Education in the Anthropocene

cosmopolitical articulations in a world in ruins

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2023v16n32p281-310

Keywords:

anthropocene, cosmopolitics, perspectivism, education, Gaia

Abstract

This article seeks to discuss the educational field in the Anthropocene, a time when human presence, especially in the last 2 centuries, has been causing catastrophic impacts on the life of the planet. To this end, it problematizes the modern Western tradition of thought, which places the human (a type of human) at the center of the world and does not consider that other beings have historicity and, therefore, as agent beings. It takes the forest as an in-between place that allows the elaboration of other and new subjectivation strategies in this world in ruins. Finally, it explores some possibilities of composition between the educational field, notably governed by a Eurocentric view of the world, and Amerindian thought, as a way of conjecturing another possible world for humans and extra-humans.

Author Biography

Maria Alice Gouvêa Campesato, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)

Doutora em Educação (Unisinos). Bolsista Capes-Print, com Estágio Doutoral na Universidade de Lisboa, Portugal (2020). Mestre em Gestão Educacional (Unisinos). Professora no Mestrado Profissional em Gestão Educacional, na Linha de Pesquisa Gestão Escolar e Universitária (Unisinos). Integra o Grupo de Pesquisa Carcarás: Grupo de Estudo e Pesquisa entre Educação Filosófica, Escrita e Leitura e o Núcleo de Estudos e Pesquisas em Inovação na Gestão e nas Práticas Pedagógicas. Pesquisadora nas áreas de História e Filosofia da Educação, atuando, principalmente, nos temas: tempo; atenção; formação docente; práticas pedagógicas; escrita e leitura; inovação e processos de subjetivação na Educação. Menção Honrosa do Prêmio Capes de Tese 2022. 

References

ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. Tradução de Mauro W. Barbosa. 8. ed. São Paulo: Perspectiva, 2016.

ARRUDA, Gilmar; COLACIOS, Roger. Considerações ético-políticas na História (Ambiental): escalas e o presentismo da devastação. Historia Ambiental Latinoamericana y Caribeña (HALAC), Anápolis, v. 9, n. 2, p. 64–94, 2019. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/338053756_Consideracoes_etico-politicas_na_Historia_Ambiental_escalas_e_o_presentismo_da_devastacao. Acesso em: 12 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.32991/2237-2717.2019v9i2.p64-94

BAUMAN, Zygmunt. A sociedade individualizada: vidas contadas e histórias vividas. Tradução de Jorge Gradel. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.

BERGSON, Henri. O pensamento e o movente. Tradução de Bento Neto. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

BHABHA, Homi. O local da cultura. Tradução de Myriam Ávila, Eliana Lourenço de Lima Reis e Gláucia Renate Gonçalves. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1998.

CAMPESATO, Maria Alice Gouvêa. Do tempo-atenção do estudo ao tempo-interesse do estudante: uma arquegenealogia da aula. 2021. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2021.

CHARLOT, Bernard. A questão antropológica na Educação quando o tempo da barbárie está de volta. Educar em Revista, Curitiba, v. 35, n. 73, p. 161-180, fev. 2019. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/62350. Acesso em: 3 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.62350

COLACIOS, Roger Domenech; LOCASTRE, Aline Vanessa. A ausência e o vácuo: Educação Ambiental e a Nova Lei do Ensino Médio brasileiro no século XXI. Revista de Educação PUC-Campinas, Campinas, v. 25, p. 1–15, 2020. Disponível em: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/4589. Acesso em: 12 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.24220/2318-0870v25e2020a4589

COSTA, Alyne de Castro. Antropoceno, a irrupção messiânica de Gaia na história moderna. Cadernos Walter Benjamin, [Fortaleza], v. 12, p. 132-149, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.17648/2175-1293-V12N2014-10. Acesso em: 24 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.17648/2175-1293-v12n2014-10

COSTA, Alyne de Castro. Cosmopolíticas da Terra: modos de existência e resistência no Antropoceno. 2019. Tese (Doutorado em Filosofia) - Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2019.

