Disinformation and political mythology: the presence of myths in rumors disproved in the Brazilian elections of 2018
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-7939.2021v18n31p55Keywords:
Political communication, Misinformation, Elections, Political mythologyAbstract
Based on an analysis of thematic categorical content and based on Girardet's typology of political myths (1987), this article investigated the presence of political myths in 134 rumors disproved by the Comprova Project during the 2018 Brazilian presidential election campaign. The results indicated the presence of elements of political mythology in two out of three examined rumors, prevalence of the Plot type, recurrence of rumors with conspiracy themes and a context mostly favorable to the campaign of candidate Jair Bolsonaro.
References
ALLCOTT, Hunt.; GENTZKOW, Matthew. Social media e fake news in the 2016 election. Journal of Economic Perspectives, Nashville, v. 31, n. 2, p. 211-236, 2017. DOI: https://doi.org/10.1257/jep.31.2.211
BAKIR, Vian; MCSTAY, Andrew. Fake news e the economy of emotions: problems, causes, solutions. Digital Journalism, Bangor, v. 6, n. 2, p. 154-175, 2018. DOI: https://doi.org/10.1080/21670811.2017.1345645
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BARTHES, Roland. Mitologias. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.
BAUER, Martin W. Análise de conteúdo clássica: uma revisão. In: BAUER, Martin W.; GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som. Petrópolis: Vozes, 2002. p. 189-217.
BIANCO, Erica Cristina Verderio. Mitos na política brasileira: a construção da identidade de marca de candidatos à Presidência da República em 2018. 2018. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2018.
BURKHARDT, Joanna M. History of fake news. Combatting Fake News in the Digital Age. Library Technology Reports. v. 53, n. 8, 2017.
CAMPBELL, Joseph. O herói de mil faces. São Paulo: Círculo do Livro, 1988.
CASSIRER, Ernst. O Mito do Estado. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1976.
DALESSANDRO, Rafael Cacciolari; CASTANHA, Rafael Gutierres; VERONEZ JUNIOR, Wilson Roberto. A produção científica relacionada a fake news: uma análise bibliométrica na base de dados Scopus. Conhecimento em Ação, Rio de Janeiro, v. 5, n. 2, p. 1-16, 2020. DOI: https://doi.org/10.47681/rca.v5i2.28288
FONSECA JÚNIOR. Wilson Corrêa da. Análise de Conteúdo. In: DUARTE, Jorge; Barros, Antonio (org.). Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. 2. ed. São Paulo: Editora Atlas, 2006.
GIRARDET, Raoul. Mitos e mitologias políticas. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.
GRAVES, Lucas. Boundaries Not Drawn: mapping the institutional roots of the global fact-checking movement. Journalism Studies, [s.l.], v. 19, n. 5, p. 613-631, 2018. DOI: https://doi.org/10.1080/1461670X.2016.1196602
IASBECK, Luiz Carlos Assis. Barthes: o mito, a moda e a mídia. In: GUERRA, Maria José; CONTANI, Miguel. (org.). Barthes 100: ideias e reflexões. Londrina, 2017.
MANTZARLIS, Alexios. Verificação dos fatos. In: IRETON, Cherilyn; POSETTI, Julie (ed.). Jornalismo, fake news & desinformação: manual para educação e treinamento em jornalismo. Unesco, 2018.
MIGUEL, Luís Felipe. Em busca da harmonia perdida: mito e discurso político (uma análise a partir da campanha eleitoral brasileira de 1994). 1997. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1997.
MÜLLER, Felipe de Mattos. Definindo boato. Veritas. Porto Alegre, v. 61, n. 2, p. 425-436, 2016. DOI: https://doi.org/10.15448/1984-6746.2016.2.26236
NEWMAN, Nic et al. Reuters Digital News Report 2020. Reuters Institute for the Study of Journalism, 2020. Disponível em: https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2020-06/DNR_2020_FINAL.pdf. Acesso em: 25 jan 2021
NIEMINEN, Sakari; RAPELI, Lauri. Fighting misperceptions e doubting journalists objectivity: a review of fact-checking literature. Political Studies Review, Los Angeles, v. 17, n. 3, p. 296-309, 2019. DOI: https://doi.org/10.1177/1478929918786852
RECUERO, Raquel. Redes Sociais Na Internet. Porto Alegre: Sulina, 2009
REUTERS. WhatsApp lança serviço para combater fake news durante eleições na Índia. Disponível em http://exame.com/tecnologia/whatsapp-lanca-servico-para-combater-fake-news-durante-eleicoes-na-india. Acesso em: 25 jan 2021.
SILVA, Juremir Machado da. Fake news, a novidade das velhas falsificações. In: FILGUEIRA, João; Santos, Silvio (org.). As fake news e a nova Ordem (des)informativa na era da pós-verdade. Coimbra: Coimbra University Press, 2019.
SOREL, Georges. Reflexões sobre a violência. Petrópolis: Vozes, 1993
TANDOC, Edson C.; WEI LIM, Zheng; LING, Richard. Defining ‘fake news’: a typology of scholarly definitions. Digital Journalism, London, v. 6, n. 2, p. 137-153, 2017. DOI: https://doi.org/10.1080/21670811.2017.1360143
TUCKER, Joshua A.; GUESS, Andrew; BARBERA, Pablo; VACCARI, Cristian; SIEGEL, Alexandra; SANOVICH, Sergey; STUKAL, Denis; NYHAN, Brendan Gerald R. Policy. social media, political polarization, e political disinformation: a review of the scientific literature. SSRN Electronic Journal, p. 1-95, 2018. Doi: https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3144139 DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.3144139
VITORINO, Maíra Morais; Renault, David. A irrupção da Fake News no Brasil: uma cartografia da expressão. Revista Comunicação & Sociedade, São Bernardo do Campo, v. 42, n. 1, p. 229-259, 2019. DOI: https://doi.org/10.15603/2175-7755/cs.v42n1p229-259
VOSOUGHI, Soroush; Roy, Deb; Aral, Sinan. The spread of true e false news online. Science, London, v. 35, n. 6380, p. 1146-1151, 2018. DOI: https://doi.org/10.1126/science.aap9559
WARDLE, Claire; DERAKHSHAN, Hossain. Information disorder: Toward an interdisciplinary framework for research e policy making. Estrasburgo: Conselho da Europa, 2017. 109 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Discursos Fotográficos
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário. Nesses casos, os artigos, depois de adequados, deverão ser submetidos a nova apreciação. As provas finais não serão encaminhadas aos autores. Os trabalhos publicados passam a ser propriedade da revista Discursos Fotográficos, ficando sua reimpressão total ou parcial sujeita a autorização expressa da revista. Em todas as citações posteriores, deverá ser consignada a fonte original de publicação, no caso a Discursos Fotográficos. As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.