The romance of formation: A walk for Stephen Dedalus and Virginia roads
DOI:
https://doi.org/10.5433/el.2009v4.e25294Keywords:
Bildungsroman, Canon literary, Feminine literatureAbstract
The present work aims to make a reading of Retrato do artista quando jovem (of James Joyce) and Ciranda de Pedra (of Lygia Fagundes Telles), in the perspective of the development and intellectual formation of the two young protagonists, in your confluents characterizations. By being romances that if approach to Os anos de aprendizado de Wilhelm Meister, of Goethe, the workmanships they are identified as unfolding of the Bildungsroman, sort that if consolidated to the long one of the centuries. However, I observe that they express significant differences in its constitutions for your authors belonging to the distinct contexts.Downloads
References
BERMAN, Antoine. A prova do estrangeiro: cultura e tradução na Alemanha romântica. Tradução: Maria Emília Pereira Chanut. Bauru: EDUSC, 2002.
JOYCE, James. Retrato do artista quando jovem. Tradução: José Geraldo Vieira. ed. 5. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.
LUKÁCS, George. Posfácio. In: GOETHE, Johann Wolfgang Von. Os anos de aprendizado de Wilhelm Meister. Tradução: Nicolino Simone Neto. São Paulo: Editora 34, 2006.
MAAS, Wilma Patrícia. O cânone mínimo: o Bildungsroman na história da literatura. São Paulo: Editora UNESP, 2000.
PINTO, Cristina Ferreira. O Bildungsroman feminino: quarto exemplos brasileiros. São Paulo: Perspectiva, 1990.
TELLES, Lygia Fagundes. Ciranda de pedra. São Paulo: Círculo do Livro, 1988.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista se reserva os direitos autorais sobre as contribuições publicadas, sem retribuição material para o autor, podendo disponibilizá-las on-line no modo Open Access, mediante sistema próprio ou de outros bancos de dados; também poderá efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com o intuito de manter o padrão culto da língua, contando com a anuência final dos autores. As opiniões emitidas pelos autores são de sua exclusiva responsabilidade.