The historical reconstruction of educational institutions in Paraná ethnic
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-3356.2015v8n15p423Keywords:
Educational institutions, Immigration, Ethnic schoolsAbstract
This paper presents the results of research that aimed to understand the institutionalization of the first ethnic schools in Parana, its form of organization of the curriculum and how articulated the historical process of the country in the early of the First Republic. The ethnic schools taught language and the preservation of their culture. On the other hand, the immigration process accelerated the colonization movement in Paraná, with occupation of empty spaces propitious to the development of agriculture, trade and industry and the substitution of slave labor by wage labor. Thus, there was encouraging the development of cities, which stimulated trade and encouraged the setting up of infrastructure. In this historical context seek to understand the importance of the role and influence of ethnic schools for the educational organization in Parana until their extinction with the nationalization policy which caused changes in the organization of these didactic and educational institutions. The theoretical-methodological axis allows to reconstruct a totalitarian history, analyzing the determinants of economic, political and social. To understand the institutionalization of ethnic schools in Paraná, started from the analysis of this situation, as well as surveying and cataloging of primary and secondary sources, in selected public institutions, museums and private collections.Downloads
Download data is not yet available.
References
ABREU, Y. V. Visões sobre a economia colonial: a contribuição do negro. Espanha: Universidade de Málaga, 2009.
AZEVEDO, F. A cultura brasileira: introdução ao estudo da cultura no Brasil. Brasília: UNB, 1996.
BALHANA, A. P. et al. História do Paraná. Curitiba: Grafipar, 1969.
BALHANA, A. P. et al. Quantitativo dos imigrantes entrados no Paraná. In: DICIONÁRIO históricobiográfico do Estado do Paraná. Curitiba: Chaim, 1991.
COSTA, E. V. Da monarquia à república: momentos decisivos. 8. ed. São Paulo: Unesp, 2007.
DIÉGUES JUNIOR, M. Imigração, urbanização e industrialização. Rio de Janeiro: INEP, 1964.
GOHN, M. G. História dos movimentos e lutas sociais: a construção da cidadania dos brasileiros. São Paulo: Loyola, 1995.
IANNI, O. As metamorfoses do escravo. 2. ed. São Paulo: Hucitec, 1988.
KOSIK, K. Dialética do concreto. São Paulo: Paz e Terra, 1995.
KOWARICK, L. Trabalho e vadiagem: a origem do trabalho livre no Brasil. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1994.
KREUTZ, L. A educação de imigrantes no Brasil. In: LOPES, E. M. T.; FARIA FILHO, L. M.;
VEIGA, C. G. 500 anos de educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2000. p. 325-346.
VEIGA, C. G. O professor paroquial: magistério e imigração alemã. Caxias do Sul: EDUCS, 1991.
LUPORINI, T. J. Escolas de imigrantes na região dos Campos Gerais e centro sul do Paraná. In: LOMBARDI, J. C.; MACHADO, M. C. G.; SCHELBAUER, A. (Org.). Educação em debate: perspectivas, abordagens e historiografia. Campinas: Autores Associados, 2006. p. 301 -322.
MASCHIO, E. C. F. Educação, mutualismo e nacionalização: aspectos de uma escola étnica italiana no Paraná (1905-1918). Roteiro, Joaçaba, v. 32, n. 2, p. 167-182, jul./dez. 2007.
MATTOS, I. R. O tempo saquarema: a formação do estado imperial. 2. ed. São Paulo: Hucitec, 1990.
MELLO, J. M. C. O capitalismo tardio: contribuição à revisão crítica da formação e do desenvolvimento da economia brasileira. Campinas: UNICAMP, 1998.
NASCIMENTO, M. I. M. A. Primeira escola de professores dos Campos Gerais‐PR. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2008.
OLIVEIRA, M. C. M. O ensino primário na província do Paraná, 1853-1889. 1982. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 1982.
PADIS, P. C. Formação de uma economia periférica: o caso do Paraná. 2. ed. Curitiba: IPARDES, 2006.
PARANÁ. Relatório apresentado à assembléia legislativa do Paraná pelo presidente da província, Zacarias Góes e Vasconcellos. Relatório do Presidente da Província do Paraná. Curityba: Typ. Paranaense de Câdido Martins Lopes, 1856.
