Ser historiador no século XXI

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2014v7n14p10

Keywords:

Gutenberg galaxy, Marconi galaxy, Historian formation, Mass society, Real time, Divided identity

Abstract

This paper presents the changes in the construction process of a historian considering the transformations from the transition of the Gutenberg galaxy to the Marconi galaxy and relating them to the characteristics of a contemporary mass society, which has access to information in real time and a divided identity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Raquel Glezer, University of São Paulo - USP

PhD in Social History from the Universidade de São Paulo. Full Professor at the Department of History at the Universidade de São Paulo.

References

BREISACH, Ernest. Historiography; ancient, medieval & modern. 3rd. ed. Chicago: The University of Chicago Press, 2007.

CASTELLS, Manuel. A galáxia da internet: reflexões sobre a internet, os negócios e a sociedade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra,1999.

CERTEAU, Michel de. A operação historiográfica. In: CERTEAU, Michel de. A escrita da história. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1975. p. 65-122.

CHESNEAUX, Jean. De la modernité. Paris: La Découverte, 1983.

CROCE, Benedetto. Teoria y historia de la historiografia. Buenos Aires: EUDEBA, 1955.

FUKUYAMA, Francis. As origens da ordem política: dos tempos pré-humanos até à Revolução Francesa. Rio de Janeiro: Rocco, 2013.

FUKUYAMA, Francis. O fim da história e o último homem. Rio de Janeiro: Rocco, 1992.

GIL, Gilberto. Pela internet. 1997. Disponível em: http://letras.mus.br/gilberto-gil/68924//. Acesso em: 15 out. 2014.

GLEZER, Raquel. A história e o tempo presente. In: BRUNI, José Carlos; MENNA-BARRETO, Luiz; MARQUES, Nelson (Org.). Decifrando o tempo presente. São Paulo: UNESP, 2007. p. 23-44.

GLEZER, Raquel. Tempo e história. Ciência e Cultura, São Paulo, v. 54, n. 2, p. 23-24, 2002.

MCLUHAN, Marshall. A galáxia de Gutenberg: a formação do homem tipográfico. São Paulo: Nacional, 1972.

MOSCOVICI, Serge. Representações sociais: investigações em psicologia social. Petrópolis: Vozes. 2003.

PERL, Jeffrey M.; DAVIS, Natalie Z.; ALLEN, Barry. Fuzzy studies: A symposium on the consequence of blur. Common Knowledge, Durham, v. 17, n. 3, p. 441-449, 2011.

VELOSO, Caetano. Alegria, alegria. 1967. Disponível em: http://letras.mus.br/caetanoveloso/43867/. Acesso em: 10 set. 2014.

VEYNE, Paul. Comment on écrit l'histoire. Paris: Seuil, 1971.

WIKIPÉDIA. Problema do ano 2000. Disponível em: pt.wikipedia.org/wiki/Problema_do_ano_2000. Acesso em 22 set. 2014.

Published

2014-12-22

How to Cite

GLEZER, Raquel. Ser historiador no século XXI. Antíteses, [S. l.], v. 7, n. 14, p. 10–19, 2014. DOI: 10.5433/1984-3356.2014v7n14p10. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/20513. Acesso em: 21 nov. 2024.