Poetry and automatism in conflict: a study about the photography and it meanings from a critical analyses on Esso Prize of Photojournalism
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-7939.2013v9n15p275Keywords:
Photography, Photojournalism, Visual communication, Allegories.Abstract
This work presents a critical analyzes about the winner photography in Esso Photojournalism Prize since the first edition in 1961, showing that the concourse has a ideological pattern which values an aesthetic that automatism the interpretation’s process, putting the poetic image in a second place. However, even in a social ambient that clams the positivism ideas, like “objectivity and impartiality, some photography are able to win the prize subverting the rules of the game. These images presents it selves as a utopist resistance given us clues about how to think new manners to practice journalism, that can put the reader in a active position to face the “Spectacle Society’s” problems.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário. Nesses casos, os artigos, depois de adequados, deverão ser submetidos a nova apreciação. As provas finais não serão encaminhadas aos autores. Os trabalhos publicados passam a ser propriedade da revista Discursos Fotográficos, ficando sua reimpressão total ou parcial sujeita a autorização expressa da revista. Em todas as citações posteriores, deverá ser consignada a fonte original de publicação, no caso a Discursos Fotográficos. As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.