The first words of a research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2447-1747.2022v31n2p47

Keywords:

Word association test, Scientific research, Research instrument, Teaching.

Abstract

The beginning of a scientific investigative process with a qualitative approach is challenging, especially when the object of study consists of human beings, as in the researches on teaching. The moment of application of the first research instrument is decisive, as it represents for the researcher the confirmation or not of the relevance of their theoretical and methodological choices for the development of their investigation. Using content analysis technique, this text sought to analyse the investigative potential of a research instrument named word association test, according to the concepts of Bardin (2011). Using data from the author's doctoral thesis, we demonstrate that this research instrument is capable of producing data and enabling relevant findings for the construction and improvement of other research instruments, and, therefore, for the entirety of a scientific investigative process.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Edimar Eder Batista, Universidade Estadual de Londrina - EL

Doctor in Geography from the UEL. Professor of the Teaching Staff of the Departamento de Educação e Esporte of the State of Paraná.

References

BACHELARD, Gaston. A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BATISTA, Edimar Eder. Saberes profissionais do professor de Geografia: expressividade e mobilização conceitual. 2020. Tese (Doutorado em Geografia) – Universidade Estadual de Londrina, 2020.

BATISTA, Edimar Eder; SALVI, Rosana Figueiredo. Teste de associação de palavras: instrumento qualitativo de análise de suas concepções estudantis. Anekumene. Bogotá, n.7 p. 43-55. 2014.

BATISTA, Edimar Eder; SALVI, Rosana Figueiredo. A comunicação do saber do professor de Geografia. Signos Geográficos, Goiânia, v.2 p. 1-20. 2020.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988.
GAUTHIER, Clermount et al. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí: UNIJUÍ, 1998.

NUNES, Carla Cristiane. É muito difícil ver uma carroça no centro da cidade: crianças de Juiz de Fora (MG) e suas representações de cidade e campo. 2009. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2009.

OLIVEIRA, Eliana et al. Análise de conteúdo e pesquisa na área da educação. Revista Diálogo Educacional. v.4. n. 9. p. 11-27, mai./ago. 2003.

SILVA, Maria Amélia. Plano de Trabalho Docente-PTD: um registro autoral da docência na educação básica. 2016. Dissertação (Mestrado Profissional em Docência para a Educação Básica) – Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2016.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2014.

TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis: Vozes, 2013.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução a pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

Published

2022-07-03

How to Cite

Batista, E. E. (2022). The first words of a research. GEOGRAFIA (Londrina), 31(2), 47–65. https://doi.org/10.5433/2447-1747.2022v31n2p47

Issue

Section

Articles