Literature, music and the non-existent disparities: a reflection on the fragmented artistic universe

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/el.2021v28.e44821

Keywords:

Literary Criticism, Poetry, Music.

Abstract

By questioning the boundary zones established in the relationship between music and literature, this work exposes a theoretical reflection on the infinite ways of inhabiting the artistic universe. Also derived from the sacralization of writing in relation to oral issues (DERRIDA, 2014). That being said, it’s proposed a structured analysis of the music Abalos sísmicos and Esse filme que passou foi bom, present in the album Letrux aos prantos, by the singer and songwriter Letrux (2020). With the objective of identifying, through the artwork, the various forms of poetic sense construction and, as a result, the production of experiences. Ultimately, it indicates the impossibility of reducing them to a question of voice or writing.

Author Biography

Fernanda Barboza de Carvalho Nery, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

PhD student in Literary Studies, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Minas Gerais, Brazil.

References

ANÚNCIO DO PRÊMIO NOBEL DE LITERATURA 2016. The Nobel Prize, Estocolmo, 2016. Disponível em: www.nobelprize.org/prizes/literature/2016/prize-announcement. Acesso em: 10 ago. 2021.

BACHELARD, Gaston. A água e os sonhos: ensaio sobre a imaginação da matéria. Tradução de Antonio de Pádua Danesi. 2. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013.

BLANCHOT, Maurice. O livro por vir. Tradução de Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

CASA NOVA, Vera. Être crane ou a paixão morfológica. In: DIDI-HUBERMAN, Georges. Ser crânio: lugar, contato, pensamento, escultura. Tradução de Augustin de Tugny e Vera Casa Nova. Belo Horizonte: C/Arte, 2009.

DERRIDA, Jacques. Essa estranha instituição chamada literatura: uma entrevista com Jacques Derrida. Tradução de Marileide Dias Esqueda. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Ser crânio: lugar, contato, pensamento, escultura. Tradução de Augustin de Tugny e Vera Casa Nova. Belo Horizonte: C/Arte, 2009.

FEYNMAN, Richard. The value of science. Engineering and science, Califórnia, v. XIX, 1955. Disponível em: www.calteches.library.caltech.edu/40/2/Science.pdf. Acesso: 28 ago. 2021.

FLUSSER, Vilém. A escrita: há futuro para a escrita? Tradução de Murilo Jardelino da Costa. São Paulo: Annablume, 2010.

INDICADOS 21.a ENTREGA ANUAL DO LATIM GRAMMY. Grammy Latino 2020. Disponível em: www.latingrammy.com/pt/nominees. Acesso em: 20 set. 2021.

KIFFER, Ana; GARRAMUÑO, Florencia. Apresentação. In: KIFFER, Ana; GARRAMUÑO, Florencia (Org.). Expansões contemporâneas: literatura e outras formas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.

LETRUX. Letrux aos prantos. Rio de Janeiro: Edição Independente; Natura Musical, 2020. 1 CD.

LETRUX. Letrux em noite de climão. São Paulo: Tratore, 2017. 1 CD.

LETRUX. Abalos sísmicos. São Paulo, Gama, 4 nov. 2020. Disponível em: https://gamarevista.uol.com.br/colunistas/letrux/abalos-sismicos/. Acesso em: 10 out. 2021.

SÚPERJURI PRÊMIO MULTISHOW 2017. Prêmio Multishow. Disponível em: especi-ais.multishow.globo.com/infografico/galeriaPMMB2017. Acesso em: 10 jun. 2021.

NANCY, Jean-Luc. À escuta. Tradução de Fernanda Bernardo. Belo Horizonte: Chão da Feira, 2014.

ZUMTHOR, Paul. Introdução à Poesia Oral. (1983). Tradução de Jerusa Pires Ferreira, Maria Lúcia Diniz Pochat e Maria Inês de Almeida. São Paulo: Hucitec; EDUC, 1997.

ZUMTHOR, Paul. Performance, Recepção, Leitura. Tradução de Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

Published

2022-03-10

How to Cite

Carvalho Nery, F. B. de. (2022). Literature, music and the non-existent disparities: a reflection on the fragmented artistic universe. Estação Literária, 28, 7–22. https://doi.org/10.5433/el.2021v28.e44821

Issue

Section

Artigos do Dossiê Temático