Black protagonism, white authorship:A revolta da cachaça e Arena conta: Zumbi
DOI:
https://doi.org/10.5433/el.2011v8.e25634Keywords:
Brazilian theater, Black People, A revolta da cachaça, Arena conta, ZumbiAbstract
Theater is an important literary space of confrontation, especially because of the structural role of dialogues. What we aim to discuss in this paper is the way Brazilian modern theater deals with the conflict between black and white people that persists despite of the celebrated myth of racial democracy. We analyze two pieces: A Revolta da cachaça, by Antonio Callado, and Arena conta: Zumbi, by Gianfrancesco Guarnieri and Augusto Boal, to show how black people is marginalized in different aesthetic ways, as well as being put apart from historical movements in which they were the protagonists.References
BERLIN, Isaiah. A ideia de liberdade. In: BERLIN, Isaiah. Ideias políticas na era romântica: ascensão e influência no pensamento moderno.São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
CALLADO, Antonio. A revolta da cachaça. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2004.
CEVASCO, Maria Elisa. Dez lições sobre estudos culturais. São Paulo: Boitempo, 2008.
COSTA, Iná Camargo. A hora do teatro épico no Brasil. São Paulo: Graal, 1996.
COSTA, Iná Camargo. Sinta o drama. Petrópolis: Vozes, 1998.
DALCASTAGNÈ, Regina. A personagem do romance brasileiro contemporâneo. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, Brasília, v. 26, p. 13-71, 2005.
DUARTE, Eduardo de Assis. Por um conceito de literatura afro-brasileira. Terceira Margem, ano 14, n. 23, jul-dez, 2010.
GUARNIERI, Gianfrancesco & BOAL, Augusto. Arena conta: Zumbi. mimeo, 1965.
FREITAS, Décio. Palmares: a guerra dos escravos. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1978.
MAGALDI, Sábato. Um palco brasileiro: o Arena de São Paulo. São Paulo: Brasiliense, 1984.
MENDES, Miriam Garcia. A personagem negra no teatro brasileiro. São Paulo: Ática, 1982.
PENA, Martins. Os dous ou O inglês maquinista. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000.
SCHWARZ, Roberto. Ao vencedor as batatas: forma literária e processo social nos inícios do romance brasileiro. São Paulo: Duas Cidades: Editora 34, 2000.
TOUCHARD, Pierre-Aimé. O teatro e a angústia dos homens. São Paulo: Livraria Duas Cidades, 1970.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista se reserva os direitos autorais sobre as contribuições publicadas, sem retribuição material para o autor, podendo disponibilizá-las on-line no modo Open Access, mediante sistema próprio ou de outros bancos de dados; também poderá efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com o intuito de manter o padrão culto da língua, contando com a anuência final dos autores. As opiniões emitidas pelos autores são de sua exclusiva responsabilidade.