Magazines in the Front: approaches between Belém Nova and Revista de Antropofagia through manifestoes in the 1920s

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2019v12n23p166

Keywords:

Modernism, Amazônia, Anthropophagy, Magazine, Manifest

Abstract

This article analyzes the approximations between the Belém Nova magazine and the Revista de Antropofagia, from the literary manifestoes published by them in the 1920s. Even when we consider the combative and modernist character of their publications and the presence of authors publishing in both, differences in relation to the perception of the regionality and brasility conveyed by them are key points to better understand the cultural magazines of the period and the modernist movement itself. The relations were thought from the connection of the modernists of São Paulo with those of the Amazon, especially Oswald de Andrade, Raul Bopp, Abguar Bastos and Oswaldo Costa. Understanding the manifestos as instruments of disputes used by the authors and the magazines, one starts from the debate about the Brazilian modernisms, going through the regional disputes over the artistic and aesthetic preponderance, until arriving at the relativization of these regionalism. In addition, observing the presence of authors from the Amazon linked to the Belém Nova magazine and the modernism of the north in the pictures of the Revista de Antropofagia, we start from the hypothesis that the contours of the anthropophagic movement were defined with the presence of ideas and ideas existing among the artists. The Revista de Antropofagia would be the mouthpiece of a movement whose roots extrapolate the regionality of São Paulo, bringing together Brazilian modernity and tradition in an attempt to reconfigure national modernism.

Author Biographies

Aldrin Moura de Figueiredo, Universidade Federal do Pará

PhD in History from the Universidade Estadual de Campinas. Professor at the Faculty of History of the Universidade Federal do Pará.

Heraldo Márcio Galvão Júnior, Universidade Federal do Pará

PhD student at the Universidade Federal do Pará. Professor at the Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará.

References

ABREU, Alzira; BELOCH, Isabel (coord.). Dicionário biográfico brasileiro (1930-1983). Rio de Janeiro: Forense Universitária: FGV: Finep, 1984.
ABREU, J. Capistrano de ensaios e estudos: (crítica e história). Rio de Janeiro: Sociedade Capistrano de Abreu, 1931.

ANDRADE, Oswald. Manifesto da poesia pau-brasil. Manifesto antropófago. In: ANDRADE, Oswald. Do pau-brasil à antropofagia e às utopias. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira: MEC, 1972. p. 3-20.

ANDRADE, Oswald. O caminho percorrido In: ANDRADE, Oswald. Ponta de lança. São Paulo: Globo, 1991. p. 162-175.

ANDRADE, Oswald. Os dentes do dragão: entrevistas. São Paulo: Globo, 2009.

BASTOS, Abguar. À geração que surge. Belém Nova, Belém, n. 5, nov. 1923.

BASTOS, Abguar. Formação do espírito moderno. In: CAVALHEIRO, Edgard. Testamento de uma geração. Porto Alegre: Edição da livraria do Globo, 1944. p. 15-30.

BASTOS, Abguar. Poema. Revista de Antropofagia, São Paulo, ano 1, n. 1, maio 1928.

BOAVENTURA, Maria Eugênia. O salão e a selva. Campinas: Editora da UNICAMP/ Ex-Libris, 1995.

BOURDIEU, Pierre. As regras da arte: gênese e estrutura do campo literário.
Lisboa: Presença, 1996.

CAMPOS, Augusto de. “Revistas re-vistas: os antropófagos”. Revista de
Antropofagia, São Paulo, 1975.

CAMPOS, Haroldo de. Uma poética da radicalidade. In: ANDRADE, Oswald de. Obras completas VII: Poesias reunidas. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 1974.

CASTELNAU-L’ESTOILE, Charlotte de. Interações missionárias e matrimônios de índios em zonas de fronteiras (Maranhão, início do século XVII). Tempo, Niterói, v. 19, n. 35, p. 65-82, dez. 2013.

FABRIS, Annateresa. O futurismo paulista: hipóteses para o estudo da chegada da vanguarda ao Brasil. São Paulo: Perspectiva: Edusp, 1994.

FIGUEIREDO, Aldrin Moura. Os vândalos do apocalipse e outras histórias: arte e literatura no Pará dos anos 20. Belém: Instituto de Artes do Pará, 2012.

FONSECA, Maria Augusta. Oswald de Andrade: biografia. São Paulo: Globo, 2007.

