Vilanova Artigas: the translated poetics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2020v13n25p447

Keywords:

Vilanova Artigas, Architectural theory, Architectural aesthetics, Architectural criticism, Art criticism

Abstract

We hereby broach the architectural oeuvre by influential and controversial architect Vilanova Artigas, active in São Paulo between the 1940s and the 70s. We take the stand of treating this modern architectural work as an autonomous artwork that puts up a figuration out of reinforced concrete beam and lintel structures, which worked out a fusion between linear members and volumetric configuration in the same material, reinforced concrete. His designs exhibit on the one hand a serial disposition of both volumes and structure alongside an axis, and on another they alternate alongside the viewer’s path between mass and space, between intense lights and deep shadows, between weight and resistance, contrasts which tradition assigns to the sublime, to the tragic view of human toil that raises structures far beyond the measure of sound utility. This excess sets his work at odds with his own Marxist creed about the exploitation of work but it is grounded on the project of modern architecture as style of modern times which would nonetheless be in stark opposition, according to Reyner Banham (1970, p. 327), to the uninterrupted development of technology through which it aimed at legitimizing itself.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcos Faccioli Gabriel, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Doctor from the Universidade de São Paulo. Professor of the Architecture and Urbanism Course at the Faculty of Science and Technology at Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho.

References

ARENDT, Hannah. A condição humana. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1999.

ARTIGAS, João Batista Vilanova. A função social do arquiteto. São Paulo: Nobel, 1989.

ARTIGAS, João Batista Vilanova. Argan e Nervi. [S. l.: s. n.]: 1960/1975b. (Caderno de notas inédito do Acervo Fundação Vilanova Artigas).

ARTIGAS, João Batista Vilanova. Arquitetura – depoimento: o homem e a ARTIGAS, João Batista Vilanova. A função social do arquiteto. São Paulo: Nobel, 1989.

ARTIGAS, João Batista Vilanova. Argan e Nervi. [S. l.: s. n.]: 1960/1975b. (Caderno de notas inédito do Acervo Fundação Vilanova Artigas).

ARTIGAS, João Batista Vilanova. Arquitetura – depoimento: o homem e a arquitetura. Casa e Jardim, São Paulo, n. 160, p. 42-48, abr. 1967.

ARTIGAS, João Batista Vilanova. O desenho. In: ARTIGAS, João Batista Vilanova. Caminhos da Arquitetura. São Paulo: Fundação Vilanova Artigas/Pini, 1986. p. 41-52.

ARTIGAS, João Batista Vilanova. Teoria da elasticidade. [S. l.: s. n.]: 1960/1975a. (Caderno de notas inédito do Acervo Fundação Vilanova Artigas).

ARTIGAS, João Batista Vilanova. Vilanova Artigas. São Paulo: Instituto Lina Bo e P.M. Bardi: Fundação Vilanova Artigas, 1997. p. 15-33. (Edição de Depoimentos Gravados de Posse da Fundação Vilanova Artigas).

BANHAM, Reyner. Theory and design in the first machine age. New York: Praeger Publishers, 1970.

BURKE, Edmund. Uma investigação filosófica sobre a origem de nossas ideias do sublime e do belo. Campinas: Papirus, 1996.

BUZZAR, Miguel Antonio. João Batista Vilanova Artigas: elementos para a compreensão de um caminho da arquitetura brasileira 1938-1967. São Paulo: UNESP, 2014.

COLQUHOUN, Alan. Racionalismo: um conceito filosófico em arquitetura. In: COLQUHOUN, Alan. Modernidade e tradição clássica. São Paulo: Cosac & Naify, 2004. p. 67–95.

CONGRESSO INTERNACIONAL EXTRAORDINÁRIO DE CRÍTICOS DE ARTE, 1959, São Paulo. Anais [...]. [Paris]: AICA/Unesco, 1959. DELEUZE, Gilles. The logic of sense. Londres: The Athlone Press, 1990.

FREUD, S. The ‘Uncanny’. In: FREUD, S. The standard edition of the complete psychological works of Sigmund Freud. Londres: The Hogarth Press and the Institute of Psychoanalysis, 1964. v. 17 (1917-1919), p. 217-256. An Infantile Neurosis and Other Works. Disponível em: www.arch.mcgill.ca/prof/bressani/arch653/winter2010/ Freud_TheUncanny.pdf. Acesso em: 12 jul. 2019.

