Beyond Image Surface: Narrative dispute of African photographers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2019v15n27p38

Keywords:

Documentary photography. Image and representation. Native narratives. Africa

Abstract

A new visuality about Africa can be seen in the native narratives of two prominent African photographers, ghanaian Nana Kofi Acquah and nigerian Yagazie Emezi. The proposal to go beyond the apparent surface of images and skin color to dive into specific issues in Africa. The article is theoretically based on Stuart Hall, regarding the proposition to break racial assumptions, and also focuses in particular on the African voice, with the philosopher Paulin J. Hountondji (2008) and Kwame A. Appiah (1997).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcela Chaves Barino do Valle, Universidade Federal do Rio de Janeiro

PhD student in Communication and Culture at UFRJ (2019-2022). Teacher of Documentary Photography at ECDD-Infnet. Documentary Photographer.

Patrícia Saldanha, Universidade Federal Fluminense - UFF

PhD in Communication. Professor at the Federeal Fluminense University - UFF

References

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. Para educar crianças feministas: um manifesto. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. The danger of a single story. In: TED GLOBAL CONFERENCE, 2009, Oxford, UK. Palestra proferida [...]. Oxford: TED Global, 2009. Speakers. Disponível em: https://www.ted.com/talks/chimamanda_adichie_the_danger_ of_a_single_story/transcript. Acesso em: 15 nov. 2017.

APPIAH, Kwame Anthony. Na casa de meu pai: a África na filosofia e cultura. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 2012. (Obras Escolhidas, v. 1).

DUBOIS, Philippe. O ato fotográfico. Campinas, SP: Papirus, 1993.

EVERYDAY AFRICA. Perfil no Instagram. Disponível em: www.instagram.com/everydayafrica/. Acesso em: 6 nov. 2016.

FANON, Franz. Os condenados da Terra. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 1968.

HALL, Stuart. Cultura e representação. Rio de Janeiro: Ed. PUCRio: Apicuri, 2016.

HALL, Stuart. Quem precisa de identidade? In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000.

HALL, Stuart. Raça, o significante flutuante. Revista Z Cultural, Rio de Janeiro, RJ, Ano 8, n. 2, 2013.

HALL, Stuart. The determinations of news photographs. In: COHEN, Stanley; YOUNG, Jock (org.). The manufacture of news: social problems, deviance and the mass media. London: Constable, 1981. p. 226-243.

HEIJDEN, Teun Van Der; DICAMPO, Peter; MERRILL, Austin $&48$+ 1DQD.R¿(ed.). Everydayafrica: 30 photographers repicturing a continent. Berlin: Kehrer Heidelberg, 2017.

HOUNTONDJI, Paulin J. Conhecimentos de África, conhecimento de africanos: duas perspectivas sobre os estudos africanos. Revista Crítica de Ciências Sociais, Coimbra, PT, n. 80, p. 149-160, mar. 2008.

KI-ZERBO, Joseph (ed.). História geral da África. Metodologia e pré-história da África. Brasília: UNESCO, 2010. v. 1.

SAID, Edward W. Orientalismo: o Oriente como invenção do Ocidente. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

SEKULA, Allan. On the invention of photographic meaning. In: BURGIN, Victor (org.). Thinking photography. London: Macmillan Press, 1982. p. 84-109.

SEKULA, Allan. Photography against the Grain. Nova Scotia: The Press of the Nova Scotia College Art and Design, 1984.

Published

2019-11-29

How to Cite

Valle, M. C. B. do, & Saldanha, P. (2019). Beyond Image Surface: Narrative dispute of African photographers. Discursos Fotograficos, 15(27), 38–65. https://doi.org/10.5433/1984-7939.2019v15n27p38

Issue

Section

Artigos