Black protagonism, white authorship:A revolta da cachaça e Arena conta: Zumbi

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/el.2011v8.e25634

Keywords:

Brazilian theater, Black People, A revolta da cachaça, Arena conta, Zumbi

Abstract

Theater is an important literary space of confrontation, especially because of the structural role of dialogues. What we aim to discuss in this paper is the way Brazilian modern theater deals with the conflict between black and white people that persists despite of the celebrated myth of racial democracy. We analyze two pieces: A Revolta da cachaça, by Antonio Callado, and Arena conta: Zumbi, by Gianfrancesco Guarnieri and Augusto Boal, to show how black people is marginalized in different aesthetic ways, as well as being put apart from historical movements in which they were the protagonists.

Author Biographies

Patrícia Trindade Nakagome, Universidade de São Paulo - USP

PhD student in Literary Theory and Literature at the Universidade de São Paulo - USP

Regina Claudia Garcia Oliveira de Sousa, Universidade de São Paulo - USP

PhD student in Literary Theory and Comparative Literature at the Universidade de São Paulo - USP

References

BASTIDE, Roger & FERNANDES, Florestan. Relações Raciais entre Negros e Brancos em São Paulo. São Paulo: UNESCO-ANHEMBI, 1955.

BERLIN, Isaiah. A ideia de liberdade. In: BERLIN, Isaiah. Ideias políticas na era romântica: ascensão e influência no pensamento moderno.São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

CALLADO, Antonio. A revolta da cachaça. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2004.

CEVASCO, Maria Elisa. Dez lições sobre estudos culturais. São Paulo: Boitempo, 2008.

COSTA, Iná Camargo. A hora do teatro épico no Brasil. São Paulo: Graal, 1996.

COSTA, Iná Camargo. Sinta o drama. Petrópolis: Vozes, 1998.

DALCASTAGNÈ, Regina. A personagem do romance brasileiro contemporâneo. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, Brasília, v. 26, p. 13-71, 2005.

DUARTE, Eduardo de Assis. Por um conceito de literatura afro-brasileira. Terceira Margem, ano 14, n. 23, jul-dez, 2010.

GUARNIERI, Gianfrancesco & BOAL, Augusto. Arena conta: Zumbi. mimeo, 1965.

FREITAS, Décio. Palmares: a guerra dos escravos. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1978.

MAGALDI, Sábato. Um palco brasileiro: o Arena de São Paulo. São Paulo: Brasiliense, 1984.

MENDES, Miriam Garcia. A personagem negra no teatro brasileiro. São Paulo: Ática, 1982.

PENA, Martins. Os dous ou O inglês maquinista. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000.

SCHWARZ, Roberto. Ao vencedor as batatas: forma literária e processo social nos inícios do romance brasileiro. São Paulo: Duas Cidades: Editora 34, 2000.

TOUCHARD, Pierre-Aimé. O teatro e a angústia dos homens. São Paulo: Livraria Duas Cidades, 1970.

Published

2011-02-22

How to Cite

Nakagome, P. T., & Sousa, R. C. G. O. de. (2011). Black protagonism, white authorship:A revolta da cachaça e Arena conta: Zumbi. Estação Literária, 8(1Supl.), 65–76. https://doi.org/10.5433/el.2011v8.e25634

Issue

Section

Artigos do Dossiê Temático