PARANÁ. Relatório apresentado á assembleia legislativa do Paraná no dia 15 de fevereiro de 1876 pelo presidente da província, Dr. Adolpho Lamenha Lins. Província do Paraná, Typ. da Viúva Lopes, 1876.
PARANÁ. Relatório apresentado a assembléia legislativa provincial do Paraná em 15 de fevereiro de 1875 pelo presidente Araujo Abranches. Curityba: Typ. Da Viúva Lopes, 1875.
PARANÁ. Relatório apresentado ao secretário geral do estado pelo professor Cesar Prieto Martinez, inspetor geral do ensino. Curitiba: Tip. Da Penitenciária do Estado, 1921.
PARANÁ. Relatório do presidente da província apresentado à assembléia legislativa do Paraná, em 16 de fevereiro de 1881, pelo Dr. João José Pedrosa. Curitiba: Ed. Typ. Perseverança de J. Pinheiro, 1881.
PARANÁ. Relatório do presidente da província do Paraná André Augusto de Pádua Fleury na Abertura da 2ª Sessão da 7ª Legislatura em 21 de março de 1865. Curitiba: Typ. Paranaense de Candido Martins Lopes, 1865.
PARANÁ. Relatório do presidente da província do Paraná Francisco Liberato de Mattos na Abertura da Assembléa Legislativa Provincial em 7 de janeiro de 1859. Curitiba: Typ. Paranaense de Candido Martins Lopes, 1859.
PARANÁ. Relatório do presidente da província do Paraná o conselheiro Zacarias de Góes e Vasconcellos na abertura da assembléa legislativa provincial em 15 de julho de 1854. Curitiba: Typ. Paranaense de Candido Martins Lopes, 1854.
PARANÁ. Relatório do presidente de província do Paraná, presidente José Francisco Cardoso na Assembléia provincial em 18 de Março de 1861. Curitiba: Typ. Paranaense, 1861.
SAINT-HILAIRE, Auguste de. Viagem pela comarca de Curitiba. Curitiba: Fundação Cultural, 1979.
SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2010.
TRINDADE, E. M. C.; ANDREAZZA, M. L. Cultura e educação no Paraná. Curitiba: SEED, 2001.
VAINFAS, R. (Org.). Dicionário do Brasil imperial. Rio de Janeiro: Objetiva, 2002.
WACHOWICZ, L. A. A relação professor-estado no Paraná tradicional. Curitiba: Cortez, 1984.
WILLEMS, E. A aculturação dos alemães no Brasil. São Paulo: Ed. Nacional, 1980.
AZEVEDO, F. A cultura brasileira: introdução ao estudo da cultura no Brasil. Brasília: UNB, 1996.
BALHANA, A. P. et al. História do Paraná. Curitiba: Grafipar, 1969.
BALHANA, A. P. et al. Quantitativo dos imigrantes entrados no Paraná. In: DICIONÁRIO históricobiográfico do Estado do Paraná. Curitiba: Chaim, 1991.
COSTA, E. V. Da monarquia à república: momentos decisivos. 8. ed. São Paulo: Unesp, 2007.
DIÉGUES JUNIOR, M. Imigração, urbanização e industrialização. Rio de Janeiro: INEP, 1964.
GOHN, M. G. História dos movimentos e lutas sociais: a construção da cidadania dos brasileiros. São Paulo: Loyola, 1995.
IANNI, O. As metamorfoses do escravo. 2. ed. São Paulo: Hucitec, 1988.
KOSIK, K. Dialética do concreto. São Paulo: Paz e Terra, 1995.
KOWARICK, L. Trabalho e vadiagem: a origem do trabalho livre no Brasil. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1994.
KREUTZ, L. A educação de imigrantes no Brasil. In: LOPES, E. M. T.; FARIA FILHO, L. M.;
VEIGA, C. G. 500 anos de educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2000. p. 325-346.
VEIGA, C. G. O professor paroquial: magistério e imigração alemã. Caxias do Sul: EDUCS, 1991.
LUPORINI, T. J. Escolas de imigrantes na região dos Campos Gerais e centro sul do Paraná. In: LOMBARDI, J. C.; MACHADO, M. C. G.; SCHELBAUER, A. (Org.). Educação em debate: perspectivas, abordagens e historiografia. Campinas: Autores Associados, 2006. p. 301 -322.