COSTA, Alyne de Castro. Por uma verdade capaz de imprever o fim do mundo. Revista Coletiva, [s. l.], v. 27, p. 1-10, 2020. Disponível em: https://www.coletiva.org/dossie-emergencia-climatica-n27-artigo-por-uma-verdade-capaz-de-imprever-o-fim-do-mundo. Acesso em: 28 fev. 2023.

COSTA, Alyne de Castro; DA VEIGA, Ádamo Bouças Escossia. O acontecimento da Terra. O que nos faz pensar, Rio de Janeiro, v. 29, n. 48, p. 277-303, jun. 2021. Disponível em: http://www.oquenosfazpensar.fil.puc-rio.br/index.php/oqnfp/article/view/790. Acesso em: 24 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.32334/oqnfp.2021n48a790

CRARY, Jonathan. 24/7: Capitalismo tardio e os fins do sono. Tradução de Joaquim Toledo Junior. São Paulo: Cosac Naify, 2014.

DANOWSKI, Déborah; VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Há mundo por vir?: ensaio sobre os medos e os fins. São Paulo: Instituto Socioambiental, 2014.

FEDERICI, Silvia. Calibã e a bruxa: mulheres, corpo e acumulação primitiva. Tradução de Coletivo Sycorax. São Paulo: Elefante, 2017.

FERRAZ, Cláudio Benedito Oliveira. Apresentação. Entre-lugar, [Dourados], v. 5, n. 10, p. 7–8, 2014. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/entre-lugar/article/view/5129. Acesso em: 14 ago. 2023.

FOUCAULT, Michel. A Hermenêutica do sujeito. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

FOUCAULT, Michel. Em defesa da sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

FOUCAULT, Michel. Tecnologias de si. Tradução de Andre Degenszajn. Verve, São Paulo, n. 6, p. 321-360, 2004. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/verve/article/view/5017/3559. Acesso em: 12 dez. 2022.

FREITAS, Alexandre Simão de. Contribuições do perspectivismo ameríndio para as pesquisas em Filosofia da Educação. Revista brasileira de Estudos pedagógicos, Brasília, v. 99, n. 252, p. 387-403, 2018. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/3308. Acesso em: 16 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.99i253.3731

HADOT, Pierre. O que é filosofia antiga? Tradução de Dion Davi Macedo. 6. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2014.

HARAWAY, Donna. Antropoceno, capitaloceno, plantationoceno, chthuluceno: fazendo parentes. ClimaCom, Campinas, v. 3, n. 5, p. 139-146, 2016. Disponível em: https://www.academia.edu/25130394/ANO03_N05_Antropoceno_Capitaloceno_Plantationoceno_Chthuluceno_fazendo_parentes_Donna_Haraway. Acesso em: 8 jan. 2023.

HAY – HUTUKARA ASSOCIAÇÃO YANOMAMI; AWY - ASSOCIAÇÃO WANASSEDUUME YE’KWANA. Yanomami sob ataque: garimpo ilegal na Terra Indígena Yanomami e propostas para combatê-lo. [Roraima]: HAY: AWY, 2022. Disponível em: https://acervo.socioambiental.org/acervo/documentos/yanomami-sob-ataque-garimpo-ilegal-na-terra-indigena-yanomami-e-propostas-para. Acesso em: 28 fev. 2023.

HILLESHEIM, Betina; ROSA, Rita de Cássia Quadros; ANDREATTA, Sheryl; DARSIE, Camilo. Com o sangue de quem foram feitos nossos olhos?: uma proposta de tensionamento de ferramentas foucaultianas por olhares periféricos. In: CANNAVÔ, Vinicius Barbosa; PINTO, Tainá Suppi; ROCHA, Cristianne Maria Famer (org.). Nos rastros de Foucault: diálogos contemporâneos. São Paulo: Pimenta Cultural, 2022. v.1, p. 107-120. DOI: https://doi.org/10.31560/pimentacultural/2022.94395.4

KOPENAWA, Davi; ALBERT, Bruce. A queda do céu: palavras de um xamã yanomami. Tradução de Beatriz Perrone-Moisés. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

KRENAK, Ailton. Futuro ancestral. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.

