The other’s place in the contemporary relations: a levinasian ethic reading
DOI:
https://doi.org/10.5433/2236-6407.2017v8n2p85Keywords:
Ethics, Love, Contemporary RelationshipsAbstract
Contemporary society is characterized by a temporal fluid relationship where speed and concurrency operate increasingly through sophisticated ways. The other, in this logic, is considered an instrument of satisfaction of personal desires, putting into the question the ethical dimension of their place in those phenomena. This article aims to confront, through hermeneutic method of Gadamer, the propositions about the love relationships with Bauman, Giddens and Jean Paul Sartre; at the same time, this article will make an ethical reading of the phenomenon through radicalized otherness proposed by the philosopher Lévinas. Therefore, we sought the place of the other in loving relationships and we discussed the possibilities of a listening of this other, not by narcissistic demands of a hedonistic model of society, but by surpassing ethical requirement – to be by and for the other. In this ethical perspective, we did not find the place of another in contemporary love relationships.
Downloads
References
Bauman, Z. (2008a). Vida para consumo. A transformação das pessoas em mercadoria. (C. A. Medeiros, Trad.) Rio de Janeiro, RJ: Zahar.
Bauman, Z. (2008b). A sociedade individualizada: Vidas contadas e histórias vividas. (J. Gradel, Trad.) Rio de Janeiro, RJ: Zahar.
Braz, A. L. N. (2005). Origem e significado do amor na mitologia greco-romana. Estudos de Psicologia, 22(1), 63-75. doi:10.1590/S0103-166X2005000100008
Carneiro, T. F. (1998). Casamento contemporâneo: o difícil convívio da individualidade com a conjugalidade. Psicologia Reflexão Crítica, 11(2), 379-394. doi:10.1590/S0102-79721998000200014
Coelho Júnior, N.E., & Figueiredo, L. C. (2004). Figuras da intersubjetividade na constituição subjetiva: dimensões da alteridade. Interações, 9(17), 9-28.
Gadamer, H. G. (2008). Verdade e Método. Traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. (F.P. Meurer, Trad.) Petrópolis, RJ: Vozes.
Giddens, A. (1993). Transformações da intimidade. Sexualidade, amor e erotismo nas sociedades modernas. (P. Dentzien, Trad.) São Paulo, SP: UNESP.
Haddock-Lobo, R. (2006). Da existência ao infinito: Ensaios sobre Emmanuel Lévinas. São Paulo, SP: Loylola.
Lévinas, E. (1978). Autrement qu’être ou au delà de l’essence. Paris: Le Livre de Poche.
Lévinas, E. (1982). Ética e Infinito. (J. Gama, Trad.) Lisboa: Edições 70.
Lévinas, E. (1980). Totalidade e infinito. (J.P. Ribeiro, Trad.) Lisboa: Edições 70.
Lima, V. B. M. (2007). O conceito de amor em Emmanuel Lévinas (Dissertação de Mestrado). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, SP.
Marcondes Filho, C. (2007). O outro como um mistério e o feminino como a alteridade absoluta. Sobre a recuperação do face-a-face na comunicação em Emmanuel Lévinas. Matrizes, (1), 55-74.
Penha, J. da. (1982). O que é existencialismo. São Paulo, SP. Editora Brasiliense.
Platão. (1972). Diálogos: O banquete. (J. Paleikate, Trad.) São Paulo, SP: Editor Victor Civita.
Poirié, F. (2007). Emmanuel Lévinas: ensaio e entrevistas. (M. Honório e Thiago, Trad.). São Paulo, SP: Perspectiva.
Pretto, Z., Maheirie, K., & Toneli, M. J. F. (2009). Um olhar sobre o amor no ocidente. Psicologia em Estudo, 14(2), 395-403. doi:10.1590/S1413-73722009000200021
Rios, I. C. (2008). O amor em tempos de Narciso. Revista Interface, 15(25), 421-426. doi:10.1590/S1414-32832008000200016
Santos, T. S. (2011). Intersubjetividade em Sartre: O Para-si e o Para-outro. Trilhas Filosóficas, 4(2), 49-60.
Sartre, J. P. (1997). O ser e o nada. (P. Perdigão, Trad.) Petrópolis: Vozes.
Silva, P.C.G. (2010). O conceito de liberdade em o ser e o nada de Jean-Paul Sartre (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Rio Grande do Norte.
Zanello, V. (2007). O amor (e a mulher): Uma conversa (im)possível entre Clarice Lispector e Sartre. Estudos Feministas, 15(3), 531- 539. doi:10.1590/S0104-026X2007000300002
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Copyright of the published manuscripts belongs to the Journal. Since they are published in an open access Journal, they are freely available, for private use or for use for educational and non-commercial purposes.
The Journal has the right to make, in the original document, changes regarding linguistic norms, orthography, and grammar, with the purpose of ensuring the standard norms of the language and the credibility of the Journal. It will, however, respect the writing style of the authors.
When necessary, conceptual changes, corrections, or suggestions will be forwarded to the authors. In such cases, the manuscript shall be subjected to a new evaluation after revision.
Responsibility for the opinions expressed in the manuscripts lies entirely with the authors.