The psychologist’s work in the social assistance specialized reference center in small municipalities
DOI:
https://doi.org/10.5433/2236-6407.2013v4n1p80Keywords:
social assistance specialized reference center (CREAS), psychological practices, psychologist’s workAbstract
CREAS represents an important device of SUAS, contributing to the expansion of Psychology’s field of action, which has promoted discussions regarding the execution of psychological practices in such context. The present article aims to investigate the theoretical and methodological attributions used by psychologists who work for CREAS in small towns in the State of Paraná. In total, six professionals have been interviewed in order to verify whether the psychological practices are being built according to the guidelines provided by legislations, documents registered and given by the MDS, CPF among others, in order to identify the psychologist professional’s ranges and limitations in such context. As a result, it was verified that they seek to adapt to the reality presented in their working units according to territorization. Several actions performed by these professionals dialogue with theoretical references available, however it is noted the need for materials that contribute beyond theoretical knowledge, but that enable to understand the psychologist’s practice at CREAS.Downloads
References
Brasil. Ministério do Desenvolvimento Social. (S/D). Orientações sobre a Gestão do Centro de Referência Especializado de Assistência Social - 1ª versão. Brasília.
Brasil. Ministério do Desenvolvimento Social. (2004). Política Nacional de Assistência Social. Brasília.
Brasil. Ministério do Desenvolvimento Social. (2006). Norma Operacional Básico de Recursos Humanos do SUAS - NOB-RH/SUAS. Brasília.
Brasil. Ministério do Desenvolvimento Social. (2009). Tipificação de Serviços Socioassistenciais. Brasília.
Brasil. Ministério do Desenvolvimento Social. (2011). Orientações Técnicas: Centro de Referência Especializado de Assistência Social. Brasília. Conselho Regional de Serviço Social & Conselho Federal de Psicologia. (2007). Parâmetros para atuação de assistentes sociais e psicólogos (as) na política de assistência social. Brasília.
Centro de Referência Técnica de Psicologia e Políticas Públicas & Conselho Federal de Psicologia. (2009). Serviço de proteção social a crianças e adolescentes vítimas de violência, abuso e exploração sexual e suas famílias: referências para atuação do psicólogo. Brasília.
Centro de Referência Técnica de Psicologia e Políticas Públicas & Conselho Federal de Psicologia. (2011). Como os psicólogos e as psicólogas podem contribuir para avançar com o Sistema Único de Assistência Social (SUAS) – informações para gestoras e gestores. Brasília.
Macedo, J. P., Sousa, A. P. de, Carvalho, D. M. de, Magalhães M. A., Sousa, F. M. F. de & Dimenstein, M. (2011). O Psicólogo Brasileiro no SUAS: Quantos somos e onde estamos? Psicologia em Estudo, 16(3), p. 479-489.
Mello, E. P. (2011) E vamos à luta: O fazer do(a) psicólogo(a) no Centro de Referência Especializado de Assistência Social (CREAS). Dissertação de Mestrado, Programa de Pós Graduação em Psicologia, Universidade Federal do Ceará: Fortaleza. Recuperado em 20 de janeiro, 2013 da Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD): http://www.teses.ufc.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=7827
Romagnoli, R. C. (2012). O SUAS e a formação em psicologia: territórios em análise. Ecos, 2(1), 120-132.
Sarrieira, J. C. (2010). Apresentação. In J. C., Sarriera, E. T., Saforcada (Orgs). Introdução à psicologia comunitária: Bases teóricas e metodológicas. Porto Alegre: Sulina.
Spink, M. J. (2011). Psicologia social e saúde: Práticas, saberes e sentidos. 8 ed. Petrópolis - RJ: Vozes.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Estudos Interdisciplinares em Psicologia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Copyright of the published manuscripts belongs to the Journal. Since they are published in an open access Journal, they are freely available, for private use or for use for educational and non-commercial purposes.
The Journal has the right to make, in the original document, changes regarding linguistic norms, orthography, and grammar, with the purpose of ensuring the standard norms of the language and the credibility of the Journal. It will, however, respect the writing style of the authors.
When necessary, conceptual changes, corrections, or suggestions will be forwarded to the authors. In such cases, the manuscript shall be subjected to a new evaluation after revision.
Responsibility for the opinions expressed in the manuscripts lies entirely with the authors.