Faces of Maria Celeste: rite and memory in photojournalistic narratives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2019v15n27p66

Keywords:

Maria Celeste, photojournalistic narratives, tragedy, rite and memory.FACES OF MARIA CELESTE, rite and memory in photojournalistic narratives Abstract, The fire and explosions for three consecutive days of the cargo ship Maria Celeste, from March 16, 195

Abstract

In this second part of the series of reflections on the photojournalistic image via an analysis of the cover of the Jornal do Povo paper of March 19, 1954, we are interested in understanding the fire and explosions of Maria Celeste beyond the pretended objectivity of its verb-visual-spatial translation. How do photojournalistic narratives contribute (or can do it) to the construction of the memory of the narrated facts? As a result of a critical, reflective, and analytical documentary exercise, and from the bibliographical review of Christoph Wulf's thought, we believe that this rite is a kind of link between imagination and memory when we see the faces of six of the dead of the tragedy on that cover.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Rita de Cássia Alves Oliveira, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP

PhD Professor of the Postgraduate Studies Program in Social Sciences at the Pontifical Catholic University of São Paulo (PUC-SP).

Diogo Azoubel, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP

PhD student at the Postgraduate Studies Program in Communication and Semiotics at the Pontifical Catholic University of São Paulo (COS - PUC-SP). Professor at the Maranhão State Department of Education (Seduc-MA).

References

AZOUBEL, Diogo. Maria Celeste: análise semiótica da capa do Jornal do Povo, de 19 de março de 1954. In: MOREIRA, Ivaldo (org.). Comunicação, educação e design: contornos contemporâneos. São Paulo: Gráfica Paulo's, 2018.

BENJAMIN, Walter. Pequena história da fotografia. In: BENJAMIN, Walte. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994. p. 91-107. (Obras Escolhidas, v.1).

ECO, Umberto. Como se faz uma tese. Editora: Perspectiva. São Paulo. 1998.

FRAGA, Estefania Knotz Canguçu; AZOUBEL, Diogo. No silêncio dos vestígios: o naufrágio do Maria Celeste na capa do Jornal do Povo. Líbero, São Paulo, v. 43, p. 108-120, jan./jun. 2019.

JORNAL DO POVO. Capa da edição de 19 de março de 1954. Disponível em: http://www.cultura.ma.gov.br/portal/sgc/modulos/sgc_bpbl/acervo_digital/arq_ad/20141106174917.pdf . Acesso em 01 jun. 2017.

MORIN, Edgar. “Sapiens-demens”. In: MORIN, Edga. O Enigma do homem: para uma nova antropologia. Rio de Janeiro: Zahar, 1975. p. 93-111.

SONTAG, Susan. Diante da dor dos outros. São Paulo: Cia das Letras, 2003.

WULF, Christoph. A criação do ser humano através da imaginação. In.: WULF, Christoph. Homo Pictor: imaginação, ritual e aprendizado mimético no mundo globalizado. São Paulo: Hedra, 2013. p. 21-44.

Published

2019-11-29

How to Cite

Oliveira, R. de C. A., & Azoubel, D. (2019). Faces of Maria Celeste: rite and memory in photojournalistic narratives. Discursos Fotograficos, 15(27), 66–83. https://doi.org/10.5433/1984-7939.2019v15n27p66

Issue

Section

Artigos