University 'privileges' as a condition of the common good
reflections on D. Pedro's university letters
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-3356.2024v17n34p355-378Keywords:
Government policy, Medieval University, Letters, Infante D. Pedro, Very commonAbstract
Our purpose is to reflect on the role of the ruler of the ruler in the organization and consolidation of the University, in the Portuguese kingdom, in the medieval autumn. We recover a set of political measures taken by the regent Infante D. Pedro (1392-1449) between the years 1441 to 1444 that aimed to protect the lives of men of knowledge and instituted privileges that ensured exclusive dedication to university activities. At the same time, the regent defined measures aimed at the general population so that they would recognize the importance of university men for society. We used as sources a set of eight Letters published in the Chartularium Universitatis Portugalensis that will be analyzed according to the principles formulated by Social History, especially from the concept of long duration of Braudel (1991). We also note, in terms of final considerations, that we believe it is fundamental that the actions of the Portuguese ruler were consciously inclined to defend the existence of the University and its actors.
Downloads
References
BRAUDEL, Fernand. Escritos sobre a História. São Paulo: Perspectiva, 1991.
CARLOS I, Rei de Cicília. ‘Carlos I, rei de Cicília, convida doutores e alunos de Paris para que venham Nápolis, onde instaurou o estudo geral por motivo de ensino e aprendizagem’. In: DENIFLE, H. (org.). Chartularium Universitatis Parisiensis. Bruxelles: Culture et Civilisation, 1964. 2 t., p. 501. Carta 443 (1272).
FARELO, Mario Sérgio da Silva. As universidades no labirinto: poderes e redes sociais. In: NOVOA, A. A universidade medieval em Lisboa: séculos XIII e XV. Lisboa: [s. n.], 2013. p. 187-234.
LE GOFF, Jacques. Os intelectuais na Idade Média. Rio de Janeiro: José Olympio Editora, 2003.
MARTINS, Miguel Gomes. A arte da guerra em Portugal: 1245-1367. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2014. DOI: https://doi.org/10.14195/978-989-26-0696-5
MATTOSO, José. História de Portugal:a monarquia feudal. Lisboa: Estampa, 1997.
OLIVEIRA, Terezinha. The training of the teacher in the 21th century: an approach with the history of medieval education. Ensaio:Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 26, n. 100, p. 706-722, jul./set. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/s0104-40362018002601609
PEDRO, Infante de Portugal. ‘Carta do Infante D. Pedro esclarecendo dúvidas acerca do pagamento de pedido e meio por parte dos lentes e escolares do Estudo Geral de Lisboa’. In: MOREIRA DE SÁ, A. Chartularium Universitatis Portugalensis (1288-1537). Lisboa: Instituto de Alta Cultura, 1970a. v. 6, p. 365-366. (1431-1445). Documentos coligidos e publicados. 1443 – 6 de fevereiro.
PEDRO, Infante de Portugal. ‘Carta do Infante D. Pedro para Luís Gonçalves desobrigando os Reitores, Lentes, Conselheiros e escolares da Universidade de Lisboa, do pagamento da peita que por aquele lhes fora lançada’. In: MOREIRA DE SÁ, A. Chartularium Universitatis Portugalensis (1288-1537). Lisboa: Instituto de Alta Cultura, 1970b. v. 4, p. 208. (1431-1445). Documentos coligidos e publicados. 1442 – 18 de junho.
PEDRO, Infante de Portugal. ‘Carta do Infante D. Pedro, como regente, nomeando João Rodrigues porteiro perante o Conservador e sacador do Estado Geral de Lisboa’. In: MOREIRA DE SÁ, A. Chartularium Universitatis Portugalensis (1288-1537). Lisboa: Instituto de Alta Cultura, 1970c. v. 4, p. 382-383. (1431-1445). Documentos coligidos e publicados. 1443 – 17 de maio.
PEDRO, Infante de Portugal. ‘Carta do Infante D. Pedro, como Regente, doando ao Estudo Geral de Coimbra, o produto dos resíduos da cidade e seu termo’. In: MOREIRA DE SÁ, A. Chartularium Universitatis Portugalensis (1288-1537). Lisboa: Instituto de Alta Cultura, 1970d. v. 4, p. 419. (1431-1445). Documentos coligidos e publicados. 1444 - 4 de julho.
PEDRO, Infante de Portugal. ‘Certidão de uma carta do Infante D. Pedro passada pelo bedel Afonso notário da Universidade de Lisboa’ In: MOREIRA DE SÁ, A. Chartularium Universitatis Portugalensis (1288-1537). Lisboa: Instituto de Alta Cultura, 1970e. v. 4, p. 354. (1431-1445). Documentos coligidos e publicados. 1442 – 23 de junho.
PEDRO, Infante de Portugal. ‘Carta do Infante D. Pedro, como regente, concedendo perdão a João Afonso, João Vasques e Gonçalo Afonso, escolares’. In: MOREIRA DE SÁ, A. Chartularium Universitatis Portugalensis (1288-1537). Lisboa: Instituto de Alta Cultura, 1970f. v. 4. p. 315-316. (1431-1445). Documentos coligidos e publicados. 1441 – 11 de julho.
PEDRO, Infante de Portugal. ‘Carta do Infante D. Pedro, como Regente, concendendo privilégios à viúva de Afonso Anes, bedel que foi dos escolares do Estudo Geral de Lisboa’. In: MOREIRA DE SÁ, A. Chartularium Universitatis Portugalensis (1288-1537). Lisboa: Instituto de Alta Cultura, 1970g. v. 4, p. 384. (1431-1445). Documentos coligidos e publicados. 1443 – 30 de maio
PEDRO, Infante de Portugal. ‘Carta do Infante D. Pedro, como Regente, concedendo privilégios a pedido de Gomes Lourenço, lente do Estudo Geral de Lisboa’. In: MOREIRA DE SÁ, A. Chartularium Universitatis Portugalensis (1288-1537). Lisboa: Instituto de Alta Cultura, 1970h. v. 4, p. 398. (1431-1445). Documentos coligidos e publicados. 1443 – 14 de setembro
PEITA. In: MICHAELIS Dicionário Brasileiro da Língua Portuguesa. São Paulo: Melhoramentos, [2022]. Disponível em: https://michaelis.uol.com.br/moderno-portugues/busca/portugues-brasileiro/peita/. Acesso em: 1 maio 2022.
VERGER, Jacques. Homens e saberes na Idade Média. Bauru: Editora Sagrado Coração, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Terezinha Oliveira, Rafael Henrique Santin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The journal reserves the copyright on the contributions published, without material compensation for the author, and may make them available online in Open Access mode, through its own system or other databases; you can also make normative, orthographic and grammatical changes in the originals, in order to maintain the cultured standard of the language, with the final consent of the authors. The opinions expressed by the authors are their sole responsibility.