LE GOFF, Jacques. A civilização do ocidente medieval. Tradução de José Rivair de Macedo. Bauru: Edusc, 2005.

LÓPEZ, Maximilano Valerio. Habitar poeticamente a educação: notas sobre a relação entre potência e temporalidade. Educação em foco, Juiz de Fora, v. 20, n. 1, p. 141-158, jun. 2015. Disponível em: https://educacaoemfoco.ufjf.emnuvens.com.br/edufoco/article/view/2915.Acesso em: 20 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.22195/2447-5246v20n120152915

MBEMBE, Achille. Necropolítica. Arte e ensaios, Rio de Janeiro, v. 2, n. 32, p. 122-151, 2016. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/ae/article/view/8993/7169. Acesso em: 15 ago. 2023.

MENDONÇA, Ricardo Fabrino; FREITAS, Viviane Gonçalves; AGGIO, Camilo de Oliveira; SANTOS, Nina Fernandes dos. Fake News e o repertório contemporâneo de ação política. Dados, Rio de Janeiro, v. 66, n. 2, p. 1-33, jan. 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/dados/a/M47Czv8v8HzwQ6DKjBqJvjg/#. Acesso em: 20 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/dados.2023.66.2.301

PÁDUA, José Augusto. As bases teóricas da história ambiental. Estudos Avançados, São Paulo, v. 24, n. 68, p 81-101, jan. 2010. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/eav/article/view/10468. Acesso em: 28 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40142010000100009

PAGNI, Pedro Angelo. A (trans) formação humana na perspectiva foucaultiana: interpelações à educação escolar e à docência na atualidade. Educação em foco, Juiz de Fora, v. 20, n. 2, p. 15-44, out. 2015. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/edufoco/article/view/19634. Acesso em: 16 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.22195/2447-5246v20n220152921

PAREDES, Rogelio; RODRIGUES, Jaime. Relatos imperiais: a literatura de viagem entre a política e a ciência na Espanha, França e Inglaterra (1680-1780). Almanack, Guarulhos, n. 6, p. 95-109, dez. 2013. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/alm/article/view/13303. Acesso em: 28 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/2236-463320130607

PELBART, Peter Pál. Biopolítica. São Paulo, Sala Preta, n. 7, p. 57-65, 2007. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57320. Acesso em: 17 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v7i0p57-66

PELBART, Peter Pál. Solidão, fascismo e literalidade. Educação e Sociedade, Campinas, v. 26, n. 93, p. 1323-1329, dez. 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/Hjm3BjX8zDcNngKgyMwRhws/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 18 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000400013

PELBART, Peter Paul. A nau do tempo-rei: 7 ensaios sobre o tempo da loucura. Rio de Janeiro: Imago Editora Ltda, 1993.

RODRIGUES, Elisandro; CAMPESATO, Maria Alice Gouvêa; SCHULER, Betina. Atravessar fronteiras: a escrita e a leitura como um cuidado com o mundo. In: CANNAVÔ, Vinicius Barbosa; PINTO, Tainá Suppi; ROCHA, Cristianne Maria Famer (org.). Nos rastros de Foucault: diálogos contemporâneos. São Paulo: Pimenta Cultural, 2022. v.1, p. 78-106. DOI: https://doi.org/10.31560/pimentacultural/2022.94395.3

ROLNIK, Suely. Esferas da insurreição: notas para uma vida não cafetinada. São Paulo: n-1 edições, 2018.

SAMPAIO, Shaula Maíra Vicentini de. Como criar uma paisagem em ruínas? deslocamentos, desconstruções e a insistência de pensar a Educação Ambiental no Antropoceno. Quaestio- Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, v. 21, n. 1, p. 19-38, 2019. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/3524. Acesso em: 21 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.22483/2177-5796.2019v21n1p19-38

SANTOS SOUZA, Marcos Aurélio dos. O entre-lugar e os estudos culturais. Travessias, Cascavel, v. 1, n. 1, p. e2748, 2007. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/2748. Acesso em: 14 ago. 2023.

