Marc Ferrez: a visualizing photographer of the 19th century
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-7939.2021v17n30p42Keywords:
Marc Ferrez, Photography, Visuality, LookAbstract
This text proposes a dialogue between Marc Ferrez's (1843-1923) photographic production and Mirzoeff's (2016) conceptual proposal on visuality, counter-visuality and the right to look, starting from the hypothesis that the photographer brings a visual representation that legitimizes the colonial legacy present in Brazilian society. Thus a brief chronology of the photographer’s work in 19th century and Mirzoeffs’s concepts are presented in order to cross it with six images, two from each category (Black people, Indigenous Brazilian people and Landscape). We concluded that Ferrez could be considered a “viewer” of the 19th century, acting as a colonizer through his images. In them, the three regimes of visuality, plantation, imperial and incoherent visualization are perceptible, generating classification, separation and aestheticization. However, they must be permanently open to a counter-visual look, that is, one that questions what has been posted.
Downloads
References
CERON, Ileana Pradilla. Marc Ferrez: uma cronologia da vida e da obra. São Paulo: IMS, 2019.
DUBOIS, Philippe. O ato fotográfico e outros ensaios. Tradução de Marina Appenzeller. Campinas: Papirus, 1993.
FERREZ, Gilberto. Photography in Brazil, 1840-1900. Tradução de Stella de Sá Rego. Albuquerque: University of New Mexico Press, 1990.
JOHNSON, William; RICE, Mike; WILLIAMS, Carla. A history of photography: from 1839 to the present. Köln: Taschen, 2015.
KOSSOY, Boris. Dicionário histórico-fotográfico brasileiro: fotógrafos e ofício da fotografia no Brasil (1833 – 1910). São Paulo: Instituto Moreira Sallles, 2002a.
KOSSOY, Boris. Realidades e ficções na trama fotográfica. 2. ed. São Paulo: Ateliê Editorial, 2002b.
KOSSOY, Boris; CARNEIRO, Maria Luiza. O olhar europeu: o negro na iconografia brasileira do século XIX. 2. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2002.
KOUTSOUKOS, Sandra Sofia Machado. No estúdio do fotógrafo: representação e auto-representação de negros livres, forros e escravos no Brasil da segunda metade do século XIX. 2006. Tese (Doutorado em Multimeios) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Artes, Campinas, SP, 2006.
LINARES, Cláudia Rodríguez-Ponga. A imagem colonizada. Revista Ars, São Paulo, SP, ano 13, n. 25, p. 72-87, jan. 2015.
MIRZOEFF, Nicholas. O direito de olhar. Revista ETD – Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 18, n. 4, p. 745-768, out. /dez. 2016.
MIRZOEFF, Nicholas. The right to look. Critical Inquiry, Chicago, v. 37, n. 3, p. 473-496, Spring 2011.
MUAZE, Mariana de Aguiar. Violência apaziguada: escravidão e cultivo do café nas fotografias de Marc Ferrez (1882-1885). Revista Brasileira de História, São Paulo, SP, v. 37, n. 74, p. 33-62, 2017.
ROSE, Gilliam. Visual methodologies: introduction to the interpretation of visual materials. Thousand Oaks: Sage Publications, 2001.
TACCA, Fernando de. O índio na fotografia brasileira: incursões sobre a imagem e o meio. Imagens, São Paulo, v. 18, n. 1, p. 191-223, jan. / mar. 2011.
TURAZZI, Maria Inez. Poses e trejeitos: a fotografia e as exposições na era do espetáculo - 1839/1889. Rio de Janeiro: Rocco, 1995.
VASQUEZ, Pedro. O Brasil na fotografia oitocentista. São Paulo: Metalivros, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Discursos Fotográficos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Discursos fotográficos adota a licença CC-BY-NC, esta licença permite copiar e redistribuir o material em qualquer meio ou formato, remixar, transformar e desenvolver o material, desde que não seja para fins comerciais. E deve-se atribuir o devido crédito ao criador.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.