Analyze of The Dissemination of Scientific Knowledge at the Time of the COVID-19 Pandemic Through Broadcasting: the example of the Enfurnados e Informados Project
DOI:
https://doi.org/10.5433/2447-1747.2021v30n2p297Keywords:
Geoscientific education, Virtual environments, Speleology.Abstract
This article analyzes the project Enfurnados e Informados, a series of lives by the University Group for Speleological Research. The data collected in online forms through questions and statistical data generated by the You Tube platform, it was possible to assess the impact of the project on the dissemination of scientific knowledge and the dissemination of speleological heritage. There were 14 lives with different themes related to speleology. The results showed that the majority of the participating public is women, composed mainly of students within complete graduation and more than 60% do not practice caving. Almost all participants considered that the lives contributed in some way in their life during social isolation due to COVID-19 and that the project provided the dissemination of knowledge and information. From the lived experiences during the Enfurnados e Informados and the notes indicated in the research forms, it is concluded that the main objective of the project was reached. Virtual environments are important tools for communication, learning and dissemination of scientific knowledge. However, due to social inequalities, caution is needed in the use of these tools, especially in formal teaching environments, in order to guarantee social inclusion.Downloads
References
BARTMEYER, Susana Maria; SALLES FILHO, Nei Alberto. O direito humano das mulheres à educação e a pandemia da COVID-19: uma análise da sobrecarga das estudantes da UEPG. Revista Científica Educ@ção, Miracatu, v. 4, n. 8, p. 1043-1060, 2020.
BATISTA, Jaqueline Brito Vidal et al. Transtornos mentais em professores universitários: estudo em um serviço de perícia médica mental. Revista de Pesquisa (Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. Online), Rio de Janeiro, v. 8, n. 2, p. 4538-4548, 2016.
BITTENCOURT, Renato Nunes. Pandemia, isolamento social e colapso global. Revista Espaço Acadêmico, Maringá, v. 19, n. 221, p. 168-178, 2020.
BROOKS, Samantha Kelly et al. The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. The Lancet, London, v. 395, n. 10227, p. 912-920, 2020.
COUTO, Edvaldo Souza; COUTO, Edilece Souza; CRUZ, Ingrid de Magalhães Porto. #fiqueemcasa: educação na pandemia da COVID-19. Interfaces Científicas-Educação, Aracaju, v. 8, n. 3, p. 200-217, 2020.
CRODA, Julio Henrique Rosa; GARCIA, Leila Posenato. Resposta imediata da vigilância em saúde à epidemia da COVID-19. Epidemiologia e Serviços de Saúde, Brasília, v. 29, n. 1, p. 1-3, 2020.
CRUZ, Eleciania Tavares da et al. Pode-se falar em invisibilidade feminina na espeleologia? Reflexões acerca das contribuições da mulher no processo histórico da espeleologia. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ESPELEOLOGIA, 35., 2019. Bonito. Anais [...]. Campinas: SBE, 2019. p. 412-421. Disponível em: http://www.cavernas.org.br/anais35cbe/35cbe_412-421.pdf. Acesso em: 18 nov. 2020.
CRUZ, Roberto Moraes et al. COVID-19: emergência e impactos na saúde e no trabalho. Revista Psicologia: Organizações e Trabalho, Brasília, v. 20, n. 2, p. 1-2, 2020.
FREIRE, Paulo. Extensão ou Comunicação? São Paulo: Paz e Terra, 2002.
GUPE Cavernas. [S. l.:s. n., 2020]. Disponível em: https://www.youtube.com/channel/UC7Md9lU2TR7xlaGHFmfdBwA. Acesso em: 04 mar. 2021.
MARCON, Karina. Inclusão e exclusão digital em contextos de pandemia: que educação estamos praticando e para quem? Criar Educação, Criciúma, v. 9, n. 2, p. 80-103, 2020.