SENNET, Richard. A corrosão do caráter. Tradução de Marcos Santarrita. 14. ed. Rio de Janeiro: Record, 2009.

SPRITZER, Mirna. Prefácio ou instruções para cruzar a fronteira. In: LAZZARETI, Angelene (org.). Instruções para escutar. Foz do Iguaçu: Poéticas do ENTRE, 2021. E-book. Disponível em: https://dspace.unila.edu.br/handle/123456789/6565. Acesso em: 14 ago. 2023.

STERZA, Valentino. Plantas mágicas no medievo: mulheres, magia e igreja. 2019. Monografia (Trabalho de Conclusão de Curso) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/16652. Acesso em: 20 jan. 2023.

SZTUTMAN, Renato. Um acontecimento cosmopolítico: o manifesto de Kopenawa e a proposta de Stengers. Mundo Amazônico, Leticia, v. 10, n. 1, p. 83-105, jan. 2019. Disponível em: https://revistas.unal.edu.co/index.php/imanimundo/article/view/74098. Acesso em: 28 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.15446/ma.v10n1.74098

TELES, Edson. Governamentalidade algorítmica e as subjetivações rarefeitas. Kriterion: Revista de Filosofia, Minas Gerais, v. 59, n. 140, p. 429-448, maio 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0100-512X2018n14005et. Acesso em: 15 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/0100-512x2018n14005et

TSING, Anna Lowenhaupt. Paisagens arruinadas (e a delicada arte de coletar cogumelos). Tradução: Filipi Pompeu e Mariana Canazaro Coutinho. Cadernos do Lepaarq, Pelotas, v. 15, n. 30, p. 366-382, dez. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/lepaarq/article/view/13315/9023. Acesso em: 6 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.15210/lepaarq.v15i30.13315

TSING, Anna Lowenhaupt. Viver nas ruínas: paisagens multiespécies no antropoceno. Tradução de Thiago Mota Cardoso e Rafael Victorino Devos. Brasília: IEB Mil Folhas, 2019.

UCHÔA, Mateus Vinícius Barros. O multinaturalismo ameríndio e a virada ontológica na filosofia contemporânea: uma visão pós-correlacionista da Natureza. Ensaios Filosóficos, Rio de Janeiro, v. 15, n. 1, p. 36-45, jul. 2017. Disponível em: http://www.ensaiosfilosoficos.com.br/#edicoes. Acesso em: 20 nov. 2022.

VEIGA-NETO, Alfredo; LOPES, Maura Corcini. Para pensar de outros modos a modernidade pedagógica. ETD – Educ. Tem. Digital, Campinas, v.12, n.1, p. 147-166, dez. 2010. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/846. Acesso em: 20 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.20396/etd.v12i1.846

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. “Transformação” na antropologia, transformação da “antropologia”. Mana, Rio de Janeiro, v. 18, n. 1, p. 151–171, abr. 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-93132012000100006. Acesso em: 17 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-93132012000100006

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. A antropologia perspectivista e o método da equivocação controlada. Tradução de Marcelo Giacomazzi Camargo e Rodrigo Amaro. Aceno Revista de Antropologia do Centro-Oeste, Mato Grosso, v. 5, n. 10, p. 247-264, dez. 2018. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/aceno/article/view/8341. Acesso em: 12 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.48074/aceno.v5i10.8341

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Se tudo é humano, então tudo é perigoso. In: SZTUTMAN, Renato (org.). Eduardo Viveiros de Castro. Rio de Janeiro: Azougue, 2008. p. 86-113. (Série Encontros).

Published

2023-12-31

How to Cite

CAMPESATO, Maria Alice Gouvêa. Education in the Anthropocene: cosmopolitical articulations in a world in ruins. Antíteses, [S. l.], v. 16, n. 32, p. 281–310, 2023. DOI: 10.5433/1984-3356.2023v16n32p281-310. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/47614. Acesso em: 22 jul. 2024.