Knowledge and mendicancy as epicenter of the clash between Bonaventure of Bagnoregio and William of Saint-Amour in the 13th century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2019v12n24p95

Keywords:

Intellectuals, Memory, University, Franciscanism, Mendicancy.

Abstract

The purpose of this article is to reflect on the clash at the Universityof Paris between the secular masters and the begging masters. This quarrel occurred because the seculars felt threatened with the entrance of the beggars in the University. To carry out this reflection, we chose as sources for the study the writing of Guillherme de Santo Amor entitled Tractatus brevis de periculis novissimorum temporum (Brief treatise on the dangers of recent times) as a representative of the secular masters and three writings of Boaventura de Bagnoregio Cuestiones disputed on la Perfeccion Evangélica, The perfection of life and Itinerary of the Mind to God. At the epicenter of this dispute were begging and knowledge. From these two questions, the containers chose as a weapon to fight the penalty and the University became the liaison. We will try to explain that, through these writings, we will be able to understand the social and theoretical changes that occurred in the medieval West, placing on the agenda a new worldview, of which the beggars were its exhibitors. We also observed that our reflections consider the writings from the perspective of social history and we will have memory as our guiding thread.

Author Biography

Terezinha Oliveira, Universidade Estadual de Maringá

PhD in History from Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. She is currently a Level C Associate Professor at the Universidade Estadual de Maringá.

References

APERRIBAY, Fr. Bernard. O.F.M. Introdução. In: BONAVENTURA DE

BAGNOREGIO. Cuestiones disputadas sobre la Perfeccion Evangélica. Madri, Bibliotecas de Autores Cristianos, 1949.

BLOCH, M. Apologia da História ou Ofício de Historiador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2001.

BOUGEROL, J. G. Introduction a Saint-Bonaventure. Paris: J. Vrin, 1988.

BRAUDEL, F. La Méditerranée et le monde méditerranéen à l’époque de Philippe II. Paris: Armand Colin, 1966.

BROCCHIERI, M. T. F. B. O Intelectual. In: LE GOFF, J. (Dir.). O Homem Medieval. Lis boa: Estampa, 1989, p. 125-144.

DE BONI, L. A. O debate sobre a pobreza como problema politico nos séculos XIII e XIV. In: DE BONI, L. A. De Abelardo a Lutero. Estudos sobre Filosofia Prática na Idade Média. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2003, p. 215 - 254.

DOUIE, D. L. The conflict between the Seculars and Mendicants at the University of Paris in the Thirteenth Century. London: Blackfriars Publications, 1954.

DUFEIL, M.-M. Guillaume de Saint-Amour et la Polémique Universitaire Parisiense (1250-1259). Paris: Editions Picard, 1972.

FALBEL, N. “De Reductione Atrium ad Theologiea” de São Boaventura. Revista de História, v. XLVII, São Paulo, p. 5-84, 1974.

FORTES, C. C. Societas Studii. A construção da identidade institucional e os estudos entre os frades pregadores no século XIII. Niterói: Universidade Federal Fluminense, 2011. 370f. (Tese de Doutorado – Programa de Pós-Graduação em História).

GELTNER, G. The Making of Medieval Antifraternalism: Polemic, Violence, Deviance, and Remembrance. Oxford: Oxford University Press, 2012.

GRABMANN, M. Introdução à Suma Teológica de Santo Tomás de Aquino. Rio de Janeiro: Vozes, 1944.

GUIZOT, F. Essai sur l’Histoire de France. Paris: Didier, 1857.

GUIZOT, F. História da Civilização na Europa. Lisboa: Parceria Antonio Maria, 1907, 2vs.

LE GOFF, J. Os intelectuais medievais. Rio de Janeiro: José Olympio, 2003.

LE GOFF, J. São Luís. Biografia. São Paulo: Editora Record, 1999.

LE GOFF, J. Uma longa Idade Média. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2008.

OLIVEIRA, T. Guizot e a Idade Média: civilização e lutas políticas. Assis: Unesp, 1997. 430f. (Tese de Doutorado – Programa de Pós-Graduação e História e Sociedade).

OLIVEIRA, T. Memória e História da Educação Medieval: uma análise da Autentica Habita e do Estatuto de Sorbonne. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 14, n. 3, p. 683-698, nov. 2009.

OLIVEIRA, T; MENDES, C. M. M. SANTIN, R.H. Contribuiçoes de Jacques Le Goff para a História da Educação Medieval: totalidade e longa duração nos estudos sobre os medievais. Brathair, v. 16, n. 2, 2016, p. 1-16. Disponível em: http://ppg.revistas.uema.br/index.php/brathair

THOUZELLIER, Ch. La place du Periculis de Guillaume de Saint-Amour dans les polémiques universitaires du XIII siècle. Revue Historique, CLVI, 1927, p. 69-83.

ULLLMAN, A. R. Disputas pelas Cátedras de Teologia. In: ULLLMAN, A. R. A universidade Medieval. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2000, p. 219-235.

Published

2019-12-23

How to Cite

OLIVEIRA, Terezinha. Knowledge and mendicancy as epicenter of the clash between Bonaventure of Bagnoregio and William of Saint-Amour in the 13th century. Antíteses, [S. l.], v. 12, n. 24, p. 95–121, 2019. DOI: 10.5433/1984-3356.2019v12n24p95. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/37436. Acesso em: 22 jul. 2024.