Social skills training for elderly people in a long term institution

Authors

  • Jane Machado Universidade Federal do Recôncavo da Bahia
  • Carla Campos Universidade Federal do Recôncavo da Bahia
  • Doris Firmino Rabelo Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-6407.2013v4n2p258

Keywords:

elderly, homes for the aged, social skills

Abstract

This report intends to describe an experience of social skills training workshops for institutionalized elderly that proved feasible to work a variety of social situations. In long-term institutions, the repertoire of social skills reflects directly on the adjustment, socialization and coexistence of the elderly, and it is important to think about interventions that seek to promote human development, quality of life and strengthening of social support. The experience showed the importance of the psychologist in geriatric institutions and the demand for new forms of contemporary practice committed to the well-being of the elderly in psychosocial and cognitive risk.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jane Machado, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Graduate student in Psychology - Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB

Carla Campos, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Graduate student in Psychology -Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB

Doris Firmino Rabelo, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Graduate student in Psychology - Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB

References

Cabalo, V. E. (2003). Manual de avaliação e treinamento das habilidades sociais. São Paulo: Livraria Santos.

Carneiro, R. S. A. (2006). A relação entre habilidades sociais e qualidade de vida na terceira idade. Revista Brasileira de Terapia Cognitiva, 2(1), 45-54.

Carneiro, R. S., & Falcone, E. M. O. (2004). Um estudo das capacidades e deficiências em habilidades sociais na terceira idade. Psicologia em Estudo (Maringá), 9(1), 119-126.

Del Prette, A., & Del Prette, Z. A. P. (2001). Psicologia das relações interpessoais: Vivências para o trabalho em grupo. Petrópolis: Vozes.

Falcone, E. O. (2003). Contribuições para o treinamento de habilidades de interação. Em H. J. Guilhardi, M. B. B. P. Madi, P. P. Queiroz, & M. C. Scoz (Orgs.), Sobre comportamento e cognição: Contribuições para a construção da teoria do comportamento (pp. 91-104). Santo André, SP: ESETec.

Khoury, H. T. T. et al. (2009). Bem-estar subjetivo de idosos residentes em Instituições de Longa Permanência. Em D. V. S Falcão & L. F. Araújo (Orgs), Psicologia do envelhecimento: Relações sociais, bem-estar subjetivo e atuação profissional em contextos diferenciados (pp. 103-136). Campinas, SP: Papirus.

Santana, I. O., & Coutinho, M. P. L. (2010). Depressão e envelhecimento: aspectos psicossociais no contexto das instituições de longa permanência. Em D. V. S Falcão & L. F. Araújo (Orgs), Idosos e saúde mental (pp. 87- 106). Campinas, SP: Papirus.

Published

2014-05-09

How to Cite

Machado, J., Campos, C., & Rabelo, D. F. (2014). Social skills training for elderly people in a long term institution. Estudos Interdisciplinares Em Psicologia, 4(2), 258–265. https://doi.org/10.5433/2236-6407.2013v4n2p258

Issue

Section

Relato de Experiência/Prática Profissional