Representations of Brazilian society in A noiva do condutor

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/el.2021v28.e44883

Keywords:

Noel Rosa, Arnold Glückmann, A noiva do condutor.

Abstract

The article analyzes Noel Rosa’s lyrics for Arnold Glückmann’s operetta A noiva do condutor. On stage the relationship between the financial elite and a middle-class family from Brazilian society in the 1930s. In the lyrics of this operetta, a strong criticism of the hypocrisy of romantic relationships based on economic interest. The theoretical contribution used here is mainly based on the biography of Noel (João Máximo; Carlos Didier, 1990), on the literature categories “order/disorder” (Antonio Candido, 2015) and “nebula” (Roberto Reis, 1987), and “rabble”, a sociological category used by Jessé Souza (2017).

Author Biography

Marcos Hidemi de Lima, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), campus de Pato Branco.

Professor Doctor of Letters, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Pato Branco campus, Paraná, Brazil.

References

ALMIRANTE. No tempo de Noel Rosa. São Paulo: Francisco Alves, 1963.

CANDIDO, Antonio. Dialética da malandragem. In: CANDIDO, Antonio. O discurso e a cidade. 5. ed. Rio de Janeiro: Ouro Sobre Azul, 2015. p. 17-46.

JUBRAN, Omar (Org.). Noel pela primeira vez: discografia completa. [s.l.]: Funarte/Velas, 2000. Caixa com 14 CD e um livreto.

LEITÃO, Luiz Ricardo. Noel Rosa: poeta da Vila, cronista do Brasil. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2011.

MÁXIMO, João; DIDIER, Carlos. Noel Rosa, uma biografia. Brasília: Editora Universidade de Brasília; Linha Gráfica Editora, 1990.

REIS, Roberto. A permanência do círculo: hierarquia no romance brasileiro. Niterói: Eduff; [Brasília]: INL, 1987.

SOUZA, Jessé. A elite do atraso: da escravidão à Lava Jato. Rio de Janeiro: Leya, 2017.

TINHORÃO, José Ramos. Música popular: teatro e cinema. Petrópolis: Vozes, 1972.

TINHORÃO, José Ramos. Pequena história da música popular: segundo seus gêneros. 7. ed. São Paulo: Ed. 34, 2013.

VENEZIANO, Neyde. De pernas pro ar: o teatro de revista em São Paulo. São Paulo: Imprensa Oficial, 2006.

Published

2022-03-10

How to Cite

Hidemi de Lima, M. (2022). Representations of Brazilian society in A noiva do condutor. Estação Literária, 28, 23–44. https://doi.org/10.5433/el.2021v28.e44883

Issue

Section

Artigos do Dossiê Temático