Fernando Pessoa, literature and cinema: the perception, the sensitive and the not knowing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/el.2017v19.e30719

Keywords:

Theory of poetry, Fernando Pessoa, Film theory, Alberto Caeiro.

Abstract

This article proposes this question: would there be a cinematographic aesthetics from the poetics of the portuguese writer Fernando Pessoa? In the structure of his poems, in his prose texts, besides the thematizing of cinema, would the writer anticipate a filmic perception of reality? In order to feed these speculations, we had chosen various fragments from Pessoa's work, seeking from this selection approximations to the aesthetics of cinema, not only as poetics of the world visible, but also as a metaphysics of the inner life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rodrigo Souza Grota, Universidade Estadual de Londrina - UEL

PhD student in Literature at th Universidade Estadual de Londrina

References

ARISTÓTELES. Metafísica: estudio introductivo, análisis de los libros y revisión del texto Francisco Larroyo. Cidade do México: Editorial Porrúa, 1971.

BARROS, Manoel de. Encontros: Manoel de Barros. Rio de Janeiro: Azougue, 2010.

BAZIN, André. O que é o Cinema? São Paulo: Cosac & Naify, 2014.

BAZIN, André. Orson Welles. Tradução: André Telles. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2005.

BAZIN, André. O realismo impossível. Seleção, tradução, introdução e notas: Mário Alves Coutinho. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016.

BORDWELL, David. Ozu and the poetics of cinema. Princeton: Princeton University Press, 1988.

BRESSON, Robert. Notas sobre o cinematógrafo. Tradução: Evaldo Mocarzel. São Paulo: Iluminuras, 2005.

COCCIA, Emanuele. Física do sensível: pensar a imagem na Idade Média. In: COCCIA, Emanuele. Pensar a imagem. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015. p. 77-92

COMOLLI, Jean-Louis. Ver e poder: a inocência perdida – cinema, televisão, ficção, documentário. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2008.

CRARY, Jonathan. Suspensões da percepção: atenção, espetáculo e cultura moderna. Tradução: Tina Montenegro. São Paulo: Cosac & Naify, 2013.

CUMMINGS, E. E. 100 selected poems. New York: Grove Press, 1997.

FERRARI, Patrício; FISCHER, Cláudia J. Introdução. In: FERRARI, Patrício; FISCHER, Cláudia J. Argumentos para Filmes. Lisboa: Ática, 2011.

GUERREIRO, Fernando. Posfácio. In: GUERREIRO, Fernando. Argumentos para Filmes. Lisboa: Ática, 2011.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. Tradução: Carlos Alberto Ribeiro de Moura. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

NAGIB, Lúcia (org.). Ozu, o Extraordinário Cineasta do Cotidiano. São Paulo: Marco Zero Editora, 1990.

NANCY, Jean-Luc. À escuta. Tradução: Fernanda Bernardo. Belo Horizonte: Edições Chão da Feira, 2014.

PESSOA, Fernando. Argumentos para Filmes. Edição, introdução e tradução: Patrício Ferrari e Claudia J. Fischer. Posfácio: Fernando Guerreiro. Lisboa: Ática, 2011

PESSOA, Fernando. Livro do desassossego. Organização: Richard Zenith. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

PESSOA, Fernando.Obras em Prosa. Organização, introdução e notas: Cleonice Berardinelli. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1998.

PESSOA, Fernando. Poesia: Álvaro de Campos. Edição: Teresa Rita Lopes. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.

PESSOA, Fernando. Poesia completa de Alberto Caeiro. Ed: Fernando Cabral Martins, Richard Zenith. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

RUSSEL, Bertrand. História do pensamento ocidental: a aventura dos pré-socráticos a Wittgenstein. Tradução: Laura Alves, Aurélio Rebello. Rio de Janeiro: Ediouro, 2001.

SILVESTRE, Osvaldo Manuel. As únicas coisas nobres que a vida contém. Matlit, Coimbra, v.1, n.1, p.89-112, 2013.

Published

2017-09-12

How to Cite

Grota, R. S. (2017). Fernando Pessoa, literature and cinema: the perception, the sensitive and the not knowing. Estação Literária, 19, 79–91. https://doi.org/10.5433/el.2017v19.e30719

Issue

Section

Artigos do Dossiê Temático