GALVÃO JÚNIOR, Heraldo Márcio. Nacionalismo, cosmopolitismo e afrancesamento em Mon coeur balance e Leur ame, de Oswald de Andrade e Guilherme de Almeida. 2013. Dissertação (Mestrado em História) - UNESP, Assis, 2013.

ILDONE, José. A Literatura na Primeira Metade do Século XX. In: MEIRA, Clóvis; ILDONE, José; CASTRO, Acyr. Introdução à Literatura no Pará. 2.ed. Academia Paraense de Letras. Belém: CEJUP, 1990.

JÁUREGUI, Carlos A. Oswaldo Costa, antropofagia, and the cannibal critique of colonial moderny. Culture & History Digital Journal, Madrid, v. 4, n. 2, dec. 2015.

JORNAL DO COMMERCIO, Recife, 21 jun. 1925.

KLAXON, mensário de arte moderna, São Paulo, n. 1, p. 1, 15 maio 1922.
LISBOA, João Francisco. Vida do padre Antonio Vieira. Rio de Janeiro: Jackson, 1949.

MARTINS, Ana Luiza. Revistas em revista: imprensa e práticas culturais em tempos de República, São Paulo (1890 - 1922). São Paulo: Edusp: Fapesp: Imprensa Oficial do Estado, 2001.

MENEZES, Raimundo. Dicionário literário brasileiro. Rio de Janeiro: Livros
Técnicos e Científicos, 1978.

MONTEIRO, John Manuel. Negros da terra: índios e bandeirantes nas origens de São Paulo. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.
NUNES, Benedito. Oswald Canibal. São Paulo: Perspectiva, 1979. (Coleção Elos, n. 26).

OLIVEIRA, Claudia; VELLOSO, Monica Pimenta; LINS, Vera. O moderno em
revistas: representações do Rio de Janeiro de 1890 a 1930. Rio de Janeiro:
Garamond, 2010.

OLIVEIRA, Laura Nogueira. Os índios bravos e o Sr. Visconde: os indígenas
brasileiros na obra de Francisco de Adolfo Varnhagen. 2000. Dissertação
(Mestrado) - UFMG, FAFICH, Belo Horizonte, 2000.

PRADO, Paulo. Poesia pau-brasil (Prefácio de Pau Brasil). OC, [S. l.], v. 7, 1971.

PUCHNER, Martin. Poetry of the revolution: Marx, manifestos, and the AvantGardes. New Jersey: Princeton University Press, 2006.

REIS, José Carlos. As identidades do Brasil: de Varnhagen a FHC. 3. ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2000.

Santa Rosa, Henrique A. – História do Rio Amazonas. Officinas gráphicas
Guajarinas. Pará, 1926.

SCHWARTZ, Jorge. Vanguardas latino-americanas: polêmicas, manifestos e textos críticos. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo: Iluminuras: FAPESP, 1995.

STADEN, Hans. Duas viagens ao Brasil. Belo Horizonte: Editora Itatiaia, 1974.

SILVA, Anderson Pires da. Mario e Oswald: uma história privada do Modernismo. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2009.

TELES, Gilberto Mendonça. Vanguarda europeia & modernismo brasileiro:
apresentação dos principais poemas metalinguísticos, manifestos, prefácios e conferências vanguardistas, de 1857 a 1972. 19. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.

VIVEIROS DE CASTRO, E. Araweté: os deuses canibais. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1986.

WILLIAMS, Raymond. “The Bloomsbury fraction”: problems in materialism and culture. Londres: Verso Editions, 1982a.

WILLIAMS, Raymond. Problems in materialism and culture. Londres: Verso
Editions, 1982b.

YANOSHEVSKY, Galia. “Three decades of writing on manifesto”. Poetics Today, Tel Aviv, v. 30, n. 2, Summer 2009.

Published

2019-08-09

How to Cite

FIGUEIREDO, Aldrin Moura de; GALVÃO JÚNIOR, Heraldo Márcio. Magazines in the Front: approaches between Belém Nova and Revista de Antropofagia through manifestoes in the 1920s. Antíteses, [S. l.], v. 12, n. 23, p. 166–195, 2019. DOI: 10.5433/1984-3356.2019v12n23p166. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/36251. Acesso em: 5 jul. 2024.