Fieldwork and environmental awareness: importance and benefits of urban arborization

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2447-1747.2022v31n2p269

Keywords:

Afforestation, Environmental education, Teaching, Fieldwork.

Abstract

Fieldwork can enable a reunion between school and the world of life, promoting not only redefinition and contextualization of didactic contents worked in the classroom, but also sensitizing to other perspectives and reflections on the urban or rural landscape, in addition to providing opportunities initiation to scientific research in basic education. Given the above, the objective was to assess the importance of fieldwork with students from the 3rd grade of high school, in order to integrate scientific discussions on urbanization and urban planning. And, for this, we had the collaboration of students from the 3rd grade of high school, school year 2019, from Colégio Estadual do Campo de Castro Alves. It was found that in all the studied squares, urban afforestation positively influenced in the regulation of local temperature and relative humidity, creating a pleasant microenvironment for people who enjoy these spaces. Field practice, combining geographical and biological knowledge for Environmental Education, proved to be effective in promoting knowledge and acquirements about urban planning and environmental conservation in cities, in which it was possible to sensitize students about the importance of afforestation for thermal comfort and quality of life.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Hanilton Ribeiro de Souza, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Doctor in Education and Contemporaneity (UNEB) and Professor at the Universidade do Estado da Bahia - UNEB.

Renan Luiz Albuquerque Vieira, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB

Doctor in Animal Science in the Tropics (UFBA) and Professor at the Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB.

References

ANDRADE, Daniel Fonseca. Implementação da educação ambiental em escolas: uma reflexão. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Rio Grande, v. 4, p. 1-10, out./dez. 2000. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/267507234_Implementacao_da_Educacao_Ambiental_em_Escolas_uma_reflexao. Acesso em: 15 dez. 2021.

BARTH, James; FITZGIBBON, Sean Ian; WILSON, Robbie Stuart. New urban developments that retain more remnant trees have greater bird diversity. Landscape and Urban Planning, Amsterdam, v. 136, p. 122-129, apr. 2015. Disponível.em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0169204614002631. Acesso em: 20 nov. 2021.

BIOVERT FLORESTAL E AGRÍCOLA. Curiosidades sobre a amendoeira, Terminalia catappa. 2017. Disponível em: http://www.biovert.com.br/curiosidades-sobre-amendoeira-terminalia-catappa/. Acesso em: 15 set. 2020.

CALCANHOTTO, Adriana. Depois de ter você. Álbum Cantada. [2003]. Faixa 8. Disponível em: https://www.vagalume.com.br/adriana-calcanhoto/discografia/cantada.html. Acesso em: 05 out. 2020.

CARLOS, Ana Fani Alessandri. O lugar no/do mundo. São Paulo: Hucitec, 1996.

CAVALCANTI, Lana de Souza. A cidade ensinada e a cidade vivida: encontros e reflexões no ensino de Geografia. In: CAVALCANTI, Lana de Souza (org.). Temas da geografia na escola básica. Campinas: Papirus, 2013. p. 65-93.

CAVALCANTI, Lana de Souza. Jovens escolares e sua geografia: práticas espaciais e percepções no/do cotidiano da cidade. In: CAVALCANTI, Lana de Souza; CHAVEIRO, Eguimar Felício; PIRES, Lucineide Mendes (org.). A cidade e seus jovens. Goiânia: PUC Goiás, 2015. p. 13–29.

CORRÊA, Roberto Lobato. O espaço urbano. São Paulo: Ática, 2004.

DANTAS, Ivan Coelho; CHAVES, Thiago Pereira; GOMES, Vânia Maria. Arborização dos Bairros Alto Branco, Lauritzen e Santo Antônio, Campina grande/PB: um estudo comparativo. REVSBAU, Piracicaba, v. 6, n. 2, p. 76-89, 2011.

DELORY-MOMBERGER. Christine. Biografia e educação: figuras do indivíduo-projeto. Natal: EDUFRN, 2014.

GIASSI, Maristela Gonçalves et al. Ambiente e Cidadania: educação ambiental nas escolas. Revista de Extensão, Criciúma, v. 1, n. 1, p. 24-32, 2016. Disponível em: http://periodicos.unesc.net/revistaextensao/article/view/2461. Acesso em: 30 maio 2020.

