Photography: an experience between memory and imagination
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-7939.2008v4n4p13Keywords:
Photography, Photojournalism, Memory, ImaginationAbstract
The present article reflects on the relationship between photographs and the triggering of memory and imagination, based on the idea that both in documental photography as well as photojournalism is possible to detect feelings that surpass those established only in realm of the factual and social record. In order to do that, we employ Bergson’s and Halbwachs’ concept of memory and Bachelard’s concept of imagination. Photographs taken by Vishniac and Rothstein are related to photojournalism icons to underline the elements which allow us to determine how the association of memory to the process of the imagination constitutes one of the foundations on which the experience provided by the observation of particular photographic images rests, regardless of the diverse categories in which they are commonly classified.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário. Nesses casos, os artigos, depois de adequados, deverão ser submetidos a nova apreciação. As provas finais não serão encaminhadas aos autores. Os trabalhos publicados passam a ser propriedade da revista Discursos Fotográficos, ficando sua reimpressão total ou parcial sujeita a autorização expressa da revista. Em todas as citações posteriores, deverá ser consignada a fonte original de publicação, no caso a Discursos Fotográficos. As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.