Visual communication and geography teaching: the city of Londrina in School Postcards
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-7939.2024v21n37p125Keywords:
Geography Teaching, Pedagogical Practices, Visual Communication, School ExperiencesAbstract
In the midst of growing platformization and educational reforms, Geography teaching in Brazil faces the challenge of reinventing itself to meet contemporary demands through practices that promote active participation and meaning for students. This article investigates the use of school postcards (CPE) as a pedagogical resource, combining visual elements and spatial concepts to reflect on urban space. The qualitative research, grounded in Bardin's content analysis, analyzes materials produced in didactic stages that connect photographic records and geographical analyses. The results show that CPEs broaden the understanding of the urban environment, geographical concepts, and value students' experiences, strengthening the relationship between geography education, visual expression, and student protagonism.
Downloads
References
BALDISSERA, R.; GONÇALVES, S. M. L. P..; LIEDKE, E. D. O imaginário de Porto Alegre por seus cartões-postais. Em Questão, Porto Alegre, v. 16, n. especial, p. 79-94, out. 2010. Disponível em: <https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/225046/000760739.pdf?sequence=1>. Acesso em: 4 dez. 2024.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BERNET, J.T. La educación y la ciudad. Educación y Ciudad, Bogotá, n. 2, p. 6-19, maio, 1997. Disponível em: https://revistas.idep.edu.co/index.php/educacion-y-ciudad/article/view/256 . Acesso em: 22 jun. 2023.
BONAFÉ, J. M. El discurso de la ciudad como curriculum de la vida cotidiana. Revista Vagalumear, Tabatinga, v. 2, n. 2, p. 6-14, 2022. Disponível em: http://periodicos.uea.edu.br/index.php/rv/article/view/2357/1368 . Acesso em: 14 set. 2022.
CALLAI, H. C. In: CALLAI, H.C.; OLIVEIRA; T. D. de.; COPATTI, C. A cidade para além da forma coleção cidade: conhecer e interpretar para compreender o mundo da vida. Vol. I Curitiba: CRV, 2018.
CARLOS, A. F.A. A cidade. 9. ed. São Paulo: Contexto, 2018.
CARRANO, P. C. R. Juventudes e cidades educadoras. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003.
CAVALCANTI, L. de S. A geografia escolar e a cidade: Ensaios sobre o ensino de geografia para a vida urbana cotidiana. 3. ed. Campinas, SP: Papirus, 2010.
FIORI, S. R.; LUCENA, W. A. de. O uso da comunicação visual na Geografia: a ilustração nos ambientes escolar, acadêmico e profissional. Caminhos de Geografia, Uberlândia, v. 21, n. 75, p. 117-136, 2020. DOI: 10.14393/RCG217550777. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/50777. Acesso em: 7 dez. 2024. DOI: https://doi.org/10.14393/RCG217550777
GOMES, I. C. P.; FURTADO, W. W.; ECHEVERRÍA, A. R. As imagens ficcionais no ensino de conceitos científicos. Revista Tecnologia e Sociedade. v. 9, n. 18. 2013. DOI: https://doi.org/10.3895/rts.v9n18.2620
SARDELICH, M. E. Leitura de imagens, cultura visual e prática educativa. Cadernos de Pesquisa, v. 36, n. 128, p. 451-472, maio/ago. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/tQws4zsftqmGxhq3XqVJTWL/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 5 dez. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742006000200009
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Liliam Araujo Perez, Danieli Barbosa de Araujo, Breno da Conceição Neto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Discursos fotográficos adota a licença CC-BY-NC, esta licença permite copiar e redistribuir o material em qualquer meio ou formato, remixar, transformar e desenvolver o material, desde que não seja para fins comerciais. E deve-se atribuir o devido crédito ao criador.

Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.













