The problematization of gender knowledge in the school environment: an intervention proposal for teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2011v4n7p203

Keywords:

Education, Gender, Teacher training, Educational intervention, Concept Formation

Abstract

The aim of this study is to investigate the social representations of gender in teachers who work in 5th and 6th grades at a public school in the city of Sarandi/PR. Due to the political and social importance of discussion of gender, it have been raised the following problematizations: What are the social representations of teachers about gender? This concept could be rethought through a pedagogical intervention? We made interviews with the teachers and a process of pedagogical intervention with group discussions in order to rethink the genre in a socio-historical context that produces power relations. It was taken as data source the verbalizations of teachers before, during and after the process of pedagogical intervention. The results of this paper showed a movement of views and definitions of gender presented by the teachers after the pedagogical intervention which were different from their initial stance. This movement showed more a more open understanding to the concept of gender representations contrary to their initial representations. We believe that these results reveal the need of more discussion about gender in the school environment.

Author Biographies

Fabiane Freire França, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Master in Education from the Universidade Estadual de Maringá. Collaborating professor at the Faculdade Estadual de Ciências e Letras de Campo Mourão.

Geiva Carolina Calsa, Universidade Estadual de Maringá - UEM

PhD in Education from the Universidade Estadual de Campinas. Professor at the Universidade Estadual de Maringá.

References

BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina. Revista Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 133-184, jul./dez. 1995.

COSTA, M. V. Pesquisa-ação, pesquisa participativa e política cultural da identidade. In: COSTA, M. V. (org.). Caminhos investigativos II: outros modos de pensar e fazer pesquisa em educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2002. p. 91-115.

COSTA, Marisa Vorraber. Currículo e política cultural. In: COSTA, M. V. (org.). O currículo nos limiares do contemporâneo. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 1999. p. 37-68.

FOUCAULT, Michel. A história da sexualidade: a vontade de saber. 18. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1988. v. 1.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. 4. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1984.

HOOKS, B. Eros, erotismo e o processo pedagógico. In: LOURO, G. L. (org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. p. 113-123.

LOURO, Guacira Lopes. Corpo, escola e identidade. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 25, p. 59-76, jul./dez. 2000.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Vozes, 1997.

LOURO, Guacira Lopes. O currículo e as diferenças sexuais e de gênero. In: COSTA, M. V. (org.). O currículo nos limiares do contemporâneo. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 1999. p. 85-92.

LOURO, Guacira Lopes. Pedagogias da sexualidade. In: LOURO, G. L. (org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. p. 7-34.

MEYER, Dagmar E. Etnia, raça e nação: o currículo e a construção de fronteiras e posições sociais. In: COSTA, M. V. (org.). O currículo nos limiares do contemporâneo. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 1999. p. 69-83.

MEYER, Dagmar. Gênero e educação: teoria e política. In: LOURO, Guacira Lopes; NECKEL, Jane Felipe; GOELLNER, Silvana Vilodre. (org.). Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. Petrópolis: Vozes, 2003. p. 9-27.

SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 71-99, jul./dez. 1995.

SILVA, Roseli Pereira. Cinema e educação. São Paulo: Cortez, 2007.

SILVA, Tomaz Tadeu da. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, T. T. (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2007. p. 73-102.

SOIHET, Rachel. Pisando no “sexo frágil”. Nossa História, São Paulo, ano 1, n. 3, p. 15-19, jan. 2004.

SOUZA, Nádia Geisa Silveira de. Representações de corpo-identidade em histórias de vida. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 25, n. 2, p. 95-116, jul./dez. 2000.

WEEKS, Jeffrey. O corpo e a sexualidade. In: LOURO. G. L. (org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. p. 7-34.

Published

2010-09-04

How to Cite

FRANÇA, Fabiane Freire; CALSA, Geiva Carolina. The problematization of gender knowledge in the school environment: an intervention proposal for teacher training. Antíteses, [S. l.], v. 4, n. 7, p. 203–222, 2010. DOI: 10.5433/1984-3356.2011v4n7p203. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/2874. Acesso em: 5 jul. 2024.