Leishmania Game: educational technology for prevention/teaching visceral leishmaniasis
DOI:
https://doi.org/10.5433/1679-0367.2021v42n1p91Keywords:
Parasitic diseases, Elementary school, Environmental health education, Health promotionAbstract
Introduction: visceral leishmaniasis, better known as calazar, is a chronic disease caused by protozoa of Leishmania infantum and is a disease characterized as endemic in the municipality of Pau dos Ferros, state of Rio Grande do Norte. Thus, the construction of an educational technology can be a helping tool in the teaching and learning process of students. Objective: to construct and validate content and appearance of didactic game in the teaching of visceral leishmaniasis for elementary school students.
Methodology: this was a methodological study with a quantitative approach. The game was handmade from a sketch by the author and delivered to a professional responsible for the design. To validate the game, an authentication protocol was applied to 10 judges who validated the game according to the curricular and cognitive expectations of students in the final years of elementary school. The collected data were organized in MicrosoftTM ExcelTM and later presented in graphs and tables for final analysis.
Results: regarding the overall average of educational technology, obtained a score of 4.6, corresponding to 92% of the judges’ agreement. Thus, it is proven that all items of educational technology “Leishmania” were validated by the judges obtaining an average higher than stipulated.
Conclusion: all items presented in the validation protocol were considered adequate in the evaluation of the judges, which guarantees the reliability of the instrument to be used. Thus, the game can be safely used by teachers to assess students’ knowledge about visceral leishmaniasis.
References
Enferm...2019;72(5):1203-10...doi:..10.1590/ 0034-7167-2017-0551.
Castro BJ, Costa PCF. Contribuições de um jogo didático para o processo de ensino e aprendizagem de Química no Ensino Fundamental segundo o contexto da Aprendizagem Significativa. Reiec. 2011;6(2):1-13.
Ferreira CM. Educação ambiental nas escolas [dissertação]...Porto:..Instituto..Politécnico..do Porto; 2017.
França VH. As leishmanioses em escolas do ensino básico de Divinópolis, MG: análise de livros didáticos de ciências e biologia e das representações..sociais..de..professores..sobre o tema [dissertação]. Belo Horizonte (MG): Centro de Pesquisas René Rachou; 2011.
Gallão MI, Castelo AOC, Teófilo FBS, Rocha AM,..Andrade..ARC,..Martins..ABS,..et..al. Biomas: estudo através de jogo didático. Rev da SBEnBIO. 2014;1(7):213-23.
Lemos MDA, Sousa OH, Silva ZSSB. Perfil da leishmaniose visceral no Brasil: uma revisão bibliográfica. J Business Techn. 2019;9(1):93- 114.
Lima e Menezes GP. A importância dos jogos na produção de texto. Só Pedagogia [Internet]. 2017 [citado 2020 mar 20]. Disponível em: https://www.pedagogia.com.br/artigos/
jogostexto/index.php
Moreira MA. Aprendizagem significativa: a teoria e textos complementares. São Paulo: Editora Livraria de Física; 2011.
Mussi RFF, José HPM, Azevedo DP, Amorim AM, Petroski EL. O ensino da antropometria na escola: uma proposta na educação em saúde. Rev Cenas Educ. 2019;(1):14-28.
Organización..Mundial..de..la..Salud..(OMS). Leishmaniasis [internet]. 2020 [cited 2020 ago 14]..Available.from:.https://www.who.int/es/ news-room/fact-sheets/detail/leishmaniasis 9.
Romeiro SS, Paula PL, Rosa FM. O uso de jogos didáticos no ensino de doenças intestinais..causadas..por..protozoários..Entamoeba histolytica e Giardia duodenalis. Rev. Bras. Zoociências. 2019;20(2):1-11.
Salvador PTCO, Mariz CMS, Vítor AF, Ferreira MA Jr, Fernandes MID, Martins JCA, et al. Validation of virtual learning object to support the teaching of nursing care systematization. Rev Bras Enferm [Internet]. 2018;71(1):11-9. doi: 10.1590/0034-7167-2016-0537.
Santana PFC, Fortes DX, Porto RA. Jogos digitais:...a...utilização...no...processo...ensino aprendizagem....Rev...Cient...da...FASETE [Internet]. 2016 [citado 2020 maio 20]1:218- 29. Disponível em: https://www.unirios.edu.br/revistarios/media/revistas/2016/10/jogos_digitais_a_utilizacao_no_processo_ensino_aprendizagem.pdf
Santos GS, Oliveira MFA. O jogo como recurso didático para o ensino de nutrição: na trilha dos nutrientes. Rev Ensino, Saude Ambient. 2018;11(3):1-27. 7. Neves DP. Parasitologia humana. 13a. ed. São Paulo: Editora Atheneu; 2016.
Santos--DB,--Saldanha--IM,--Fernandes--LS, Coelho SHA, Pinto ACMD. A importância do esclarecimento e prevenção da leishmaniose [Internet]....2017...[citado...2020...maio...20]. Disponível em: http://publicacoesacademicas.unicatolicaquixada.edu.br/index.php/mice/article/view/1769
Sena..S,..Schmiegelow..SS,..Prado..GMBC, Sousa RPL, Fialho FAP. Aprendizagem baseada em jogos digitais: a contribuição dos jogos epistêmicos na geração de novos conhecimentos. Rev Renote. 2016;14(1):1-11. doi: 10.22456/1679-1916.67323.
Sistema de Informação de Agravos de Notificação (Sinan). Leishmaniose visceral – Casos confirmados notificados no sistema de informação de agravos de notificação - Rio Grande do Norte. [Internet] 2019. [citado 2019 ago 08]. Disponível em: http://tabnet.datasus.gov. br/cgi/deftohtm.exe?sinannet/cnv/leishvRN. Def
Sousa..TN,..Chupil..H...A..contribuição..dos jogos lúdicos na aprendizagem de ensino da parasitologia..em..ciências..e..biologia...Rev Uningá..[Internet]...2019..[citado..2020..maio 20];56(1):47-57. Disponível em: http://revista. uninga.br/index.php/uninga/article/view/2127
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Semina: Ciências Biológicas e da Saúde
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Copyright of the published manuscripts belongs to the Journal. Since manuscripts are published in an open access Journal, they are freely availablefor private use or for use for educational and non-commercial purposes.
The Journal has the right to make, in the original document, changes regarding linguistic norms, orthography, and grammar, with the purpose of ensuring the standard norms of the language and the credibility of the Journal. It will, however, respect the writing style of the authors.
When necessary, conceptual changes, corrections, or suggestions will be forwarded to the authors. In such cases, the manuscript shall be subjected to a new evaluation after revision.
Responsibility for the opinions expressed in the manuscripts lies entirely with the authors.
This Journal is licensed with a license Creative Commons Assignment-NonCommercial 4.0 International.