Schooling of poetry in middle school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/el.2017v20.e31032

Keywords:

Schooling, Poetry, High school.

Abstract

This article aims to present some considerations regarding the work with this textual genre in this stage of schooling. To do so, we will present some reflections on literature teaching, dealing more specifically with the place of the literary text in school, focusing, above all, on the schooling of poetry. The results we reach point to the importance of systematized work with this genre for the personal and intellectual development of the students, which allows to conclude that the task of the school is of fundamental importance in order to sharpen students' interest in the reading of poems

Author Biographies

Isaquia dos Santos Barros Franco, Universidade Federal do Tocantins - UFT

PhD student in Language and Literature Teaching at the Universidade Federal do Tocantins.

Eliane Cristina Testa, Universidade Federal do Tocantins - UFT

PhD in Communication and Semiotics from the Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC/SP. Professor at the Universidade Federal do Tocantins - UFT

References

ALVES, J. H. P. A abordagem do Poema na prática de ensino: reflexões e propostas. In: MENDES, S. T. P; ROMANO, P. A. B. (Orgs). Práticas de língua e literatura: olhares diversos, múltiplas propostas. Campina Grande: Bagagem, 2012.

AN DRAD E, C. D. Reunião. (10 livros de poesia). 5. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 1974.

AVERBUCK, L. M.. A poesia e a escola. In: ZILBERMAN, R. (Org.). Leitura em crise na escola: As alternativas do professor. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1982.

BARTHES, R. O prazer do texto. J. Guinsburg. São Paulo: Perspectiva, 1997.

BUARQUE, J.; BARROS, D. C. Por uma desestabilização da leitura de poesia no Ensino Médio. In: SANTOS SILVA, D. C.; CAMARGO, G. O.; GUIMARÃES, M. S. B. (orgs.). Olhar o poema. Goiânia: Cânone, 2012.

BRASIL. Orientações curriculares nacionais para o ensino médio. Brasília: MEC/SEB, 2006.v. 1: Linguagens Códigos e suas Tecnologias

CANDIDO, A. O direito à literatura. In: CANDIDO, A. Vários escritos. 3. ed. São Paulo: Duas cidades, 1995.

COLOMER, T. A leitura literária na escola. São Paulo: Global. 2007.

COMPAGNON, A. O demônio da teoria: literatura e senso comum. Trad. Cleonice Paes Barreto Mourão e Consuelo Fortes Santiago. 2. ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.

COSSON, R. Letramento Literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2012.

CUNHA, M. A. A.. Literatura Infantil: Teoria & Prática. 5. ed. São Paulo: Ática, 1986.

LAJOLO, M. O texto não é pretexto. In: ZILBERMAN,R. (Org.). Leitura em crise na escola: as alternativas do professor. 3. ed. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1982.

MARTINS, I. A literatura no ensino médio: quais os desafios do professor? In: BUNZEN, C.; KLEIMAN, A.; MENDONÇA, M. et al. Português no ensino médio e formação do professor. São Paulo: Parábola, 2006.

MOISÉS, L. P. Literatura para todos. Revista do Departamento de Teoria Literária e Literatura Comparada., São Paulo, n.9, p.16 - 29, 2006.

MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 17. ed. Trad. Eloá Jacobina. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2010.

VERSIANE, Z. Escolhas literárias e julgamentos de valor por leitores jovens. In: PAIVA, A; MARTINS,A. A.; PAULINO, G.; VERSIANE, Z. (Org.). Literatura e letramento: espaços, suportes e interfaces.São Paulo:Autêntica Editora,2006.

PAULINO, G. COSSON, R. Letramento Literário: Para viver a literatura dentro e fora da escola. In: ZILBERMAN, R.; RÔSING, T.M.K. (Org.). Escola e leitura: velha crise, novas alternativas. São Paulo: Global, 2009.

PAZ, O. O arco e a lira. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1982

PINHEIRO, H. Poesia na sala de aula. 2. ed. João Pessoa: Idéia, 2002.

SOARES, M. A escolarização da literatura infantil e juvenil. In: MARTINS, A. A.; BRANDÃO, H.M.B.; MACHADO, M.Z.V. (Org.). A escolarização da leitura literária: O jogo do livro infantil e juvenil. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

SORRENTI, N. A poesia vai à escola: reflexões, comentários e dicas de atividades. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

SOUZA, G. de. Procurando pelo poema na sala de aula. In: CUNHA, Leo (Org.). Poesia para crianças: conceitos, tendências e práticas. Curitiba: Piá, 2012

TREVISAN, A. Reflexões sobre a poesia. Porto Alegre: InPress, 1993.

ZILBERMAN, R. A leitura e o ensino da literatura. São Paulo: Contexto, 1995.

Published

2017-12-01

How to Cite

Franco, I. dos S. B., & Testa, E. C. (2017). Schooling of poetry in middle school. Estação Literária, 20, 204–215. https://doi.org/10.5433/el.2017v20.e31032

Issue

Section

Artigos da Seção Livre