Education, corporeity and spatiality: a geographic perspective on the social projects of dance in Fortaleza/CE
DOI:
https://doi.org/10.5433/2447-1747.2020v29n1p247Keywords:
Periphery, Dance, Citizenship.Abstract
Within the socio-spatial dynamics of the city of Fortaleza, this article seeks to analyze the social projects of dance in the capital of Ceará, making an empirical appreciation and a theoretical reflection of them. It is also intended to make these Fortaleza institutions visible in the sense of exposing the roles and social practices carried out. More precisely, it is discussed the role of these organization in the lives of children and adolescents living in situations of socioeconomic vulnerability, paralleling the process of urbanization of the city. Based on a phenomenological and geographical basis for the construction of methodological paths, semi-structured interviews, fieldwork and the consultation and analysis of news and journalistic texts are used as the main methodological triad of the research. It also discusses how and why the process of social marginalization occurs in the city of Fortaleza, and presents, finally, how the art of dance can help children and young people in the search for a dignified and meaningful existence through the exercise of citizenship.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 GEOGRAFIA (Londrina)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os(as) autores(as) mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Atribuição-Não Comercial 4.0 Internacional. Esta licença permite que terceiros distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato apenas para fins não comerciais, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
Esta obra está licenciada com uma licença Creative Commons Atribuição-Não comercial 4.0 Internacional.