GABRIEL, Marcos Faccioli. Mário Pedrosa e a arquitetura brasileira: autonomia e síntese das artes. 2017. Tese (Doutorado em História e Fundamentos da Arquitetura e do Urbanismo) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da USP, São Paulo, 2017.

GIEDION, Siegfried; SERT, José Luis.; LÉGER, Fernand. Nine points on monumentality. In: OACKMAN, Joan (org.). Architecture culture 1943-1968. New York: Columbia Books of Architecture/Rizzoli, 1993. p. 29-30.

HÜBSCH, Heinrich. In what style should we build? In: HERRMANN, Wolfgang. (org.). In what style should we build? The german debate on architectural style. Santa Monica, CA: The Getty Center Publications Programs, 1992. p. 1-60

KAMITA, João Masao. Vilanova Artigas. São Paulo: Cosac & Naify Edições, 2000.

MOTTA, F. Introduzione al Brasile. Zodiac, [Itália], n. 6, p. 61-67, 1960.

PEDROSA, Mário. A Arquitetura Moderna no Brasil [1953]. In: AMARAL, Aracy A. (org.). Dos murais de Portinari aos espaços de Brasília. São Paulo: Perspectiva, 1981a. p. 255-264.

PEDROSA, Mário. A bienal de cá para lá. In: MAMMÌ, Lorenzo (org.). Mário Pedrosa: arte ensaios. São Paulo: Cosac & Naify, 2015b. p. 467-516.

PEDROSA, Mário. A cidade nova, síntese das artes. In: AMARAL, Aracy A. (org.). Dos murais de Portinari aos espaços de Brasília. São Paulo: Perspectiva, 1981c. p. 355-363.

PEDROSA, Mário. A máquina, Calder, Léger e outros. In: PEDROSA, Mário. Arte necessidade vital. Rio de Janeiro: Livraria Editora da Casa do Estudante do Brasil, 1949. p. 129-142.

PEDROSA, Mário. A propósito do “estilo século XX” [1957]. In: WISNIK, G. (org.). Mário Pedrosa: arquitetura ensaios. São Paulo: Cosac & Naify, 2015a. p. 41-42.

PEDROSA, Mário. Arquitetura e crítica de arte I [1957]. In: AMARAL, Aracy A. (org.). Dos murais de Portinari aos espaços de Brasília. São Paulo: Perspectiva, 1981b. p.269-271.

PEDROSA, Mário. Brasília, a cidade nova. In: AMARAL, Aracy A. (org.). Dos murais de Portinari aos espaços de Brasília. São Paulo: Perspectiva, 1981e. p.345-353.

PEDROSA, Mário. CONGRESSO NACIONAL DE CRÍTICOS DE ARTE, 2., 1961, São Paulo. Anais [...]. São Paulo, 1961.

PEDROSA, Mário. Fundamentos da arte abstrata [1953]. In: PEDROSA, Mário. Dimensões da arte. Rio de Janeiro: Ministério da Educação e Cultura, 1964. p. 207-215.

PEDROSA, Mário. Reflexões em torno da nova capital. In: AMARAL, Aracy A. (org.). Dos murais de Portinari aos espaços de Brasília. São Paulo: Perspectiva, 1981d. p.303-316.

PRÊMIOS UIA 1984 para Lúcio Costa e Vilanova Artigas. Projeto, São Paulo, n. 70, p. 51, dez. 1984.

SCHOPENHAUER, Arthur. The world as will and representation. New York: Dover, 1969. 2 v.

VALÉRY, Paul. Eupalinos ou o Arquiteto. São Paulo: Editora 34, 1996.

VIDLER, Anthony. The architectural uncanny: essay in the modern unhomely. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 1996.

VITRÚVIO. Da arquitetura. São Paulo: Hucitec/Fupam, 1999.

Published

2020-08-21

How to Cite

GABRIEL, Marcos Faccioli. Vilanova Artigas: the translated poetics. Antíteses, [S. l.], v. 13, n. 25, p. 447–481, 2020. DOI: 10.5433/1984-3356.2020v13n25p447. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/37291. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Articles