The bourgeoisie framed: Mafalda and its group criticize elements of the bourgeois society (the naturalization of the differences, the inhumanuzation and the competition) in the History class

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2012v5n9p55

Keywords:

Mafalda, Criticism, History teaching, Bourgeoise, Anti-hegemony

Abstract

The purpose of this work, from a marxist point of view, is to think about the possibility in criticizing the bourgeosie society in History classes, to set up colectively, at last, anti-hegemonic reality readings. Based upon Gramsci concept of hegemony and on anti-hegemony notion, we have analyzed the comics not with the intention of making this language more and more present in the classes but with the attempt of understanding them as a tool that may contribute a lot for a real criticism and for the explicitness of the historic moment in which they were created, for a teaching, at the same time, more playful and critic. In methodological terms, we have selected three Mafalda’s strips (named “The naturalization of the differences”, “The inhumanization” and “The competition”), shown on Toda Mafalda (2002) aiming to replace the insights herein sketched. This work is a part of the master’s degree lecture, read at the Postgraduation Program in Education of UERJ (ProPed) in March 2011, under the title of Mafalda in The History class: a criticism of the bourgeoise society charactheristic elements and the collective making-up of hegemonic meanings.

Author Biography

Carlos Eduardo Rebuá Oliveira, Universidade Federal Fluminense - UFF

Doctoral student in Education at the Universidade Federal Fluminense.

References

ACANDA, Jorge Luis. Sociedade civil e hegemonia. Rio de Janeiro: UFRJ, 2006.

ARAUJO, Tarso. Criador de Mafalda fala de pausa criativa e diz não ter pressa de voltar. Folha de São Paulo, São Paulo, maio 2010. Disponível em: http://www1.folha.uol.com.br/ ilustrada/741360-criador-de-mafalda-fala-de-pausa-criativa-e-diz-nao-ter-pressa-de-voltar.shtml. Acesso em: jul. 2011.

BARRETO, Raquel G. Da leitura crítica do ensino para o ensino da leitura crítica. 1994. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

BOTTOMORE, Tom. Dicionário do pensamento marxista. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

CHAUÍ, Marilena. Conformismo e resistência: aspectos da cultura popular no Brasil. São Paulo: Brasiliense, 1986.

CHAUÍ, Marilena. Simulacro e poder: uma análise da mídia. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2006.

COUTINHO, Eduardo Granja. Processos contra-hegemônicos na imprensa carioca, 1889/1930. In: COUTINHO, Eduardo Granja. Comunicação e contra-hegemonia: processos culturais e comunicacionais de contestação, pressão e resistência. Rio de Janeiro: UFRJ, 2008. p. 65-89.

DAVIES, Nicholas. Livro didático: apoio ao professor ou vilão do ensino de História? Tecnologia Educacional, Rio de Janeiro, v. 24, n. 128, p. 10-12, jan./fev. 1996.

EAGLETON, Terry. Ideologia: uma introdução. São Paulo: Boitempo, 1997.

JESUS, Antonio Tavares. O Pensamento e a Pratica Escolar de Gramsci. 2. ed. Campinas: Autores e Associados, 2005.

KONDER, Leandro. A questão da ideologia. São Paulo: Cia das Letras, 2002.

LUYTEN, Sonia M. Bibe. Histórias em quadrinhos: leitura crítica. São Paulo: Paulinas, 1984.

MAFALDA online. Entrevista. Disponível em: http://www.mafalda.net/. Acesso em: abr. 2011.

MARX, Karl. Manuscritos econômico-filosóficos. São Paulo: Boitempo, 2008.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã. São Paulo: Boitempo, 2009.

ORLANDI, Eni P. Discurso e leitura. São Paulo: Cortez, 1988.

ORWELL, George. A Revolução dos bichos. São Paulo: Círculo do Livro, 1974.

PINSKY, Jaime (Org.). O ensino de história e a criação do fato. São Paulo: Contexto, 2009.

QUINO. Toda Mafalda. Rio de Janeiro: Martins Fontes, 2002.

SILVA, Marcos A. da (Org.). Repensando a história. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1996.

TRILLO, Carlos; SACCOMANNO, Guillermo. Historia de la historieta argentina. Buenos Aires: Record, 1980.

WILLIAMS, Raymond. Marxismo e literatura. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1979.

Published

2012-08-15

How to Cite

OLIVEIRA, Carlos Eduardo Rebuá. The bourgeoisie framed: Mafalda and its group criticize elements of the bourgeois society (the naturalization of the differences, the inhumanuzation and the competition) in the History class. Antíteses, [S. l.], v. 5, n. 9, p. 55–75, 2012. DOI: 10.5433/1984-3356.2012v5n9p55. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/12894. Acesso em: 23 jul. 2024.