Use of Imagery Language: enhancing the (re)reading of the place
DOI:
https://doi.org/10.5433/2447-1747.2021v30n1p539Keywords:
Affectivity, Mental maps, Geography teaching.Abstract
This article intends to understand how the use of images of the place (Gabriela neighborhood) can enhance the construction of geographic knowledge in the process of interpreting the socio-spatial reality, with an approach to the concept of place and the study of the students' living spaces in the teaching Geography at the basic school. For this, we outline the following specific objectives: to identify the relationships that students have with the place where they live; elaborate mind maps and photographs; and understand how the use of images contributes to knowledge and affection towards the place. The theoretical framework was based on authors such as: Dubois (2001), Yi-Fu Tuan (1983), Libâneo (2001), Santos (2005), Sontag (2004) and others who discuss the theme. The research was characterized as an action research with an open and flexible character due to the possibilities of change in the school. The results indicated that students felt more instigated to know the neighborhood, demonstrated consistency in the concept of place, affectivity and criticality, identifying problems and presenting propositional attitudes, aimed at interventions that could requalify the place.Downloads
References
BUORO, Anamélia Bueno. Olhos que pintam. São Paulo: Cortez, 2003.
CARLOS, Ana Fani Alessandri. O lugar no/do mundo. São Paulo: Hucitec, 1996.
DUBOIS, Philippe. O ato fotográfico e outros ensaios. Campinas: Papirus, 2001.
GHEDIN, Evandro. A pesquisa como eixo interdisciplinar e a formação do professor pesquisador-reflexivo. Revista Olhar de Professor, Ponta Grossa, PR, ano 7, n. 2, p. 57-76. 2004.
HARZINSKI, Kris. From here to there. A curious collection from the Hand Drawn Map Association. New York: Princeton Architectural Press, 2010.
KASHIWAGI, Helena Midori; MICRUTE, Regina Lucia Rocha. O uso dos mapas mentais na construção da percepção espacial. Cadernos PDE, Curitiba, PR, v.1, p. 2-17, 2014. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2014/2014_ufpr_geo_artigo_regina_lucia_rocha_micrute.pdf. Acesso em: 28 nov. 2019.
KOSSOY, Boris. Fotografia & história/boris kossoy. São Paulo: Ateliê Editorial, 2001.
KOSSOY, Boris. Realidades e ficções na trama fotográfica. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 1999.
LEFEBVRE, Henri. O direito à cidade. São Paulo: Centauro, 2001.
LIBÂNEO, José Carlos. Adeus professor, adeus professora? Novas exigências educacionais e profissão docente. São Paulo: Cortez, 2001.
OLIVEIRA. Nilza Aparecida da Silva. A educação ambiental e a percepção fenomenológica, através de mapas mentais. REMEA: Revista eletrônica Mestrado Educação Ambiental, Rio Grande, RS, v. 16, p. 32-46, jan./ jun. 2006. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/2779/1568. Acesso em: 28 maio 2018.
RELPH, Edward. Place and placelessness. London: Pion, 1976.
RIBEIRO, Solange Lucas. Leituras imagéticas no ensino de Geografia: potencializando o fazer docente e o saber discente. In: PORTUGAL, Jussara Fraga (Org.). Educação Geográfica: diversas linguagens. Salvador: EDUFBA, 2018. p. 49-61.
SANTOS, Milton. Da totalidade ao lugar. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2005.
SANTOS, Milton. Metamorfoses do espaço habitado. São Paulo: Hucitec, 1988.
SASAKI, Karen. A contribuição da geografia humanística para a compreensão do conceito de Identidade de Lugar. Revista de Desenvolvimento Econômico - RDE, Salvador, ano 13, n. 22, p.112-120, dez. 2010.
SCHWARZELMULLER. Helmut. A elaboração e o uso da imagem na construção do conhecimento em geografia. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Bahia, Salvador, BA, 2007.
SEEMANN, Jörn. Carto-crônicas: uma viagem pelo mundo da cartografia. Fortaleza: Expressão Gráfica e Editora, 2013.
SEEMANN, Jörn. Cartografia e cultura: abordagens para a geografia cultural. In: ROSENDAHL, Zeny; CORREA, Roberto Lobato (org.). Temas e caminhos da geografia cultural. Rio de Janeiro: Editora da UERJ, 2010. v. 1, p. 115-156.
SEEMANN, Jörn. Subvertendo a cartografia escolar no Brasil. Geografares, Vitória, ES, n. 12, p. 138-174, jul. 2012.
SONTAG, Susan. Sobre fotografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
SOUZA, Isabel Maria Amorim de; SOUZA, Luciana Virgília Amorim de. O uso da tecnologia como facilitadora da aprendizagem do aluno na escola. Itabaiana: GEPIADDE, Sergipe, PE, ano 4, v. 8, p. 128-142, jul./ dez. 2010.
TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Universidade de Murdoch. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, set. / dez. 2005.
TUAN, Y-Fu. Topofilia: um estudo da percepção, atitudes e valores do meio ambiente. Londrina: Eduel, 2012.
TUAN, Yi – Fu. Espaço e lugar: a perspectiva da experiência. São Paulo: Difel, 1983.
VIGOTSKY, Lev Semyonovich. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo, SP: Martins Fontes, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 GEOGRAFIA (Londrina)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors retain the copyright simultaneously licensing the work under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International license. This license allows third parties to distribute, remix, adapt, and develop the material in any medium or format for non-commercial purposes, giving due credit for authorship and initial publication in this journal.
The journal reserves the right to make normative, orthographic, and grammatical changes to the originals in order to maintain the standardized language and the credibility of the vehicle while still respecting the authors' writing style. Conceptual suggestions, changes, or corrections will be communicated to the authors when necessary.
The opinions expressed by the authors of the articles are their sole responsibility.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International license.