Teaching history and historical consciousness at Youth and Adult Education: research notes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2013v6n12p76

Keywords:

History and teaching, Didactics of History, Historical consciousness, Historical learning, Youth and Adult Education

Abstract

This article synthesizes some results of our research masters that investigated the thought of youth and adults students about the History and if they confer a practical sense for historical learning. In other words, we investigated the significance of historical knowledge to the students and to what extent the teaching History has influence on the formation of a critical and reflective thinking about themselves and the contemporany world. For this, we chose an approach consubstantiated in the Theory of History allied to the assumptions of Didactics of History. The fonts were interpreted from the students' answers to a set of questions about historical knowledge, which involved meaning, interest, satisfaction, trust, timeliness, experiences in the classroom and practical life.

Author Biography

Wilian Junior Wilian Junior, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Master in Social History from the Universidade Estadual de Londrina. He is currently professor of History at the Private Education Network (Elementary and High School) and Professor/tutor of the distance course of History at Universidade Norte do Paraná.

References

BARCA, Isabel. Marcos de consciência histórica de jovens portugueses. Currículo sem Fronteiras, v.7, n.1, p.115-126, 2007.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BERGMANN, Klaus. A história na reflexão didática. Revista Brasileira de História. São Paulo, v.9, n.19, p.29-42, set/fev 1990.

CAIMI, Flávia Eloisa. História escolar e memória coletiva: como se ensina? Como se aprende. In: ROCHA, Helenice Aparecida Bastos; MAGALHAES, Marcelo de Souza; GONTIJO, Rebeca. (orgs.) A escrita da história escolar: memória e historiografia. Rio de Janeiro: FGV, 2009.

CARDOSO, Oldimar Pontes. A didática da história e o slogan da formação de cidadãos. (Tese de Doutorado em Educação), USP, São Paulo, 2007.

CERRI, Luis Fernando. Cartografias Temporais: metodologias da pesquisa em consciência histórica. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 36, n.1, p. 59-81, jan./abr 2011b.

CERRI, Luis Fernando. Ensino de história e consciência histórica. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2011.

CERRI, Luis Fernando. Os conceitos de consciência histórica e os desafios da didática da história. Revista História Regional, Curitiba, v.6, p.93-112, 2001.

CERRI, Luis Fernando. Para uma definição de didática da história. Revista Brasileira de História. São Paulo, v.28, n.55, p.153-170, jun. 2008.

CERRI, Luis Fernando; MOLLAR, Jonathan. Jovens diante da história: o nacional e o internacional na América Latina. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v.5, n.2, p.161-171.

COSTA, José Raimundo Lisboa da. Ensino de história na educação de adultos: entre o ensinado e o vivido – as dimensões da consciência histórica. (Tese de Doutorado em Educação), UFMG, Belo Horizonte, 2005.

ECKER Alois. Didactica de la historia orientada a los processos. Nuevos caminhos em la formacion de maestros (as) de educacion superior en la Universidad de Viena, 2002. Disponível em: http://www.univie.ac.at/wirtschaftsgeschichte/pdf_gdes.html. Acesso em: dez. de 2012.

FONSECA, Selva Guimarães. Didática e Prática de ensino de história: Experiências, reflexões e aprendizados. São Paulo: Papirus, 2003.

GERMINARI, Geyso Dongley. A história da cidade, consciência histórica e identidades de jovens escolarizados. (Tese de Doutorado em Educação),UFPR, Curitiba, 2010.

HICKENBICKI, Cláudia. Lembrança, interesse e história substantiva: significados do ensino e aprendizagem da história para os sujeitos da educação de jovens e adultos. (Dissertação de mestrado em Educação), UFPR, Curitiba, 2009.

IPARDES. Instituto Paranaense de Desenvolvimento Econômico e Social. Caderno Estatístico do Município de Guarapuava. Dezembro de 2012.

JOHNSON, A. G. Dicionário de sociologia. Rio de Janeiro: Zahar, 1997.

KUSNICK, Marcos. Filosofia cotidiana da História: uma contribuição para a Didática da História. (Dissertação de Mestrado em Educação, UEPG, Ponta Grossa, 2007.

MORAES, Roque. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, v. 9, n. 2, p. 191-21, 2003.

MURINELLI, Glaucia Ruivo. Narrativas de futuros professores de história sobre os afrobrasileiros no contexto do pós-abolição: um estudo em meio a lei federal 10.639/03. (Mestrado em História) UEL, Londrina, 2012.

PACIEVITCH, Caroline. Consciência Histórica e Identidade de Professores de História. Ponta Grossa, 2006. (Dissertação de mestrado em Educação), UEPG, Ponta Grossa 2006.

PÁDUA, Josiane Soares. O processo de construção do conhecimento histórico para alunos em educação de jovens e adultos: um olhar para as práticas de leitura e escrita. (Dissertação de Mestrado em Educação),UNESP, Rio Claro 2008.

RÜSEN, Jörn. Aprendizagem histórica: fundamentos e paradigmas. Curitiba: W.A. Editores, 2012.

RÜSEN, Jörn. Didática da História: passado, presente e perspectivas a partir do caso alemão. In: Praxis Educativa. Ponta Grossa, v.1, n.2, p.07-17, jul/dez 2006

RÜSEN, Jörn. História Viva: formas e funções do conhecimento histórico. Brasília: Editora da UnB, 2007.

RÜSEN, Jörn. O desenvolvimento da competência narrativa na aprendizagem histórica: uma hipótese ontogenética relativa a consciência moral. In: SCHMIDT, Maria; BARCA, Isabel; MARTINS, Estevão (Org.). Jörn Rüsen e o Ensino de História. Curitiba: Editora UFPR, 2010, p. 51-77.

RÜSEN, Jörn. Razão histórica. Teoria da história: os fundamentos da ciência histórica. Brasília: Editora da UnB, 2001a.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora. A formação do professor de história e o cotidiano na sala de aula. In: BITTENCOURT, Circe. O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Editora Contexto, 2002.

Published

2013-12-03

How to Cite

WILIAN JUNIOR, Wilian Junior. Teaching history and historical consciousness at Youth and Adult Education: research notes. Antíteses, [S. l.], v. 6, n. 12, p. 76–102, 2013. DOI: 10.5433/1984-3356.2013v6n12p76. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/15219. Acesso em: 22 jul. 2024.