The tradition in two scopes: cultural heritage and sambas de roda

Authors

  • Marcus Bernardes de Oliveira Silveira Universidade Federal de Goiás - UFG

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2015v8n16p279

Keywords:

Heritage’s policies, Samba de roda, Tradition, Cultural policies, Popular cultures

Abstract

The Samba de Roda went through a heritage process in 2004 and 2005 and was consecutively considered a Intangible National Heritage by IPHAN and Oral Humanity Heritage by UNESCO. Due to the increasing number of public policies in the cultural field, it is possible to observate the intersection of tradition that must be recognized and assisted by the state (bureaucratic representative of modernity). In the mean time, there is a music appreciation process (the Samba de Roda) to the detriment of the actors involved. This work, from the ethnographic study of Samba de Roda in the town of Conceição do Jacuípe - BA discusses both socialization dynamic promoted by samba as the history of the city, trying to understand the process of social construction of music; also presenting the relations between the discourses and practices of the surveyed group’ tradition with the political dimension of the heritage process.

Author Biography

Marcus Bernardes de Oliveira Silveira, Universidade Federal de Goiás - UFG

Graduated in Social Sciences from the Universidade Federal do Recôncavo da Bahia. Master's student in Social Anthropology at the Universidade Federal de Goiás.

References

CASCUDO, Luís da Câmara. Dicionário do Folclore Brasileiro. São Paulo: Ediouro, 1998.

HALBWACHS, Maurice. A Memória Coletiva. São Paulo: Ed. Vértice, 1990.

HOBSBAWM, Eric; RANGER, Terence (Org.). A Invenção das Tradições. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.

IKEDA, Alberto T. Folia de Reis, Sambas do Povo, Ciclo de Reis em Goiânia: Tradição e Modernidade. Senri Ethnological Reports, Osaka, v. 1, 1994.

IPHAN. Samba de Roda do Recôncavo Baiano. Dossiê IPHAN 4. Brasília: Ministério da Cultura, 2007.

LIMA FILHO, M. F.; BELTRÃO, J. F.; ECKERT, C. Antropologia e patrimônio cultural: diálogos e desafios contemporâneos. Blumenau: Nova Letra, 2007.

MEIHY, José Carlos Sebe Bom. Manual de História Oral. 5. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2005.

NOBRE, Cassio. Violas nos sambas do Recôncavo Baiano. 2008. 181fls. Dissertação (Mestrado em Música) - UFBA, Salvador, 2008.

ORTIZ, Renato. Cultura brasileira e Identidade nacional. São Paulo: Brasiliense, 2006.

PERGO, Vera Lucia. Os rituais na folia de reis: uma das festas populares brasileiras. In: ENCONTRO DO GT NACIONAL DE HISTÓRIA DAS RELIGIÕES E

RELIGIOSIDADES/ANPUH, 1., 2007, Maringá. Anais... Maringa, 2007.

REPPOLHO, Givaldo José dos Santos. Dicionário Ilustrado de Ritmos e Instrumentos de Percussão. Rio de Janeiro: GJS Editora, 2012.

SANDRONI, Carlos. Samba de Roda, patrimônio imaterial da humanidade. Estudos Avançados, São Paulo, v. 24, n. 69, 2010.

SANTOS, Myriam Sepúlveda. Memória Coletiva e Teoria Social. São Paulo: Annablume, 2003.

TAMASO, Izabela. A expansão do patrimônio: novos olhares sobre velhos objetos, outros desafios. Sociedade e Cultura, Goiânia, v.8, n.2, p. 13-36, 2005.

VANSINA, J. A tradição oral e sua metodologia. In: KI-ZERBO, Joseph (Ed.). História geral da África I: Metodologia e pré-história da África. Brasília: UNESCO, 2010. p. 139-166.

Published

2016-01-18

How to Cite

SILVEIRA, Marcus Bernardes de Oliveira. The tradition in two scopes: cultural heritage and sambas de roda. Antíteses, [S. l.], v. 8, n. 16, p. 279–302, 2016. DOI: 10.5433/1984-3356.2015v8n16p279. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/18607. Acesso em: 23 jul. 2024.