Rural medical internship in Serra Gaúcha: the experience of the Universidade de Caxias do Sul
DOI:
https://doi.org/10.5433/1679-0367.2021v42n1p59Keywords:
Medical education, Primary Health Care, Family medicine, Rural areas, Human resources in healthAbstract
One of the challenges of rural and remote communities is the difficulty in recruiting and retaining human resources in health. Medical education in rural areas is one of the strategies to tackle this deficiency. In Brazil, there are relatively few reports of medical education experiences in rural areas, especially of long duration, and there is a need to evaluate the existing ones to generate useful reflections for the formulation of public policies. This work describes the medical internship in Family Medicine (FM) at the Universidade de Caxias do Sul (UCS). To date, during the thirteen years since its inception, more than 550 medical students have passed through four municipalities in the Serra Gaúcha. Reflections on the experience about medical training and human resources policies for rural health are presented. The rural internship has been an important space for diversifying the scenario for medical education, reinforcing the role of Primary Health Care and of FM, in addition to making it possible to bring the University closer to the community, confirming its social responsibility. The results of this report contribute to medical training strategies and policies for the recruitment and retention of human resources in health for rural and remote areas.Downloads
References
Barbosa GL, Amorim RKM. Contribuição do internato rural na formação do Médico. Anais CBMFC. [Internet]; 2013 [citado 2020 jul 17];(12): 1078. Disponível em: https://www.cmfc.org.br/brasileiro/article/view/571
Brasil. Lei nº 12.871 de 22 de outubro de 2013. Institui o programa mais médicos, altera as leis nº 8.745, de 9 de dezembro de 1993, e nº 6.932, de 7 de julho de 1981, e dá outras providências. [Internet]. 2013. [citado 2020 jul 3]. Disponível em: https://legislacao.presidencia.gov.br/atos/?tipo=LEI&numero=12871&ano=2013&ato=bbao3ZU50MVpWTde7
Brasil. Ministério da Educação. Resolução nº 3, de 20 de junho de 2014. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil. 2014 jun. 23; Seção 1, p. 8.
Gouveia EAH, Rodrigues LHG, Maggi RS. Internato rural no sertão indígena de Pernambuco: um projeto piloto. Anais CBMFC. [Internet]; 2013 [citado 2020 jul 17];(12): 129. Disponível em: https://cmfc.emnuvens.com.br/brasileiro/article/view/975
Guilbault RWR, Vinson JA. Clinical medical education in rural and underserved areas and eventual practice outcomes: a systematic review and meta-analysis. Educ Health. [Internet]; 2017 [cited 2020 Jul 17];30(2): 146-55. Available from: http://www.educationforhealth.net/article.asp?issn=1357-6283;year=2017;volume=30;issue=2;spage=146;epage=155;aulast=Raymond
Guimarães EV. O internato rural e a formação do profissional médico para o programa de saúde da família [dissertação]. Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais; 2004.
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Classificação e caracterização dos espaços rurais e urbanos do Brasil: uma primeira aproximação. Rio de Janeiro: IBGE; 2017.
McLean R, Pallant J, Cunningham C, DeWitt D.A multi-university evaluation of the rural clinical school experience of Australian medical students. Rural Remote Health. [Internet]; 2010 [cited 2020 Jul 17];10(3): 1492. Available from: www.rrh.org.au/journal/article/1492
Ministério da Saúde (BR). Política Nacional de Saúde Integral das Populações do Campo e da Floresta [Internet]. Brasília: Ministério da Saúde, 2013. [citado 2020 jul 17]. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_saude_populacoes_campo.pdf
O’Sullivan BG, McGrail MR, Russell D, Chambers H, Major L. A review of characteristics and outcomes of Australia’s undergraduate medical education rural immersion programs. Hum Resour Health. [Internet]; 2018 [cited 2020 Jul 17];16(1): 8. Available from: https://human-resources-health.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12960-018-0271-2
Polignano MV, Melo EM, Nascimento LE, Santana AMP, Rodrigues IA Jr. Internato rural da faculdade de medicina da UFMG: 25 anos de integração docente-assistencial. Anais do 2a Congresso Brasileiro de Extensão Universitária [Internet]; 2004 set 12-15; Belo Horizonte, MG, Brasil. [citado 2020 jul 17]. Disponível em: https://www.ufmg.br/congrext/Educa/Educa107.pdf
Ruiz DG, Farenzena GJ, Haeffner LSB. Internato regional e formação médica: percepção da primeira turma pós-reforma curricular. Rev Bras Educ Méd. [Internet]; 2010 mar [citado 2020 jul 17]; 34(1): 21–7. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0100-55022010000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt
Scheil-Adlung X, editor. Global evidence on inequities in rural health protection: new data on rural deficits in health coverage for 174 countries. [Internet]. Geneva: International Labour Organization; 2015. [cited 2020 Jul 17]. Available from: https://www.social-protection.org/gimi/gess/RessourcePDF.action?ressource.ressourceId=51297
Silva MJF, Gonçalves BH, Moraes CAC, Salgado AKS, Rodrigues BC, Vallinoto IMVC. A extensão universitária como cenário de prática e de protagonismo do graduando em medicina na atenção primária em saúde na ilha de Marajó, Estado do Pará. Interfaces [Internet]; 2019 jun [citado 2020 jul 17];7(1):501-10. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistainterfaces/article/view/19083
Silveira R, Pinheiro R. Internato rural na Amazônia: aspectos históricos, contexto atual e principais desafios. Hist Cienc Saúde-Manguinhos [Internet]. 2017 abr [citado 2020 jun 29];24(2): 371-90. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702017000200371&lng=pt. https://doi.org/10.1590/s0104-59702017000200004.
