School and knowledge of History and Geography: an academic subject and the education of sensitivities

Authors

  • Maria Carolina Bovério Galzerani Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2013v6n12p126

Keywords:

History and geography teaching, Sensitivities education, Teachers formation, School knowledge in the early years, History of the academic subjects

Abstract

This article’s aim is to produce a narrative based on the experiences of a compulsory subject from the Pedagogy Graduation Course/Unicamp, which is dedicated to the formation of teachers to the work with history and geography on the early years of basic education. The text is organized in four small reflexive movements so that is possible to remember a long road of teaching/learning whose main motto and challenge have been how to work on the notions of space, time and social relations with 07 to 10-year-old children. The main point of this educational experience is the construction of an aesthetic rationality that is seen as a promoter of more dynamic relations among the subjects – teacher and students – involved in the production of more autonomous knowledge and sensitivities, which are associated to the different social-cultural experiences of those subjects.

Author Biography

Maria Carolina Bovério Galzerani, Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

Doctor in History from the Universidade Estadual de Campinas. Professor at the Universidade Estadual de Campinas.

References

ANTUNES, Aracy do Rego; MENANDRO, Heloísa Fesch; PAGANELLI, Tomoko Iyda. Estudos sociais: teoria e Prática. Rio de Janeiro: Access, 1993.

BAKHTIN, Mikhail. A estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas I: magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1985.

BENJAMIN, Walter. Passagens. Belo Horizonte: UFMG/Imprensa Nacional do estado de São Paulo, 2006.

BERGSON, Henri. Matéria e memória: ensaio sobre a relação do corpo com o espírito. São Paulo: Martins Fomes, 1990.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: história e geografia (1ª a 4ª séries). Brasília: Secretaria da Educação Fundamental, 1997.

BRECHT, Bertold. Escritos sobre el Teatro. Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión. 1976. 3 v.

BURKE, Peter (Org.). A escrita da história: novas perspectivas. São Paulo: Unesp, 1992.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1994. v.1.

CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria e Educação, Porto Alegre, n. 2, p. 177-229, 1990.

DARNTON, Robert. O grande massacre dos gatos e outros episódios da história cultural francesa. Rio de Janeiro: Graal, 1986.

DOSSE, François. A história em migalhas: dos Annales à nova história. São Paulo: Ensaio, 1992.

FORQUIN, Jean Claude. Escola e cultura: as bases epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre: Artmed, 1993.

FOUCAULT, Michel. Arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1986.

GALZERANI, Maria Carolina Bovério. A produção dos saberes históricos escolares: o lugar das memórias. In: FERREIRA, Antônio Celso; BEZERRA, Holien Gonçalves; LUCA, Tânia Regina de (Org.). O historiador e seu tempo. São Paulo: UNESP: ANPUH, 2008. p. 223-235.

GALZERANI, Maria Carolina Bovério. A tessitura do conhecimento histórico e suas relações com a narrativa literária. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISADORES DO ENSINO DE HISTÓRIA, 4., 1999, Ijui. Anais ... ljuí: UNIJUÍ, 1999. p. 649-660.

GALZERANI, Maria Carolina Bovério. Imagens entrecruzadas de infância e de produção de conhecimento histórico em Walter Benjamin. In: GALZERANI, Maria Carolina Bovério. Por uma cultura da infância: Metodologias de pesquisa com crianças. Campinas: Editores Associados, 2009.

GALZERANI, Maria Carolina Bovério. Memória, história e (Re) invenção educacional: uma tessitura na escola pública. In: MENEZES, Maria Cristina (Org.). Educação, memória e história. São Paulo: Mercado das Letras, 2004. p. 287-330.

GALZERANI, Maria Carolina Bovério. Políticas públicas e ensino de história. In: GALZERANI, Maria Carolina Bovério. Dez anos de pesquisa em Ensino de História: VI Encontro Nacional dos Pesquisadores do Ensino de História. Londrina: AtritoArt, 2005. p. 157-167.

