University extension during the dictatorship: conceptions and relationships with the national security and development doctrine

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2015v8n15p269

Keywords:

University extension, Civil and military dictatorship, University reform, National security and development doctrine, Academic qualifications

Abstract

This aim of this study is to discuss the development of university extension during the civil and military dictatorship, demonstrating institutional and normative actions of the various governments of the day, the conceptions of extension that were involved and identified and their relationship with the National Security and Development Doctrine. The time frame begins with Law Number 5.540/68, which ushered in university reform with a specific proposal for university extension. This lasted until 1987, a year that saw the creation of the Forum of Deans for the Extension of Public Universities, which had a different approach to extension. It was from this approach that the principle of inseparability was derived, as declared in the Constitution of 1988. The sources used for this study include official documents, especially Law Number 5.540/68 and the University Extension Work Plan of 1975. The theoretical framework is based on Roger Chartier’s concept of representations. The main results of the study include the existence of a national extension policy at the time, when universities were involved with development. However, despite this focus on aiding needy communities and regions, the education and qualification of students continued to be taken into consideration.

Author Biographies

Nadia Gaiofatto Gonçalves, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Doctor in Education from the Universidade de São Paulo. Post-Doctoral Student in Education at the Universidade Federal do Rio de Janeiro. Professor at the Universidade Federal do Paraná.

Carina Silva Vieira, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Pedagogue and Master in Education from the Universidade Federal do Paraná.

References

ALVES, Marcio Moreira. Beabá dos MEC-USAID. Guanabara: Edições Gernasa, 1968.

BLOCH, Marc. Apologia da história ou o ofício de historiador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

BOURDIEU, Pierre. Coisas ditas. São Paulo: Brasiliense, 2004.

BRASIL. Constituição Federal 1988. República Federativa do Brasil. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constitui%C3%A7ao.htm. Acesso em: 18 jul. 2011.

BRASIL. Decreto Lei nº 916, de 07 de outubro de 1969. Cria a Comissão Incentivadora Dos Centros Rurais Universitários de Treinamento e Ação Comunitária - Cincrutac - e da Outras Providencias. Disponível em: http://br.vlex.com/vid/incentivadora-treinamento-cincrutac34178990. Acesso em: 20 jan. 2013.

BRASIL. Decreto-Lei nº 252, de 28 de fevereiro de 1967. Estabelece normas complementares ao Decreto-Lei nº 53, de 18 de novembro de 1966, e dá outras providências. Disponível em: http://www6.senado.gov.br/legislacao/ListaPublicacoes.action?id=117229. Acesso em: 12 mar. 2012.

BRASIL. Lei nº 5.540, de 28 de novembro de 1968. Fixa normas de organização e funcionamento do ensino superior e sua articulação com a escola média, e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L5540.htm. Acesso em: 18 jul. 2011.

BRASIL. Plano de trabalho de extensão universitária. Brasília: MEC/DAU, 1975.

CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. 2. ed. Tradução de Maria Manuela Galhardo. Lisboa: Difel, 2002.

ESCOLA SUPERIOR DE GUERRA - ESG. Doutrina básica. Rio de Janeiro: ESG, Solivro, 1979.

FARIA FILHO, Luciano M. A legislação escolar como fonte para a história da educação: uma tentativa de interpretação. In: FARIA FILHO, Luciano M. Educação, modernidade e civilização. Belo Horizonte: Autêntica, 1998. p. 89-125.

FORPROEX. Documento final. In: FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS BRASILEIRAS; ENCONTRO – UNB, 1987, Brasília. Anais... Brasília, 1987. Disponível em: http://www.renex.org.br/documentos/EncontroNacional/1987-I-Encontro-Nacional-do-FORPROEX.pdf. Acesso em: 10 out. 2013.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação. 8. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

GONÇALVES, Adilson J. A ditadura das imagens. Revista Histórica., São Paulo, ed. 14, set. 2006. Disponível em: http://www.historica.arquivoestado.sp.gov.br/materias/anteriores/edicao14/materia02/. Acesso em: 18 fev. 2013.

GONÇALVES, Nadia G. A escola superior de guerra e a Lei 5.692/71: discursos governamentais e implementação da lei no Paraná. In: GONÇALVES, Nadia G.; RANZI,S. M. F. (Org.). Educação na ditadura civil-militar: políticas, ideários e práticas (Paraná, 1964-1985). Curitiba: UFPR, 2012. p. 15-36.

GONÇALVES, Nadia G. Doutrina de segurança nacional e desenvolvimento na ditadura civilmilitar: estratégias e a educação. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA, 26., 2011, São Paulo. Anais... São Paulo: ANPUH, 2011. Disponível em: http://www.snh2011.anpuh.org/resources/anais/14/1300650153_ARQUIVO_textoanpuh2011ngg.pdf. Acesso em: 19 jan. 2013.

GONÇALVES, Nadia G.; RANZI, Serlei M. F. (Org.). Educação na ditadura civil-militar: políticas, ideários e práticas (Paraná, 1964-1985). Curitiba: UFPR, 2012.

GURGEL, Roberto M. Extensão universitária: comunicação ou domesticação? São Paulo: Cortez, 1986.

LOPES DA SILVA, Francisco C. Universidade e extensão: a trajetória em um centro universitário. 2008. Tese (Doutorado) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2008.

MICHELOTTO, Regina M. A liberação do acesso e a extensão como estratégias de democratização da universidade: a experiência da Itália e do Brasil. 1999. Tese (Doutorado) - PPGE, Universidade de São Carlos, São Carlos, 1999.

MINTO, L. W. Verbete. In: LOMBARDI, José Claudinei; SAVIANI, Dermeval; NASCIMENTO, Maria Isabel Moura (Org.). Navegando pela história da educação brasileira. Campinas: HISTEDBR, 2006.

NOGUEIRA, Maria das D. P. Políticas de extensão universitária brasileira 1975-1999. Belo Horizonte: UFMG/ FaE, 1999.

RAGAZZINI, Dario. Para quem e o que testemunham as fontes da história da educação? Educar, Curitiba, n. 18, p. 13-28, 2001.

Published

2015-07-31

How to Cite

GONÇALVES, Nadia Gaiofatto; VIEIRA, Carina Silva. University extension during the dictatorship: conceptions and relationships with the national security and development doctrine. Antíteses, [S. l.], v. 8, n. 15, p. 269–291, 2015. DOI: 10.5433/1984-3356.2015v8n15p269. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/20883. Acesso em: 3 jul. 2024.