The problematization of gender knowledge in the school environment: an intervention proposal for teacher training
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-3356.2011v4n7p203Keywords:
Education, Gender, Teacher training, Educational intervention, Concept FormationAbstract
The aim of this study is to investigate the social representations of gender in teachers who work in 5th and 6th grades at a public school in the city of Sarandi/PR. Due to the political and social importance of discussion of gender, it have been raised the following problematizations: What are the social representations of teachers about gender? This concept could be rethought through a pedagogical intervention? We made interviews with the teachers and a process of pedagogical intervention with group discussions in order to rethink the genre in a socio-historical context that produces power relations. It was taken as data source the verbalizations of teachers before, during and after the process of pedagogical intervention. The results of this paper showed a movement of views and definitions of gender presented by the teachers after the pedagogical intervention which were different from their initial stance. This movement showed more a more open understanding to the concept of gender representations contrary to their initial representations. We believe that these results reveal the need of more discussion about gender in the school environment.Downloads
Download data is not yet available.
References
BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina. Revista Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 133-184, jul./dez. 1995.
COSTA, M. V. Pesquisa-ação, pesquisa participativa e política cultural da identidade. In: COSTA, M. V. (org.). Caminhos investigativos II: outros modos de pensar e fazer pesquisa em educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2002. p. 91-115.
COSTA, Marisa Vorraber. Currículo e política cultural. In: COSTA, M. V. (org.). O currículo nos limiares do contemporâneo. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 1999. p. 37-68.
FOUCAULT, Michel. A história da sexualidade: a vontade de saber. 18. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1988. v. 1.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. 4. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1984.
HOOKS, B. Eros, erotismo e o processo pedagógico. In: LOURO, G. L. (org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. p. 113-123.
LOURO, Guacira Lopes. Corpo, escola e identidade. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 25, p. 59-76, jul./dez. 2000.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Vozes, 1997.
LOURO, Guacira Lopes. O currículo e as diferenças sexuais e de gênero. In: COSTA, M. V. (org.). O currículo nos limiares do contemporâneo. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 1999. p. 85-92.
LOURO, Guacira Lopes. Pedagogias da sexualidade. In: LOURO, G. L. (org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. p. 7-34.
MEYER, Dagmar E. Etnia, raça e nação: o currículo e a construção de fronteiras e posições sociais. In: COSTA, M. V. (org.). O currículo nos limiares do contemporâneo. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 1999. p. 69-83.
MEYER, Dagmar. Gênero e educação: teoria e política. In: LOURO, Guacira Lopes; NECKEL, Jane Felipe; GOELLNER, Silvana Vilodre. (org.). Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. Petrópolis: Vozes, 2003. p. 9-27.
SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 71-99, jul./dez. 1995.
SILVA, Roseli Pereira. Cinema e educação. São Paulo: Cortez, 2007.
SILVA, Tomaz Tadeu da. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, T. T. (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2007. p. 73-102.
SOIHET, Rachel. Pisando no “sexo frágil”. Nossa História, São Paulo, ano 1, n. 3, p. 15-19, jan. 2004.
SOUZA, Nádia Geisa Silveira de. Representações de corpo-identidade em histórias de vida. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 25, n. 2, p. 95-116, jul./dez. 2000.
WEEKS, Jeffrey. O corpo e a sexualidade. In: LOURO. G. L. (org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. p. 7-34.
COSTA, M. V. Pesquisa-ação, pesquisa participativa e política cultural da identidade. In: COSTA, M. V. (org.). Caminhos investigativos II: outros modos de pensar e fazer pesquisa em educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2002. p. 91-115.
COSTA, Marisa Vorraber. Currículo e política cultural. In: COSTA, M. V. (org.). O currículo nos limiares do contemporâneo. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 1999. p. 37-68.
FOUCAULT, Michel. A história da sexualidade: a vontade de saber. 18. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1988. v. 1.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. 4. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1984.
HOOKS, B. Eros, erotismo e o processo pedagógico. In: LOURO, G. L. (org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. p. 113-123.
LOURO, Guacira Lopes. Corpo, escola e identidade. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 25, p. 59-76, jul./dez. 2000.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Vozes, 1997.
LOURO, Guacira Lopes. O currículo e as diferenças sexuais e de gênero. In: COSTA, M. V. (org.). O currículo nos limiares do contemporâneo. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 1999. p. 85-92.
LOURO, Guacira Lopes. Pedagogias da sexualidade. In: LOURO, G. L. (org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. p. 7-34.
MEYER, Dagmar E. Etnia, raça e nação: o currículo e a construção de fronteiras e posições sociais. In: COSTA, M. V. (org.). O currículo nos limiares do contemporâneo. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 1999. p. 69-83.
MEYER, Dagmar. Gênero e educação: teoria e política. In: LOURO, Guacira Lopes; NECKEL, Jane Felipe; GOELLNER, Silvana Vilodre. (org.). Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. Petrópolis: Vozes, 2003. p. 9-27.
SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 71-99, jul./dez. 1995.
SILVA, Roseli Pereira. Cinema e educação. São Paulo: Cortez, 2007.
SILVA, Tomaz Tadeu da. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, T. T. (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2007. p. 73-102.
SOIHET, Rachel. Pisando no “sexo frágil”. Nossa História, São Paulo, ano 1, n. 3, p. 15-19, jan. 2004.
SOUZA, Nádia Geisa Silveira de. Representações de corpo-identidade em histórias de vida. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 25, n. 2, p. 95-116, jul./dez. 2000.
WEEKS, Jeffrey. O corpo e a sexualidade. In: LOURO. G. L. (org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. p. 7-34.
Downloads
Published
2010-09-04
How to Cite
FRANÇA, Fabiane Freire; CALSA, Geiva Carolina. The problematization of gender knowledge in the school environment: an intervention proposal for teacher training. Antíteses, [S. l.], v. 4, n. 7, p. 203–222, 2010. DOI: 10.5433/1984-3356.2011v4n7p203. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/2874. Acesso em: 21 nov. 2024.
Issue
Section
Articles