Automata, doubles and atmospheric deliria of modern subjectivity: Hoffmann’s The Sandman

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/el.2021v27.e41127

Keywords:

The Sandman, Modernity, Automaton, Double.

Abstract

In order to discuss the profound crisis of the self in modernity, this essay focuses on a seminal German novel: Hoffmann’s The Sandman. Surrounded by a dark atmosphere, this fictional work marks a historical moment in which writers, artists and philosophers highlight a certain eclipse of the Western rationality. The novel explores an alchemy that proliferates automata and Doubles, fragmenting the harmonious contours of the human figure and the cohesion of the self. Following the protagonist’s delusions, we seek to shed light on the most enigmatic passages of a novel that, about a century after its publication, inspired Sigmund Freud's work on the cloudiest aspects of subjectivity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Louise Ferreira Carvalho, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

PhD student in Communication and Culture at the Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

Maria Cristina Franco Ferraz, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

PhD in Communication Theory Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

References

CRARY, Jonathan. Técnicas do observador. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

CRARY, Jonathan. Suspensões da percepção. São Paulo: Cosac Naify, 2013.

DESCARTES, René. Meditações metafísicas. São Paulo: Abril Cultural, 1983.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Kafka: pour une littérature mineure. Paris: Minuit, 2005.

DOSTOIÉVSKI, Fiódor. O duplo. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

FERRAZ, Maria Cristina Franco. Homo deletabilis. Rio de Janeiro: Garamond, 2010.

FREUD, Sigmund. “O inquietante”. In: Obras completas vol. 14. Tradução: Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2010. p. 328-376.

GROSS, Kenneth. The dream of the moving statue. Pennsylvania: The Pennsylvania State University Press, 2006.

HOFFMANN, E. T. A. O Homem da Areia. Tradução de Ary Quintella. Rio de Janeiro: Rocco, 2010.

HOFFMANN, E. T. A. “O Homem da Areia”. Tradução de Ricardo Ferreira. In: CESAROTTO, Oscar (org.). No olho do outro: “O Homem da Areia” segundo Hoffmann, Freud e Gaiman. São Paulo: Iluminuras, 1996. p. 17-50.

HOFFMANN, E. T. A. Der Sandmann. Berlin: Aufbau, 1963.

JAGUARIBE, Beatriz. O choque do real. Rio de Janeiro: Rocco, 2007.

JOHNSON, Barbara. Persons and things. Cambridge: Harvard University Press, 2008.

MORAES, Eliane R. O corpo impossível. São Paulo: Iluminuras, 2012.

NOCHLIN, Linda. The body in pieces. London: Thames & Hudson, 2001.

OVÍDIO. Metamorfoses. São Paulo: Madras, 2003.

POE, Edgar Allan. William Wilson. In: Histórias extraordinárias. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

ROSA, Guimarães. Grande sertão: veredas. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1985.

SINGER, Ben. “Modernidade, hiperestímulo e início do sensacionalismo popular”. In: CHARNEY, Leo; SCHWARTZ, Vanessa (org). O cinema e a invenção da vida moderna. São Paulo: Cosac Naify, 2004. p. 95-123.

STEVENSON, Robert Louis. O médico e o monstro. Rio de Janeiro: L&PM Pocket, 2002.

WILDE, Oscar. O retrato de Dorian Gray. Rio de Janeiro: L&PM, 2001.

Published

2021-09-17

How to Cite

Carvalho, L. F., & Ferraz, M. C. F. (2021). Automata, doubles and atmospheric deliria of modern subjectivity: Hoffmann’s The Sandman. Estação Literária, 27, 203–220. https://doi.org/10.5433/el.2021v27.e41127

Issue

Section

Artigos da Seção Livre