[...] Let study not extinguish the spirit of holy prayer and devotion”: reflections on education in the Order of Minors from the first hagiographies in prose of Anthony of Padua

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2019v12n24p17

Keywords:

Education, Hagiography, Franciscanism

Abstract

In the thirteenth century, when the order of the Friars Minor arose, two phenomena pointed out by historiography coexisted in the Medieval West: the desecration of writing and a critical perspective in relation to those who obtained schooling, due to the association between education, social prestige and abandonment of the principles of faith. In the document known as the “Letter from St. Francis to St. Anthony,” it is possible to identify the tension between the importance of study and its potential to shake the “spirit”. Antony, to whom the letter was addressed, was, according to the testimonies, one of the first religious to join the Order of Friars Minor with theological formation, since he was educated with the ruling clerics. The purpose of this article is to analyze the first subtitles about Anthony, the Assiduous Legend, the Second Life and the Dialogus of the Gestas de Saint Anthony, written between 1232-1245, in order to discuss the role of school knowledge in the characterization of the friar and, extension, within the Order of Friars Minor in the 1230s and 1240s.

Author Biographies

Victor Mariano Camacho, Universidade Federal do Rio de Janeiro

PhD student at the Graduate Program in Comparative History at Universidade Federal do Rio de Janeiro, face-to-face tutor in the History course at UNOPAR, Nilópolis campus and member of the Universidade Federal do Rio de Janeiro Medieval Studies Program.

Andreia Cristina Lopes Frazão da Silva, Universidade Federal do Rio de Janeiro

PhD in Social History from Universidade Federal do Rio de Janeiro. Full Professor at the Institute of History at Universidade Federal do Rio de Janeiro, in the Undergraduate courses in History and Gastronomy and in the Postgraduate Program in Comparative History.

References

BEGLEY, Ronald & KOTERSKI, Joseph. Medieval Education. Fordham University Press, 2005.

BERTINATO, Pierdamiano. Trabalho. In: CAROLI, Ernesto (coord.). Dicionário Franciscano. Petrópolis: Vozes, 1999. p. 748-753.

CAEIRO, Francisco da Gama. Santo António de Lisboa. Lisboa: Editora Imprensa Nacional. 1995

CASTELANO CERVERA, Jesú. Lectio Divina. In: Lexicon: Dicionário Teológico enciclopédico. São Paulo: Edições Loyola, 2003.p. 433-434.

CHENU, Marie Dominique. La Théologie comme science au XIII siècle. Paris: Librarie Philosophique J. Vrin, 1969.

GAMBOSO, Vergílio. Introduzione. In: GAMBOSO, Vergílio. (ed). VITA PRIMA O “ASSIDUA”. Fonti Agiografiche Antoniane. Pádua: Edizioni Mensaggero, 1981. p. 9-265.

GAMBOSO, Vergílio. Introduzione. In: VITA DEL DIALOGUS. Fonti Agiografiche Antoniane. Pádua: Edizioni Mesagero, 1986. p. 21-26.

GARCIA ORO, José. Francisco de Asis em La España Medieval. Santiago de Compostela: CSIC – Liceo Franciscano, 1988.

GOMES, Saul António. Ordens mendicantes na Coimbra Medieval: notas e documentos. Lusitania Sacra. Lisboa, s.2, n.10. p.149-214, 1998.

GRANDON, Patrício. Santo Antônio nas Fontes Franciscanas e sua inserção no pauperismo evangélico-minorítico das origens. In: FILHO, Joaquim Mamede (ed). Antônio, homem evangélico na América Latina. Santo André: O Mensageiro de Santo Antônio, 1996.p. 34-35.

GUIJARRO GONZÁLEZ, Susana. Maestros, escuelas y libros el universo cultural de las catedrales en la Castilla Medieval. Madrid: Instituto Antonio de Nebrija de estudios sobre la universidad, 2004.

KERVAL, León de. Santcti Antonii de Padua vita duae. Paris: Librairie Fischbacher, 1904.

LE GOFF, J. Os Intelectuais na Idade Média. Rio de Janeiro: José Olympio, 2003. LISBOA, Marcos de. Chronicas da Ordem dos Frades Menores do Seraphico Padre San Francisco. Lisboa: [s.n.], 1556.

LORENZIN, Tiziano. Lectio Divina. In: CAROLI, Ernesto (org). Dizionario Antoniano. Padova: Edizioni Messagero, 2002. p. 374-391.

MANSELI, Raoul. I primi cento anni di storia franciscana. Milano: Edizionni San Paolo, 2004.

MERLO, Grado Giovanni. Em nome de São Francisco. Rio de Janeiro: Vozes, 2005.

PACIOCCO, Roberto. Sublime negotia. Padova: Centro Studi Antoniani, 1996.

PAUL, Jacques. História Intelectual del Occidente Medieval. Madrid: Cátedra, 2003.

PRIOTTO, Michelangelo. Sabedoria. In: Lexicon: Dicionário teológico enciclopédico. São Paulo: Edições Loyola, 2003. p.667-669.

REMA, Henrique Pinto. Introdução. In: SANTO ANTONIO DE LISBOA. Braga: Editorial Franciscana, 1996. FONTES FRANCISCANAS III. p. 29-30.
Disponível em: http://santo-antonio.webnode.pt/fontes-antonianas/. Acesso em 27 de julho de 2015.

REZENDE, Antônio Martinez; BIANCHET, Sandra Braga. Dicionário do Latim essencial. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.

RICO, F. La clerecía del mester. Hispanic Review, n.53, p. 127-150, 1985.

RIGON, Antonio. S. Antonio e la cultura universitaria nell’ ordine francescano delle origini. In: Fracescanesimo e cultura universitaria.

CONVEGNO INTERNAZIONALE. 16., Assis, 1988. Atas... Perugia: Centro di studi francescani, 1990. p. 67-92, 78-90.

RYAN, James D. Missionary saints of the High Middle Ages: Popular Veneration and Canonization. Catholic Historical Review, Nova York, v. XC, n. 1, p. 1-28, 2004.

SOUZA, José Antônio C. R. de. O pensamento social de Santo Antônio. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2001.

VERGER, Jacques. Cultura, Ensino e sociedade no Ocidente nos séculos XII e XIII. Bauru: Edusc, 2001.

VERGER, Jacques. Homens e saber na Idade Média. São Paulo: EUDSC, 1999.

VEYNE, Paul. O inventário das diferenças: história e sociologia. São Paulo: Brasiliense, 1983.

Published

2019-12-23

How to Cite

CAMACHO, Victor Mariano; SILVA, Andreia Cristina Lopes Frazão da. [...] Let study not extinguish the spirit of holy prayer and devotion”: reflections on education in the Order of Minors from the first hagiographies in prose of Anthony of Padua. Antíteses, [S. l.], v. 12, n. 24, p. 17–46, 2019. DOI: 10.5433/1984-3356.2019v12n24p17. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/37649. Acesso em: 23 jul. 2024.