GOMES, Marcos Antônio Silvestre; AMORIM, Margarete Cristiane de Costa Trindade. Arborização e conforto térmico no espaço urbano: estudo de caso nas praças públicas de Presidente Prudente (SP). Caminhos de Geografia, Uberlândia, v. 7, n. 10, p. 94-106, set, 2003.

GOMES, Paulo Cesar da Costa. O lugar do olhar: elementos para uma geografia da visibilidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2013.

GOOGLE EARTH. Vista parcial do centro da cidade de Castro Alves/BA. [2017]. Disponível em: http://www.google.com.br/intl/ptBR/earth/index.html. Acesso em: 12 out. 2020.

IBGE. Dados populacionais de Castro Alves/BA: estimativas. [2021]. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/ba/castro-alves/panorama. Acesso em: 25 fev. 2022.

KAERCHER, Nestor André. Ler e escrever a geografia para dizer a sua palavra e construir o seu espaço. In: NEVES, Iara C. Bitencourt et al. (org.). Ler e escrever: compromisso de todas as áreas. Porto Alegre: UFRGS, 2007. p. 73-85.

LIMA, Diana Carla Rodrigues. Monitoramento e desempenho da vegetação no conforto térmico em espaços livres urbanos: o caso das praças de Maringá / PR. 2009. Dissertação (Mestrado em Engenharia urbana) - Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2009.

MONTEIRO, Leandro Marques; DUARTE, Denise; GONCALVES, Joana Soares; ALUCCI, Márcia Peinado. Conforto térmico como condicionante do projeto arquitetônico-paisagístico: o caso dos espaços abertos do novo centro de pesquisa. Ambiente Construído, v. 8, n. 4, p. 61-86, 2008.

MORAIS, Djalma Bastos de. Manual de arborização. Belo Horizonte: Cemig/Biodiversitas, 2011.

NEVES, Karina Fernanda Travagim Viturino. Os trabalhos de campo no ensino de Geografia: reflexões sobre a prática docente na educação básica. Ilhéus: Editus, 2015.

OLIVEIRA, Magno Macedo; ALVES, Washington Silva. A influência da vegetação no clima urbano de cidades pequenas: um estudo sobre as praças públicas de Iporá-GO. Revista Territorial, Goiás, v. 2, n. 2, p. 61-77, jul./dez. 2013.

SHAMS, Juliana Cristina Augusto; GIACOMELI, Daniele Cristina; SUCOMINE, Nívia Maria. Emprego da arborização na melhoria do conforto térmico nos espaços livres públicos. REVSBAU, Piracicaba, v. 4, n. 4, p. 1-16, 2009.

SILVA, Isadora Mendes; GONZALEZ, Luciana Ruggiero; SILVA FILHO, Demóstenes Ferreira da. Recursos naturais de conforto térmico: um enfoque urbano. Revista da Sociedade Brasileira de Arborização Urbana, Curitiba, v. 6, n. 4, p. 35-50, 2011.

SPOSITO, Maria da Encarnação Beltrão. Capitalismo e urbanização. São Paulo: Contexto, 2008.

VIEIRA, Renan Luiz Albuquerque et al. Um diálogo entre ciência e cultura: concepções prévias dos alunos de ensino fundamental acerca das serpentes - um estudo de caso. Enciclopédia Biosfera, Jandaia, v. 17, n. 31, p. 240-249, 2020.

VIEIRA, Renan Luiz Albuquerque et al. Avifauna do Campus da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, Cruz das Almas – BA. Enciclopédia Biosfera, Jandaia, v. 16, n. 29, p. 1901-1910, 2019.

Published

2022-07-03

How to Cite

Souza, H. R. de, & Vieira, R. L. A. (2022). Fieldwork and environmental awareness: importance and benefits of urban arborization. GEOGRAFIA (Londrina), 31(2), 269–287. https://doi.org/10.5433/2447-1747.2022v31n2p269

Issue

Section

Pedagogical Workshops