MUNSTER, Vicent et al. A novel coronavirus emerging in china - key questions for impact assessment. New England Journal of Medicine, Boston, v. 382, n. 8, p. 692-6944. 2020.
NEUMANN, Adriana et al. Produtividade acadêmica durante a pandemia: Efeitos de gênero, raça e parentalidade: levantamento realizado pelo Movimento Parent in Science durante o isolamento social relativo à Covid-19. 2020. Disponível em: https://327b604e-5cf4-492b-910b-e35e2bc67511.filesusr.com/ugd/0b341b_81cd8390d0f94bfd8fcd17ee6f29bc0e.pdf?index=true. Acesso em: 20 nov. 2020.
NOGUEIRA, Maria José Carvalho. Saúde mental em estudantes do ensino superior: fatores protetores e fatores de vulnerabilidade. 2017. Tese (Doutorado em Enfermagem) - Universidade de Lisboa, Lisboa, 2017.
ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE. Coronavirus disease 2019 (COVID-19) Situation Report – 72. 2020. Disponível em: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/331685/nCoVsitrep01Apr2020-eng.pdf. Acesso em: 17 nov. 2020.
ORNELL, Felipe et al. “Pandemic fear” and COVID-19: Mental health burden and strategies. Brazilian Journal of Psychiatry, São Paulo, v. 42, n. 2, p. 232-235, 2020. Disponível em: https://www.rbppsychiatry.org.br/details/943/en-US/-pandemic-fear--and-covid-19--mental-health-burden-and-strategies. Acesso em: 16 nov. 2020.
PINTO, Vagner André Morais. Gênero e vivência cotidiana na instituição do espaço da produção científica geográfica Paraná. 2017. Dissertação (Mestrado em Gestão do Território: Sociedade e Natureza) - Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2017.
SCHMIDT, Beatriz et al. Impactos na Saúde Mental e Intervenções Psicológicas Diante da Pandemia do Novo Coronavírus (COVID-19). Estudos de Psicologia (Campinas), Campinas, v. 37, p. 1–26, 2020.
SOUZA, Iael; NÓBREGA, Cléverson Vasconcelos da. Por um projeto político-social emancipatório – para além dos muros da academia. Cadernos do PET Filosofia, Teresina, v. 2, n. 3, p. 44-56, 2011.
SOUZA, Marcelo Nogueira; GUIMARÃES, Lislaine Mara Da Silva. Vulnerabilidade social e exclusão digital em tempos de pandemia: uma análise da desigualdade de acesso à internet na periferia de Curitiba. Revista Interinstitucional Artes de Educar, Rio de Janeiro, v. 6, p. 284-302, 2020.
STEVANIM, Luiz Felipe. Exclusão nada remota: desigualdades sociais e digitais dificultam a garantia do direito à educação na pandemia. RADIS: Comunicação e Saúde, Rio de Janeiro, n. 215, p. 10-15, 2020.
TOSTES, Maiza Vaz et al. Sofrimento mental de professores do ensino público. Saúde em Debate, Rio de Janeiro, v. 42, n. 116, p. 87-99, 2018.
WORLDOMETERS. Coronavirus cases. 2021. Disponível em: https://www.worldometers.info/coronavirus/. Acesso em: 04 mar. 2021.
ZHOU, Fei et al. Clinical course and risk factors for mortality of adult inpatients with COVID-19 in Wuhan, China: a retrospective cohort study. The Lancet, London, v. 395, n. 10229, p. 1054-1062, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 GEOGRAFIA (Londrina)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors retain the copyright simultaneously licensing the work under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International license. This license allows third parties to distribute, remix, adapt, and develop the material in any medium or format for non-commercial purposes, giving due credit for authorship and initial publication in this journal.
The journal reserves the right to make normative, orthographic, and grammatical changes to the originals in order to maintain the standardized language and the credibility of the vehicle while still respecting the authors' writing style. Conceptual suggestions, changes, or corrections will be communicated to the authors when necessary.
The opinions expressed by the authors of the articles are their sole responsibility.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International license.