Far beyond the serenade: the serenade as echoes of medieval Lusitanian lyricism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/el.2021v28.e44921

Keywords:

Seresta, Love songs, Traditions, Lyric.

Abstract

In the Brazilian cultural panorama, the popular songs are known as a vital part of the cultural productions, as well as academic investigations related to the phenomena. Despite this importance, the investigations about the seresta (popular genre of songs focused on love) were relegated, mainly because of a certain forgetfulness the genre suffered. Because of this, this article aims to retake this type of songs, contextualize it in regards to the occidental lyrical production, recapture its historical development and presentate a short thematic analysis of the love songs that are (and can be) viewed as seresta repertoire. For this, it was made a short resume of the troubadour literature, of the history of the Portuguese and Brazilian popular songs, as well as the emergence of the serenata-seresta in Brazil, in addition to considerations regarding the contents of the repertoire focusing the construction of the “traditions”, under Hobsbawm’s perspective. It is important to highlight that this genre of popular songs does not respect concrete definitions, but it prioritizes a certain social vision about what is considered love in the moment analyzed.

Author Biographies

Felipe Ziliotto Recaman, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Graduated in Vernacular and Classical Letters at ther Universidade Estadual de Londrina (UEL), Paraná, Brazil.

Ronald Ferreira da Costa, Instituto Federal do Paraná - IFPR

Doctor Professor of Literary Studies, Instituto Federal do Paraná (IFPR), advanced campus of Astorga, Paraná, Brazil.

References

ANDRADE, Mário De. Dicionário Musical Brasileiro. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1989.

CASTAGNA, Paulo. A modinha e o lundu nos séculos XVIII e XIX. Apostila do curso História da Música Brasileira, 2003.

CATALÁN, D. Siete siglos de romancero. Madrid: Gredos, 1969.

COSTA, R. F. La chanson de Roland: Manuscrito Digby 23b. 2019. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina. 2020.

COSTA, R. F. O cantar de Roldão: pelas veredas de uma tradição epigenética. Boitatá, Londrina, n. 28, ago.- dez. 2019a.

DE SOUZA, Valéria Gomes. A seresta e a serenata nas cidades de Conservatória e Niterói, no estado do Rio de Janeiro. Dissertação de Mestrado. Rio de Janeiro: UNIRIO. 2010. p. 218.

DIAS, Carlos Ernest. A importância sociocultural da modinha para os estudos sobre a canção brasileira. In: SEMINÁRIO DA CANÇÃO BRASILEIRA DA ESCOLA DE MÚSICA DA UFMG, 5., 2018, Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte: Escola de Música da UFMG, 2018. p. 232-261.

FALBO, C. V. R. A palavra em movimento: algumas perspectivas teóricas para a análise de canções no âmbito da música popular. Per Musi, Belo Horizonte, n.22, 2010, p. 218-231.

FRANCISCHINI, Alexandre. Modinha: As primeiras confluências entre o erudito e o popular na música brasileira. In: SIMPOM, 1, 2010, Rio de Janeiro. Anais ... Rio de Janeiro: Unirio, 2010.

GUAL, C. G. El redescubrimiento de la sensibilidad en el siglo XII: el amor cortés y el ciclo artúrico. Madrid: Ediciones Akal. 1997.

HOBSBAWM, Eric; RANGER, Terence. A invenção das tradições. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1984.

MENDONÇA, T. B. P. de. Pequeno manual de como fazer uma seresta ou elementos para a definição de uma seresta ideal-típica. Plural Pluriel, v. 1, p. 1, 2017.

PAZ, Octávio. A Dupla Chama – Amor e Erotismo. São Paulo: Editora Siciliano, 1994.

PIDAL, R. M. La chanson de Roland y el neotradicionalismo: orígenes de la épica románica. Madrid: Espasa-Calpe, 1959.

RIQUER, Martín de. Los trovadores. Barcelona: Editorial Planeta S.A, 2012.

ROSSEL, A. Llengua, identitat i estratègies de poder a l'Edat Mitjana europea. Eurocongrés. 2000.

SANTORO, Peri. A hermenêutica da performance musical: uma poética da interpretação da obra de arte. Tese de Doutorado. Rio de Janeiro: UFRJ. 2011.

SILVA JÚNIOR, Gonçalo. Um coração que chora: Jacob do Bandolim. São Paulo: Noir. 2020.

TINHORÃO, José Ramos História social da música popular brasileira. São Paulo: 34, 1998.

VICENTE, Gil. Quem tem farelos?. São Paulo: Iba Mendes Editor Digital, 2018.

VIRET, Jacque. Canto Gregoriano: uma abordagem introdutória. Curitiba: Editora UFPR. 2015.

SILVA, Orlando. O eterno seresteiro. São Paulo: RCA Victor, 1970. 1 disco sonoro (34 min.). LP

MACACÃO, João. Serestando. São Paulo: Por do som produções artísticas, 2008. 1 disco sonoro (48 min.). Digital.

MATHEUS E KAUAN. Ser humano ou anjo. Brasília: Universal Music, 2014. (3 min.).

HENRIQUE E JULIANO. Calafrio. Brasília: Som livre, 2014. (3 min.).

ANAVITÓRIA. Perdoa. Brasília: Universal Music, 2019. Single (3 min.).

Published

2022-03-10

How to Cite

Recaman, F. Z., & Costa, R. F. da. (2022). Far beyond the serenade: the serenade as echoes of medieval Lusitanian lyricism. Estação Literária, 28, 100–118. https://doi.org/10.5433/el.2021v28.e44921

Issue

Section

Artigos do Dossiê Temático