Literature, music and the non-existent disparities: a reflection on the fragmented artistic universe
DOI:
https://doi.org/10.5433/el.2021v28.e44821Keywords:
Literary Criticism, Poetry, Music.Abstract
By questioning the boundary zones established in the relationship between music and literature, this work exposes a theoretical reflection on the infinite ways of inhabiting the artistic universe. Also derived from the sacralization of writing in relation to oral issues (DERRIDA, 2014). That being said, it’s proposed a structured analysis of the music Abalos sísmicos and Esse filme que passou foi bom, present in the album Letrux aos prantos, by the singer and songwriter Letrux (2020). With the objective of identifying, through the artwork, the various forms of poetic sense construction and, as a result, the production of experiences. Ultimately, it indicates the impossibility of reducing them to a question of voice or writing.
Downloads
References
BACHELARD, Gaston. A água e os sonhos: ensaio sobre a imaginação da matéria. Tradução de Antonio de Pádua Danesi. 2. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013.
BLANCHOT, Maurice. O livro por vir. Tradução de Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
CASA NOVA, Vera. Être crane ou a paixão morfológica. In: DIDI-HUBERMAN, Georges. Ser crânio: lugar, contato, pensamento, escultura. Tradução de Augustin de Tugny e Vera Casa Nova. Belo Horizonte: C/Arte, 2009.
DERRIDA, Jacques. Essa estranha instituição chamada literatura: uma entrevista com Jacques Derrida. Tradução de Marileide Dias Esqueda. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Ser crânio: lugar, contato, pensamento, escultura. Tradução de Augustin de Tugny e Vera Casa Nova. Belo Horizonte: C/Arte, 2009.
FEYNMAN, Richard. The value of science. Engineering and science, Califórnia, v. XIX, 1955. Disponível em: www.calteches.library.caltech.edu/40/2/Science.pdf. Acesso: 28 ago. 2021.
FLUSSER, Vilém. A escrita: há futuro para a escrita? Tradução de Murilo Jardelino da Costa. São Paulo: Annablume, 2010.
INDICADOS 21.a ENTREGA ANUAL DO LATIM GRAMMY. Grammy Latino 2020. Disponível em: www.latingrammy.com/pt/nominees. Acesso em: 20 set. 2021.
KIFFER, Ana; GARRAMUÑO, Florencia. Apresentação. In: KIFFER, Ana; GARRAMUÑO, Florencia (Org.). Expansões contemporâneas: literatura e outras formas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.
LETRUX. Letrux aos prantos. Rio de Janeiro: Edição Independente; Natura Musical, 2020. 1 CD.
LETRUX. Letrux em noite de climão. São Paulo: Tratore, 2017. 1 CD.
LETRUX. Abalos sísmicos. São Paulo, Gama, 4 nov. 2020. Disponível em: https://gamarevista.uol.com.br/colunistas/letrux/abalos-sismicos/. Acesso em: 10 out. 2021.
SÚPERJURI PRÊMIO MULTISHOW 2017. Prêmio Multishow. Disponível em: especi-ais.multishow.globo.com/infografico/galeriaPMMB2017. Acesso em: 10 jun. 2021.
NANCY, Jean-Luc. À escuta. Tradução de Fernanda Bernardo. Belo Horizonte: Chão da Feira, 2014.
ZUMTHOR, Paul. Introdução à Poesia Oral. (1983). Tradução de Jerusa Pires Ferreira, Maria Lúcia Diniz Pochat e Maria Inês de Almeida. São Paulo: Hucitec; EDUC, 1997.
ZUMTHOR, Paul. Performance, Recepção, Leitura. Tradução de Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Estação Literária
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A revista se reserva os direitos autorais sobre as contribuições publicadas, sem retribuição material para o autor, podendo disponibilizá-las on-line no modo Open Access, mediante sistema próprio ou de outros bancos de dados; também poderá efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com o intuito de manter o padrão culto da língua, contando com a anuência final dos autores. As opiniões emitidas pelos autores são de sua exclusiva responsabilidade.