Being and non-being: truth and fiction in the construction of the self in O ano da morte de Ricardo Reis
DOI:
https://doi.org/10.5433/el.2022v29.e46246Keywords:
José Saramago, O ano da morte de Ricardo Reis, Identity, Fiction, RepresentationAbstract
This essay is the result of a reflection on the concepts of identity and mimesis in the reading of the novel O ano da morte de Ricardo Reis [The Year of the Death of Ricardo Reis] by José Saramago. Bydiscursively embodying Fernando Pessoa’s heteronym, Saramago foregrounds themes such as the disenchantment and constitution of the subject and the impossibility of a fixed identity. Within the context of the first half of the 20th Century, the experience appears equally fragmented by capitalist and technological advancement and the consequences of modernity that become clearer in the 21st century with the digital simulacrum and its possibilities. By inserting a heteronym with the mindset from the years of 1935 and 1936, Saramago also explores correlated themes such as mimesis, simulacrum, memory and time, which makes the scenario a speculative part of the fiction’s problematic structure. This essay’s questions have no difference from the ones made beforehand by Pessoa, Reis and Saramago: Who are we? Who do we believe ourselves to be? I intend to point out how fiction and its mirroring make possible an experience from within and without the self, from the other; pivotal experiences either to the construction of the self and of what might be the draft of a reply to the previous and initial questions.
References
EAKIN, Paul John. Vivendo autobiograficamente: a construção de nossa identidade narrativa. Trad. Ricardo Santhiago. São Paulo: Letra e Voz, 2019.
FREUD, Sigmund. Escritos sobre literatura. Trad. Saulo Krieger. São Paulo: Hedra, 2014.
HUTCHEON, Linda. Uma teoria da paródia. Trad. Teresa Louro Pérez. Lisboa: Edições 70, 1985.
LACAN, Jacques. Escritos. Trad. Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998.
PERRONE-MOISÉS, Leyla. Fernando Pessoa, aquém do eu, além do outro. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
PESSOA, Fernando. Escritos autobiográficos, Automáticos y de reflexión personal. Trad. Rodolfo Alonso. Buenos Aires: Emece Editores, 2005.
PESSOA, Fernando. Escritos Íntimos, Cartas e Páginas Autobiográficas. Introdução, organização e notas de António Quadros. Lisboa: Publ. Europa-América, 1986.
PESSOA. Fernando. Pessoa por conhecer. Textos para um novo mapa. Org. Teresa Rita Lopes. Lisboa: Estampa, 1990.
PESSOA, Fernando. Ficções do interlúdio. Barueri, SP: Novo Século, 2018.
PINEZI, Gabriel. O simbólico e o diabólico na filosofia e na psicanálise: infância e inconsciente em Agamben e Lacan. ARTEFILOSOFIA, v. 23, p. 82-105, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/1007/1049. Acesso em: 10/04/2022.
PINHEIRO, Eula Carvalho. José Saramago: tudo, provavelmente, são ficções; mas a literatura é vida. São Paulo: Musa Editora, 2012. (Biblioteca aula: Musa cultura, educação, letras e linguística; v. 11)
PIRANDELLO, Luigi. Seis personagens à procura de um autor. Trad. Fernando Correa Fonseca. São Paulo: Nova Cultural, 2003.
SARAMAGO, José. História do Cerco de Lisboa. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
SARAMAGO, José. Manual de pintura e caligrafia. 3. ed. Lisboa, Caminho: 1985.
SARAMAGO, José. O ano da morte de Ricardo Reis. 3. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.
WOOD, James. Como funciona a ficção. Trad. Denise Bottman. São Paulo: Cosac Naify, 2012. (Portátil)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Estação Literária
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A revista se reserva os direitos autorais sobre as contribuições publicadas, sem retribuição material para o autor, podendo disponibilizá-las on-line no modo Open Access, mediante sistema próprio ou de outros bancos de dados; também poderá efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com o intuito de manter o padrão culto da língua, contando com a anuência final dos autores. As opiniões emitidas pelos autores são de sua exclusiva responsabilidade.