Silveira R, Pinheiro R. Sobre o rural, a interiorização na saúde e a formação médica: concepções e ações com o destaque para o contexto da Amazônia legal. In: Pinheiro R, Lopes T, Müller JS Neto. Construção social da demanda por cuidado: revisitando o direito à saúde, o trabalho em equipe, os espaços públicos e a participação. [Internet]. Rio de Janeiro: Cepesc; 2013. p. 147-172. [citado 2020 jul 17]. Disponível em: https://lappis.org.br/site/construcao-social-da-demanda-por-cuidado-revisitando-o-direito-saude-o-trabalho-em-equipe-os-espacos-publicos-e-participacao/4624
Silveira RP. Itinerários formativos do Internato Rural na Amazônia: experiências nas fronteiras de mundo, saberes e práticas e responsabilidade [tese]. Rio de Janeiro: Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Instituto de Medicina Social; 2014.
Targa LV, Schwalm F, Hoblik M. Estágio rural potencializa interiorização do médico de família e comunidade. Anais do 10a Congresso Brasileiro de Medicina de Família e Comunidade; 2009. Florianópolis: SBMFC, 2009.
Targa LV. Wynn-Jones J, Howe A, Anderson MIP, Lopes JMC, Lermen N Jr, et al. Declaração de Gramado pela Saúde Rural nos países em desenvolvimento. Rev Bras Med Fam Comunidade [Internet]; 2014 jul [citado 2020 jul 17];9(32): 292-4. Disponível em: https://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/982/644
Taveira, MGMM. Clínica ampliada: as oportunidades de vivência discente no estágio rural em Arapiraca [dissertação]. Maceió: Universidade Federal de Alagoas; 2014.
Villiers M, van Schalkwyk S, Blitz J, Couper I, Moodley K, Talib Z, et al. Decentralised training for medical students: a scoping review. BMC Med Educ. [Internet]; 2017 [cited 2020 Jul 17];17: 196. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5680751/pdf/12909_2017_Article_1050.pdf
Wilson N, Couper I, Vries E, Reid S, Fish T, Marais B. A critical review of interventions to redress the inequitable distribution of healthcare professionals to rural and remote areas. Rural Remote Health. [Internet]; 2009 [citado 2020 jul 17];9: 1060. Available from: http://www.rrh.org.au/articles/subviewnew.asp?ArticleID=1060
World Health Organization. Increasing access to health workers in remote and rural areas through improved retention: global policy recommendations [Internet]. Geneva, Switzerland: World Health Organization; 2010. [cited 2020 Jul 17]. Available from: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/44369/9789241564014_eng.pdf;jsessionid=C257FEC91F3934AF1848A65797EAD8E0?sequence=1
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Semina: Ciências Biológicas e da Saúde
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
adopts the CC-BY-NC license for its publications, the copyright being held by the author, in cases of republication we recommend that authors indicate first publication in this journal.
This license allows you to copy and redistribute the material in any medium or format, remix, transform and develop the material, as long as it is not for commercial purposes. And due credit must be given to the creator.
The opinions expressed by the authors of the articles are their sole responsibility.
The magazine reserves the right to make normative, orthographic and grammatical changes to the originals in order to maintain the cultured standard of the language and the credibility of the vehicle. However, it will respect the writing style of the authors. Changes, corrections or suggestions of a conceptual nature will be sent to the authors when necessary.
This Journal is licensed with a license Creative Commons Assignment-NonCommercial 4.0 International.