Cinema and literature: Agnès Varda’s cine-writing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/el.2017v19.e30715

Keywords:

Psychoanalysis, Literature, Cinema, Cine-writing

Abstract

Agnès Varda calls herself a cine-writer. Her films project image, sound, movement and rhythm as they were text. The article aims to cover the bond between cinema and literature to understand how Agnès Varda makes her films so to point out her essayistic style as a resource of thought experimentation, prioritizing fiction in the production of effects of truth. In this course, the film L’opéra-mouffe is highlighted due to its paradigmatic position concerning the disclosure that the director moves her camera like a pen, writing a fiction-truth narrative by means of image.

Author Biographies

Jannini Gautério Kierniew, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Master in Education from the Universidade do Rio Grande do Sul

Simone Zanon Moschen, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Post-Doctorate in psychoanalysis from the  Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ

References

ADORNO, Theodor W. O ensaio como forma. In: ADORNO, Theodor W. Notas de literatura I. São Paulo: Duas cidades; Editora 34, 2012, p. 15-47.

ANTELO, Raul. Transgressão e modernidade. Ponta Grossa: UEPG, 2001.

BARTHES, Roland. A preparação do Romance I: vida e obra. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

BARTHES, Roland. Aula: aula inaugural da cadeira de semiologia literária do Colégio de França, pronunciada dia 7 de janeiro de 1977. Trad. Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Cultrix, 2013.

BAZIN, André. Chris Marker. In: BAZIN, André. Le cinéma français de la Libération à la Nouvelle Vague. Paris: Cahiers du Cinéma, 1998. p. 257-263.

CALVINO, Italo. The literature machine. Trad. Patrick Creagh. London: Picador, 1989.

COMPAGNON, Antoine. O demônio da teoria. Trad. Cleonice Paes Barreto Mourão;Consuelo Fortes Santiago. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2001.

DELEUZE, Gilles. A potência do falso. In: DELEUZE, Gilles. A imagem-tempo. São Paulo: Brasiliense, 1990. p. 155-188.

DELEUZE, Gilles. A imagem-tempo. São Paulo: Brasiliense, 2005.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Semelhança informe. Rio de Janeiro: Contraponto, 2015.

GRAHAM, Peter. The new wave. London: Secker & Warburg, 1968.

LACOUE-LABARTHE, Philippe; NANCY, Jean-Luc. L’Absolu Littéraire: théorie de la littérature du romantisme allemand. Paris: Seuil, 1978.

LINS, Consuelo. O ensaio no documentário e a questão da narração em off. In: FILHO, João Freire; HERSCHMANN, Micael (Orgs.). Novos rumos da cultura da mídia: indústrias, produtos, audiências. Rio de Janeiro: Mauad, 2007. p. 143-157.

LOPES, Silvina Rodrigues. Do ensaio como pensamento experimental. In: LOPES, Silvina Rodrigues. Literatura, defesa do atrito. Belo Horizonte: Chão de Feira, 2012. p. 121-131.

MACHADO, Arlindo. O filme-ensaio. Concinnitas, ano 4, n. 5,2003. p. 63-75.

TRUFFAUT, François. Une certaine tendance du cinéma français. Cahiers du cinema, v. 31, 1954.

VARDA, Agnès. Varda par Agnès. Paris: Editions Cahiers du Cinéma et Cine-Tamaris, 1994.

YAKHNI, Sarah. Cinensaios de Agnès Varda: o documentário como escrita para além de si. São Paulo: Hucitec: Fapesp, 2014.

Published

2017-09-12

How to Cite

Kierniew, J. G., & Moschen, S. Z. (2017). Cinema and literature: Agnès Varda’s cine-writing. Estação Literária, 19, 49–60. https://doi.org/10.5433/el.2017v19.e30715

Issue

Section

Artigos do Dossiê Temático