Dynamics of the territory in networks: the arrival of railroad in Ipameri, Goiás
DOI:
https://doi.org/10.5433/2447-1747.2019v28n1p47Keywords:
Networks, Territory, Railroad, Ipameri (GO).Abstract
The integration of a territory in networks raises changes in its dynamics. In view of this fact, this study aims to analyze the establishment of Goiás Railroad in Ipameri and identify the hegemonic groups responsible for its implementation. For the accomplishment of this article, the methodology used was theoretical research and documentary research. In 1913, the connection of Ipameri with Southeastern Brazilian region, through railroad, resulted in its pioneering and urbanization in the face of others municipalities of Goiás. Thus, Ipameri was the first of this state contemplated with electric power, telegraph, Banco do Brasil branch and cinema. However, in the 1950-1980 period, the railroad link between Ipameri and Anápolis became obsolete, due to the greater efficiency of automotive vehicles, occasioning stagnation of Ipameri. Therefore, throughout the XX century, the territorial dynamics of this municipality was articulated with the implementation of rail network.Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 GEOGRAFIA (Londrina)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os(as) autores(as) mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Atribuição-Não Comercial 4.0 Internacional. Esta licença permite que terceiros distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato apenas para fins não comerciais, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua e a credibilidade do veículo. Respeitará, no entanto, o estilo de escrever dos autores. Alterações, correções ou sugestões de ordem conceitual serão encaminhadas aos autores, quando necessário.
Esta obra está licenciada com uma licença Creative Commons Atribuição-Não comercial 4.0 Internacional.