Representations and attitudes in the classroom and ethnic and racial

Authors

  • Jussara Cristina Barboza Tortella Pontifícia Universidade Católica de Campinas - PUC-Campinas https://orcid.org/0000-0002-9076-8739
  • Eliete Aparecida de Godoy Grupo Ibmec Educacional S.A.- IBMEC
  • Artur José Renda Vitorino Pontifícia Universidade Católica de Campinas - PUC-Campinas https://orcid.org/0000-0002-8654-3182
  • Rosana Paes de Santana Prefeitura Municipal de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2013v6n12p168

Keywords:

Pedagogical practices, Ethnic and racial issues, Teacher training

Abstract

Considering the ethnic and racial issues in the school context, this work established the following objectives: a) understand the representations of the teacher and elementary school students about the ethnic-racial relations in the school context, b) verify if teachers have knowledge about the law nº. 10.369/2003 and content related to African history and culture; c) analyzing the representations of teachers and students in a situation of ethnic and racial discrimination. The descriptive study presents a qualitative research approach. The participants were 21 students and a teacher of the fifth year of elementary school. As a procedure, we used semi-structured interviews and a problem situation followed by questions related to it. The results indicated that there is little knowledge from the teacher and students about the history of Africa. Considering the ethnic and racial issues, the most of students are able to identify discriminatory situations and judge them as bad.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Jussara Cristina Barboza Tortella, Pontifícia Universidade Católica de Campinas - PUC-Campinas

PhD in Educational Psychology from the Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Professor at the Pontifícia Universidade Católica de Campinas.

Eliete Aparecida de Godoy, Grupo Ibmec Educacional S.A.- IBMEC

PhD in Educational Psychology from the Universidade Estadual de Campinas. Undergraduate Professor at Grupo Ibmec Educacional S.A.

Artur José Renda Vitorino, Pontifícia Universidade Católica de Campinas - PUC-Campinas

Graduation, master's and doctorate in History from the Universidade Estadual de Campinas. Professor at the Pontifícia Universidade Católica de Campinas.

Rosana Paes de Santana, Prefeitura Municipal de Campinas

Pedagogue at the Universidade São Francisco. Child Education Agent at Prefeitura Municipal de Campinas.

References

ABREU, M.; MATTOS, H. Em torno das "Diretrizes curriculares nacionais para a educação das relações étnico-raciais e para o ensino de história e cultura afro-brasileira e africana": uma conversa com historiadores. Estudos Históricos, v.21, n.41, p. 5-20, 2008,

ARAÚJO, Joel J.; & CARDOSO, Patrycia de Resende. 2003. Alforria curricular através da Lei 10.639. Revista Espaço Acadêmico, n.30, nov. 2003. Disponível em www.espacoacademico.com.br/030/30caraujo.htm. Acesso em 26 de setembro de 2011.

BARROSO, João. Estado, a educação e a regulação das políticas públicas. Educação e Sociedade, v.26, n.92, p.725-751, 2005.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei número 9394, 20 de dezembro de 1996.

BRASIL. Lei no. 10.639 de 09 de janeiro de 2003. Inclui a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira" no currículo oficial da rede de ensino. Diário Oficial da União, Brasília, 2003.

BRASIL. Ministério da Educação; Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade; Secretaria Especial de Políticas Públicas de Promoção da Igualdade Racial. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-brasileira e Africana. Brasília: MEC/ SEPPIR, 2004.

FRASER, Nancy, Reenquadrando a justiça em um mundo globalizado. Lua Nova, São Paulo, 77: 11•39, 2009.

GOMES, Nilma Lino. Cultura negra e educação. Revista Brasileira de Educação, n.23, p. 75-85, 2003.

GOMES, Nilma Lino. Educação e Relações Raciais: Refletindo sobre Algumas Estratégias de Atuação. In: MUNANGA, Kabengele (Org.). Superando o racismo na escola/Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. 2 ed. Brasília: MEC/SECAD, p. 143-154, 2005.

KOLLER, S. H.; BERNARDES, N. Desenvolvimento moral pró-social: Semelhanças e diferenças entre os modelos teóricos de Eisenberg e Kohlberg. Estudos de Psicologia, p. 223-262, 1997

MARCHESl, Álvaro. O valor de educar a todos num mundo diverso e desigual. Revista Prelac, n.2, p.54•69, 2006.

MUNIZ, J. O. Sobre o uso da variável raça-cor em estudos quantitativos. Revista Sociologia e Política, v.18, n.36, p.277-291, 2010.

PEREIRA, J. S. Reconhecendo ou construindo uma polaridade étnico-identitária? Desafios do ensino de história no imediato contexto pós-Lei nº 10.639. Estudos Históricos, v.21, n.41, p.21-43, 2008.

RAWLS, John. Justiça como Equidade. Uma Reformulação. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

RAWLS, John. O Liberalismo Político. São Paulo: Editora Ática, 2000a.

RAWLS, John. Uma Teoria da Justiça. São Paulo: Martins Fomes, 2000b.

Published

2013-12-04

How to Cite

TORTELLA, J. C. B.; GODOY, E. A. de; VITORINO, A. J. R.; SANTANA, R. P. de. Representations and attitudes in the classroom and ethnic and racial. Antíteses, [S. l.], v. 6, n. 12, p. 168–195, 2013. DOI: 10.5433/1984-3356.2013v6n12p168. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/11874. Acesso em: 19 may. 2024.