MASCHIO, E. C. F. Educação, mutualismo e nacionalização: aspectos de uma escola étnica italiana no Paraná (1905-1918). Roteiro, Joaçaba, v. 32, n. 2, p. 167-182, jul./dez. 2007.
MATTOS, I. R. O tempo saquarema: a formação do estado imperial. 2. ed. São Paulo: Hucitec, 1990.
MELLO, J. M. C. O capitalismo tardio: contribuição à revisão crítica da formação e do desenvolvimento da economia brasileira. Campinas: UNICAMP, 1998.
NASCIMENTO, M. I. M. A. Primeira escola de professores dos Campos Gerais‐PR. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2008.
OLIVEIRA, M. C. M. O ensino primário na província do Paraná, 1853-1889. 1982. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 1982.
PADIS, P. C. Formação de uma economia periférica: o caso do Paraná. 2. ed. Curitiba: IPARDES, 2006.
PARANÁ. Relatório apresentado à assembléia legislativa do Paraná pelo presidente da província, Zacarias Góes e Vasconcellos. Relatório do Presidente da Província do Paraná. Curityba: Typ. Paranaense de Câdido Martins Lopes, 1856.
PARANÁ. Relatório apresentado á assembleia legislativa do Paraná no dia 15 de fevereiro de 1876 pelo presidente da província, Dr. Adolpho Lamenha Lins. Província do Paraná, Typ. da Viúva Lopes, 1876.
PARANÁ. Relatório apresentado a assembléia legislativa provincial do Paraná em 15 de fevereiro de 1875 pelo presidente Araujo Abranches. Curityba: Typ. Da Viúva Lopes, 1875.
PARANÁ. Relatório apresentado ao secretário geral do estado pelo professor Cesar Prieto Martinez, inspetor geral do ensino. Curitiba: Tip. Da Penitenciária do Estado, 1921.
PARANÁ. Relatório do presidente da província apresentado à assembléia legislativa do Paraná, em 16 de fevereiro de 1881, pelo Dr. João José Pedrosa. Curitiba: Ed. Typ. Perseverança de J. Pinheiro, 1881.
PARANÁ. Relatório do presidente da província do Paraná André Augusto de Pádua Fleury na Abertura da 2ª Sessão da 7ª Legislatura em 21 de março de 1865. Curitiba: Typ. Paranaense de Candido Martins Lopes, 1865.
PARANÁ. Relatório do presidente da província do Paraná Francisco Liberato de Mattos na Abertura da Assembléa Legislativa Provincial em 7 de janeiro de 1859. Curitiba: Typ. Paranaense de Candido Martins Lopes, 1859.
PARANÁ. Relatório do presidente da província do Paraná o conselheiro Zacarias de Góes e Vasconcellos na abertura da assembléa legislativa provincial em 15 de julho de 1854. Curitiba: Typ. Paranaense de Candido Martins Lopes, 1854.
PARANÁ. Relatório do presidente de província do Paraná, presidente José Francisco Cardoso na Assembléia provincial em 18 de Março de 1861. Curitiba: Typ. Paranaense, 1861.
SAINT-HILAIRE, Auguste de. Viagem pela comarca de Curitiba. Curitiba: Fundação Cultural, 1979.
SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2010.
TRINDADE, E. M. C.; ANDREAZZA, M. L. Cultura e educação no Paraná. Curitiba: SEED, 2001.
VAINFAS, R. (Org.). Dicionário do Brasil imperial. Rio de Janeiro: Objetiva, 2002.
WACHOWICZ, L. A. A relação professor-estado no Paraná tradicional. Curitiba: Cortez, 1984.
WILLEMS, E. A aculturação dos alemães no Brasil. São Paulo: Ed. Nacional, 1980.
Downloads
Published
2015-07-31
How to Cite
MARTINIAK, Vera Lucia. The historical reconstruction of educational institutions in Paraná ethnic. Antíteses, [S. l.], v. 8, n. 15, p. 423–447, 2015. DOI: 10.5433/1984-3356.2015v8n15p423. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/15482. Acesso em: 21 nov. 2024.
Issue
Section
Articles
License
Copyright (c) 2015 Antiteses
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The journal reserves the copyright on the contributions published, without material compensation for the author, and may make them available online in Open Access mode, through its own system or other databases; you can also make normative, orthographic and grammatical changes in the originals, in order to maintain the cultured standard of the language, with the final consent of the authors. The opinions expressed by the authors are their sole responsibility.