Photography in the construction of a public image: Xul Solar and his portraits
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-7939.2021v18n31p33Palavras-chave:
Fotografía, Imagen, Arte, Xul Solar, RetratoResumo
The article investigates portraits of Xul Solar published in the Argentinian press and organized by his wife in a newspaper clippings folder. The photographs, considered as constructions of social illusions through the usage of visual conventions (Burke), allow us to see a visual component of Xul Solar figure, just as it is presented in the media. The portrait is the result of an interaction between at least two forces: the image that the photographer wants to produce and the one that the portrayed wants to project, who, in this case, dominates the visual language in which he is portrayed, because he is a painter. We organized the material in series and analyzed them by files that allowed the decomposition of the image in minimum units (Becker, Mauad). We understand that its study allows us to observe aspects of the production of a figure of an extravagant creator, who is more connected with spiritual and metaphysical dimensions than with the surrounding reality.
Métricas
Referências
ABÓS, Álvaro. Xul Solar. Pintor del misterio. Buenos Aires: Sudamericana, 2004.
AGAMBEN, Giorgio. Infancia e historia. Ensayo sobre la destrucción de la experiencia. Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2007.
ARTUNDO, Patricia A. Xul Solar: una imagen pública posible. En: XUL SOLAR, Alejandro. Entrevistas, artículos y textos inéditos. Buenos Aires: Corregidor, 2006. p. 7-58.
BALDASARRE, María Isabel. La imagen del artista. La construcción del artista profesional a través de la prensa ilustrada. En: MALOSETTI COSTA, Laura; GENE, Marcela (comp.). Impresiones porteñas: imagen y palabra en la historia cultural de Buenos Aires. Buenos Aires: Edhasa, 2009. p. 47-80.
BARTHES, Roland. Lo obvio y lo obtuso. Imágenes, gestos, voces. Barcelona: Paidós, 1986.
BECKER, Howard. Para hablar de la sociedad. Buenos Aires: Siglo XXI, 2015.
BORGES, Jorge Luis. Borges recuerda a Xul Solar. Prólogos y conferencias 1949-1980. Buenos Aires: Fundación Pan Klub – Fundación internacional Jorge Luis Borges, 2013.
BOURDIEU, Pierre. Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Barcelona: Anagrama, 2005.
BURKE, Peter, Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico. Barcelona: Crítica, 2005.
DUBOIS, Philip. El acto fotográfico. Barcelona: Paidós, 1986.
JITRIK, Noé. Epílogo. En: MANZONI, Celina (comp.). Rupturas. Buenos Aires: Emecé, 2009. p. 713-715. (Colección Historia crítica de la literatura argentina).
LINDSTROM, Naomi. El utopismo lingüístico en poema de Xul Solar. Texto Critico: Revista del Centro de Investigaciones Linguistico-Literarias, Xalapa, Veracruz, v. 8, n. 24-25, p. 242-255, 1982.
MARTÍN FIERRO: periodico quincenal de arte y critica libre. Buenos Aires, AR: Fondo Nacional de las Artes (1924-1927), 1995 - Edición facsimilar.
PACHECO, Marcelo. Historia cronológica de Amigos del Arte: 1924-1942. En: ARTUNDO, Patricia; PACHECO, Marcelo. Amigos del Arte 1924-1942. Buenos Aires: Fund. Eduardo Constantini, 2008. p. 179-203.
PAGNI, Andrea. Xul Solar, un traductor en dos escenas de traducción. En: MARINONE, Mónica; TINEO, Gabriela. Latinoamérica entre lenguajes y lenguas. Mar del Plata: EUDEM, 2018. p. 45-78.
RABOSSI, Cecilia. Xul Solar panactivista. Buenos Aires: Museo Nacional de Bellas Artes, 2017.
RUBIONE, Alfredo. Xul Solar. Utopía y Vanguardia. Punto de Vista: Revista de Cultura, Buenos Aires, AR, año 10, n. 29, p. 37-39, 1987.
SCHWARTZ, Jorge. Sílabas las estrellas compongan. En: ARTUNDO, Patricia; SCHWARTZ, Jorge; NELSON, Daniel E. Xul Solar. Visiones y revelaciones. Buenos Aires: MALBA; São Paulo: Pinacoteca do Estado de São Paulo, 2005. p. 35-48.
SOUZA MARTINS, José. Sociología da fotografía e da imagen. São Paulo: Contexto, 2013.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2021 Discursos Fotograficos

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário. Nesses casos, os artigos, depois de adequados, deverão ser submetidos a nova apreciação. As provas finais não serão encaminhadas aos autores. Os trabalhos publicados passam a ser propriedade da revista Discursos Fotográficos, ficando sua reimpressão total ou parcial sujeita a autorização expressa da revista. Em todas as citações posteriores, deverá ser consignada a fonte original de publicação, no caso a Discursos Fotográficos. As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.