The possibilities of working with the psychoanalysis in the school clinical
DOI:
https://doi.org/10.5433/2236-6407.2018v9n1p143Keywords:
Psychoanalysis, University, Clinical SchoolAbstract
This paper comes from professor and students’ experience regarding the practice of psychoanalysis in a Clinical School of an undergraduation course of Psychology. First, we presented the history of the introduction of psychoanalysis in undergraduate psychology courses. After, we discussed the theoretical education, and mainly, the challenges to an internship practice in the psychoanalysis clinic facing questions that encompass and regulate the functioning of the University. Thus, we highlight that the psychoanalyst formation is not academic and the fundamental differences between Psychoanalysis and Psychotherapy. Therefore, we discuss the difficulties that are found in the experience related to the internship in psychoanalysis clinic, placed as one of the modalities of formation in a Psychology Course, indicating limits and possibilities of a work that can approximate and expand the minds students who are interested by the psychoanalysis.
Downloads
References
Féres-Carneiro, T. (2013). Departamento de psicologia da PUC-Rio: 60 anos de formação e produção de conhecimento. Psicologia Clínica, 25(2), 233-241. doi:10.1590/S0103-56652013000200014
Figueiredo, A.C., & Vieira, M. A. (2002). Psicanálise e ciência: Uma questão de método. In W. Beividas (Org.), Psicanálise, pesquisa e universidade (p.13- 31). Rio de Janeiro, RJ: Contra Capa.
Freud, S. (1996). A dinâmica da transferência. In Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud (vol. 12). São Paulo, SP: Imago. (Original publicado em 1912).
Freud, S. (1996). A questão da análise leiga. In Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud (vol. 20), São Paulo, SP: Imago. (Original publicado em 1926).
Freud, S. (1996). O sentido do sintoma. In Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud (vol. 16). São Paulo, SP: Imago. (Original publicado em 1916).
Freud, S. (1996). Sobre o ensino da psicanálise na universidade. In Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud (vol. 17). São Paulo, SP: Imago. (Original publicado em 1919).
Freud, S. (1996). Um caso de histeria. In Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud (vol. 7). São Paulo, SP: Imago. (Original publicado em 1905).
Góes, M. I. (2009). A regulamentação, a psicanálise e as psicoterapias. In S. Alberti (Org.), O ofício do psicanalista: Formação versus regulamentação (pp. 89-98). São Paulo, SP: Casa do Psicólogo.
Lacan, J. (1998). A direção do tratamento e os princípios do seu poder. In Escritos. Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar Ed. (Trabalho original publicado em 1958).
Lacan, J. (1998). O seminário: Os quatro conceitos fundamentais da psicanálise. (Livro 11). Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar Ed. (Original publicado em 1964).
Lacan, J. (1994). Variantes de um tratamento Padrão. In Escritos. Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar Ed. (Original publicado em 1955).
Ministério da Educação. (2000). Padrões de qualidade para cursos de graduação em psicologia. Brasília, DF: MEC. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/psicologia.pdf
Ministério do Trabalho e do Emprego. (2002). CBO – Classificação Brasileira de Ocupação. Portaria nº 397, de 09/10/2002. Recuperado de http://www.mtecbo.gov.br/
Oliveira. C. L. M. V. (2014). Psicanálise e universidade: A trajetória paulista. In Anais do Sexto Congresso Internacional de Psicopatologia Fundamental. Belo Horizonte, MG: PUC-MG. Recuperado de http://www.fundamentalpsychopathology.org/uploads/files/Anais%20Congresso%202014/Mesas%20Redondas/17.1.pdf
Presidência da República do Brasil. (1962). Lei 4.119 de 27 de agosto de 1962. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/1950-969/L4119.htm
Presidência da República do Brasil. (2008). Lei nº 11.788, de 25 de setembro de 2008. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Estudos Interdisciplinares em Psicologia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Copyright of the published manuscripts belongs to the Journal. Since they are published in an open access Journal, they are freely available, for private use or for use for educational and non-commercial purposes.
The Journal has the right to make, in the original document, changes regarding linguistic norms, orthography, and grammar, with the purpose of ensuring the standard norms of the language and the credibility of the Journal. It will, however, respect the writing style of the authors.
When necessary, conceptual changes, corrections, or suggestions will be forwarded to the authors. In such cases, the manuscript shall be subjected to a new evaluation after revision.
Responsibility for the opinions expressed in the manuscripts lies entirely with the authors.