The iconographic discourse of the Ilustração Portuguesa about the Revolta de Monsanto (1919)
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-7939.2022v19n33p102Keywords:
Assault of Monsanto;, Portugal; , Portuguese Illustration;, iconography.Abstract
Following the proclamation of the Monarchy, in Porto, monarchists from Lisbon also carried out an attempt to reinstate the Monarchy in the capital city and in the rest of the country, on January 22, 1919. It became known as the “Revolta de Monsanto”. The assault on the monarchist positions by Republican forces dictated the failure of the revolt and, indirectly, caused the failure of the proclamation of the Monarchy in the north. The research presented here aimed to reveal, through a quantitative and qualitative approach, the structure of the iconographic discourse that the Portuguese Illustration built about this historical episode. It was assumed as hypothesis that the discourse of the Portuguese Illustration aligned with the republican power, since the publication coated the republican triumph with a dose of epicness and valued the "brave" and "martyrs" of the Republic.
Downloads
References
ANDER-EGG, Ezequiel. Metodologias da animação sociocultural, in. LOPES, Marcelino (Coord.), Metodologias de investigação em animação sociocultural (p. 4-26). Intervenção – Associação para a Promoção e Divulgação Cultural, 2011.
AINDA a revolta de Monsanto, Ilustração Portuguesa, Lisboa, p. 128, 17 fev. 1919.
FILHO, Adelmo Genro. O segredo da pirâmide. Para uma teoria marxista do jornalismo. Florianópolis: Insular, 2012.
GADAMER, Hans-Georg. Verdade e Método. Traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. (3th ed.). Rio de Janeiro: Vozes, 1999 [original de 1960].
GALTUNG, Johan; RUGE, Mari Holmboe. The structure of foreign news. The presentation of the Congo, Cuba and Cyprus crises in four Norwegian newspapers. Journal of Peace Research, v. 2, n. 1, p. 64-90, 1965. DOI: https://doi.org/10.1177/002234336500200104
GAMSON, William. News as framing. American Behavioural Scientist, v. 33, n. 2, p. 157-161, 1989. DOI: https://doi.org/10.1177/0002764289033002006
GAMSON, William A., MODIGLIANI, Andrew. The changing culture of affirmative action. In: BRAUNGART, R. (ed.), Research in political sociology. New York: Jai Press, 1987. v. 3, p. 137-177.
GOFFMAN, Erving. Frame analysis: an essay on the organization of experience. Boston: Northeastern University Press, 1975.
GOLDING, Peter; ELLIOTT, Philip. News values and news production, in MARRIS, Paul; THORNHAM, Sue (Ed.), Media studies: a reader (pp. 635-647). Edinburgh: Edinburgh University Press,1988. DOI: https://doi.org/10.1515/9781474473231-070
LIMA, Helena. A Imprensa Portuense e os Desafios da Modernização. Lisboa: Livros Horizonte & Centro de Investigação Media e Jornalismo, 2012.
MAGALHÃES, Luís. Perante o Tribunal e a Nação (a Monarquia do Norte e o julgamento da Junta Governativa do Reino). Coimbra: Coimbra Editora, 1925.
MAGALHÃES, Luís. A crise monárquica. Porto: Lello & Irmão, 1934.
MAIDMENT, Brian. Reading popular prints, 1790-1870. Manchester: Manchester University Press, 1996.
MARTINS, Rocha. A Monarquia do Norte. 2 volumes. Lisboa: Oficinas Gráficas do ABC, 1922.
MATOS, Ana Cardoso. The press in the First Portuguese Republic: constants and guiding principles (1910-1926), in
AUTOR, Helena. Lima., Marialva Barbosa; António Hohlfeldt (Orgs.), A history of the press in the Portuguese-
Speaking countries (pp. 113-172). Porto: Media XXI, 2014.
NA SERRA de Monsanto, Ilustração Portuguesa, Lisboa, p. 82-84, 3 fev. 1919.
O BATALHÃO académico, Ilustração Portuguesa, Lisboa, p. 88-89, 3 fev. 1919.
ORGAD, Shai. Media representation and global imagination. Cambridge: Polity Press, 2012.
PROENÇA, Cândida; MANIQUE, António Pedro. Ilustração Portuguesa. Lisboa: Alfa, 1990.
RAMOS, Rui. A segunda fundação. História de Portugal, 6, dir. José Mattoso. Estampa, 2001.
RAMOS, Rui. (coord.), Sousa, B. V. & Monteiro, N. G. (2009). História de Portugal. A esfera dos livros.
RESENDE, Nuno. A Monarquia do Norte (1919): um “ensaio- -retrato”. Brotéria: Cistianismo e Cultura, 2019, v. 188
(Fev.), p. 283-305.
RICOEUR, Paul. Teoria da Interpretação. PORTO: Edições 70, 1987 [original de 1965].
RODRIGUES, Adriano Duarte. O acontecimento. Revista de Comunicação e Linguagens, 1988, v. 8, p. 9-16.
ROUILLÉ, André. A Fotografia: entre Documento e Arte Contemporânea. São Paulo: Editora Senac, 2009.
SANTOS, Miguel Dias. A contrarrevolução na I República: 1910-1919. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2010.
SARAIVA, José Hermano. A Primeira República – Do 5 de Outubro à crise partidária. História de Portugal (Vol. VIII). Lisboa: Quid Novi, 2003.
SCHEUFELE, Bertram. Content analysis, qualitative. In: DONSBACH, Wolgang. (ed.). The international encyclopedia of communication. Malden: Blackwell Publishing, 2008. v. 3, p. 967-972. DOI: https://doi.org/10.1002/9781405186407.wbiecc134
SERÉN, Maria do Carmo. Ilustração Portuguesa, in Ilustração Portuguesa (pp. 68-119). Lisboa: Centro Português de Fotografia/Ministério da Cultura, 2004.
SILVA, Helena Moreira. Monarquia do Norte 1919. QuidNovi, 2006.
AUTOR. A Grande Guerra – Uma crónica visual – Parte I: Estudo do discurso em imagens da Ilustração Portuguesa (1914-1918). Lisboa: Media XXI, 2013.
AUTOR. A Grande Guerra: Uma crónica visual (Parte II). A "Guerra Estrangeira": Estudo do discurso iconográfico da "Ilustração Portuguesa". Lisboa: Media XXI, 2015.
AUTOR. Veja! Nas Origens do Jornalismo Iconográfico em Portugal: Um Contributo para uma História das Revistas Ilustradas Portuguesas (1835-1914). Lisboa: Media XXI, 2017.
AUTOR. Para uma história do jornalismo iconográfico em Portugal. Das Origens a 1926. Lisboa: Livros ICNOVA, 2020. Disponível em: https://www.icnova.fcsh.unl.pt/para-uma-historia-do-jornalismo-iconografico-em-portugal-das-origens-a-1926/. Acesso em: 10 de junho 2022.
AUTOR. Portugal. Pequena história de um grande jornalismo I. Da manufatura à indústria. Lisboa: Livros ICNOVA, 2021.
VILLAFAÑE, Justo; MÍNGUEZ, Norberto. Principios de la Teoría General de la Imagen. Madrid: Pirámide, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Discursos Fotograficos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Discursos fotográficos adota a licença CC-BY-NC, esta licença permite copiar e redistribuir o material em qualquer meio ou formato, remixar, transformar e desenvolver o material, desde que não seja para fins comerciais. E deve-se atribuir o devido crédito ao criador.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.