GAY, Peter. A educação dos sentidos: a experiência burguesa: da rainha Vitória a Freud. São Paulo: Companhia das Letras, 1988.

GIDDENS, Anthony. Modernidade e identidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.

GIDDENS, Anthony. As conseqüências da modernidade. São Paulo: UNESP, 1991.

GOODSON, Ivor. A construção social do currículo. Lisboa: Educa, 1997.

GRIMM, Jacob Wilhelm. O gato de botas. Porto Alegre: Kuarup, 1986.

JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de Educação, Campinas, n. 1, p. 9-43, jan./jul. 2001.

LE GOFF, Jacques. História e memória. Campinas: UNlCAMP, 1984.

MA TOS, Olgária. Os arcanos do inteiramente outro. São Paulo: Brasiliense, 1989.

MARTINS, Rosa Elisabete Militz Wypyczynsky (Org.). O ensino de geografia e suas composições curriculares. Porro Alegre: UFRGS, 2011. p. 41-59.

OFFE, Claus. Capitalismo desorganizado. São Paulo: Brasiliense, 1994.

OLIVEIRA JÚNIOR, Wenceslau. Fotografias e conhecimentos do lugar onde se vive: linguagem fotográfica e atlas municipais escolares. In: ALMEIDA, Rosângela Doin (Org.): novos fumos da cartografia escolar. São Paulo: Contexto, 2011. p. 13 -35.

PERRAULT, Charles. O gato de botas. In: PERRAULT, Charles. Os mais belos contos de Perrault. Lisboa: Civilização, 1993. p. 75-84.

PIAGET, Jean. A construção do real na criança. São Paulo: Ática, 1996.

PIAGET, Jean. A noção de tempo na criança. Rio de Janeiro: Record, 1946.

ROCHA, Ruth. O que os olhos não vêem. Rio de Janeiro: Salamandra, 1981.

ROSSI, Vera Lúcia Sabongi de; ZAMBONI, Ernesta. Quanto tempo o tempo tem! Campinas: Alínea, 2003.

SANTOS, Milton. Por uma geografia nova. São Paulo: Edusp, 1984.

SANTOS, Milton. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: EDUSP, 1997.

SÃO PAULO. Secretaria de Estado da Educação. Propostas curriculares para o primeiro grau: história e geografia (1ª a 4ª séries). São Paulo: Secretaria da Educação FundamentaI/CENP/SE, 1986.

SENNETT, Richard. O declínio do homem público. São Paulo: Companhia das Letras, 1986.

SIMAN, Lana Mara. Temporalidade histórica como categoria central do pensamento histórico: desafios para o ensino e a aprendizagem. In: ROSSI, Vera Lúcia Sabongi de; ZAMBONI, Ernesta (Org.). Quanto tempo o tempo tem! Campinas: Alínea, 2003. p.109-143.

SIMIELLI, Maria Elena. Primeiros mapas: como entender e construir. São Paulo: Ática, 1993. 4. v.

STRAFORINI, Rafael. O currículo de geografia das séries iniciais: entre o conhecer o que se diz e o vivenciar o que se pratica. In: TONINI, Ivaine Maria; GOULART, Lígia Beatriz;

THOMPSON, Edward. A miséria da teoria ou um planetário de erros. Rio de Janeiro: Zahar, 1981.

THOMPSON, Edward. Costumes em comum: estudos sobre a cultura popular tradicional. São Paulo: Cia das Letras, 1998.

TUAN, Y Fu. Espaço e lugar. São Paulo: Difel, 1985.

VIGOTSKI, Lev. A formação Social da mente. São Paulo: Martins Fomes, 1984.

VIGOTSKI, Lev. Pensamento e linguagem. Lisboa: Antídoto, 1979.

Published

2013-12-03

How to Cite

GALZERANI, Maria Carolina Bovério. School and knowledge of History and Geography: an academic subject and the education of sensitivities. Antíteses, [S. l.], v. 6, n. 12, p. 126–147, 2013. DOI: 10.5433/1984-3356.2013v6n12p126. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/13345. Acesso em: 4 jul. 2024.