Dialogues between Machado and Evaristo: a proposal for the study of black literature through the aesthetics of reception

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/el.2019v23.e35709

Keywords:

Aesthetics of reception. Black Brazilian Literature. Machado de Assis.

Abstract

he present work aims to present a proposal for the study of literary texts through the Reception Method proposed by Bordini and Aguiar (1993), based on the observation and regency carried out in the Portuguese Language subject, in the second year of High School in a State High School in Campo Mourão. Machado de Assis is, admittedly, the great exponent of the realist literary school in Brazil, however, they still encounter some resistance from students, and even teachers, when working in the classroom. The research is anchored in the assumptions present in DCE (2008), Candido (1989), Martins (2006), Zilberman (1985), among others.

 

Author Biographies

André Eduardo Tardivo, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Master's student in Languages at the Universidade Estadual de Maringá - UEM

Wilma dos Santos Coqueiro, Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR/Campo Mourão

PhD in Literature from the Universidade Estadual de Maringá - UEM

References

BORDINI, Maria da Glória; AGUIAR, Vera Teixeira. Literatura: a formação do leitor: alternativas metodológicas. 2. ed. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1993.

CALVINO, Ítalo. Por que ler os Clássicos? Trad. Nilson Moulin. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

CANDIDO, Antonio. FESTER, A. C. Ribeiro (org.). Direitos Humanos e Literatura. São Paulo: Brasiliense, 1989.

MARTINS, Ivanda. A Literatura no ensino médio: quais são os desafios do professor? In: BUNZEN, Clecio; MENDONÇA, Márcia (orgs.). Português no ensino médio e formação do professor. São Paulo: Parábola Editorial, 2006. p. 83-102.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação Básica. Diretrizes curriculares da educação básica: língua portuguesa. Paraná: SEED, 2008.

SANTOS, Célia Regina & WIELEWICKI, Vera Helena Gomes. Literatura de autoria de minorias étnicas e sexuais. In: BONNICI, Thomas; ZOLIN, Lúcia Osana (orgs.). Teoria Literária: Abordagens históricas e tendências contemporâneas. 3. ed. Maringá: Eduem, 2009. p. 189-199.

ZAPPONE, Mirian Hisae Yaegashi. Estética da recepção.BONNICI, Thomas; ZOLIN, Lúcia Osana (orgs.). Teoria Literária: Abordagens históricas e tendências contemporâneas. 3. ed. Maringá: Eduem, 2009. p. 189-199.

ZILBERMAN, Regina (org.). Leitura em crise na escola: as alternativas do professor. 4. ed. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1985.

MC GARDEN. Encostei no baile funk. Disponível em: https://www.letras.mus.br/mc-garden/encostei-no-baile-funk/. Acesso em junho de 2018.

QUANTO VALE OU É POR QUILO?. Direção Sérgio Bianchi. Brasil, 2005. Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=2NEcwzvbNOk&t=1441s. Acesso em junho de 2018.

HARRIS, Beth; ZUCKER, Steven. Bonjour Monsieur Courbet. Disponível em https://smarthistory.org/courbet-bonjour-monsieur-courbet/. Acesso em: 04 de junho de 2018.

BRASIL. Lei n. 11.645, de 10 de março de 2008. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 10 mar. 2008.

ASSIS, Machado de. Dom Casmurro. Nova Fronteira: Rio de Janeiro, 2014.

ASSIS, Machado de. 50 contos | Machado de Assis; seleção, introdução e notas John Gledson. São Paulo: Companhia das Letras, 2007. p. 466-475.

ASSIS, Machado de. Memórias Póstumas de Brás Cubas. 18. ed. São Paulo: Ática, 1992.

EVARISTO, Conceição. Olhos d’água. Rio de Janeiro: Pallas; Fundação Biblioteca Nacional, 2016. p. 39-42.

GUIMARÃES, Bernardo. A Escrava Isaura. São Paulo: Martin Claret, 2000.

HUGO, Victor. Os Miseráveis. São Paulo: Martin Claret, 2014.

REIS, Maria Firmina dos. Úrsula; A Escrava. Florianópolis: Ed. Mulheres; Belo Horizonte: PUC Minas, 2004.

Published

2019-09-13

How to Cite

Tardivo, A. E., & Coqueiro, W. dos S. (2019). Dialogues between Machado and Evaristo: a proposal for the study of black literature through the aesthetics of reception. Estação Literária, 23, 189–204. https://doi.org/10.5433/el.2019v23.e35709

Issue

Section

Artigos da Seção Livre