What tells us the coringa? – meanings of the metatheatricality at Arena Conta Tiradentes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/el.2018v21.e33251

Keywords:

Brazilian theater, Socially engaged art, Coringa System.

Abstract

The purpose of this paper is analyze the systems of power and disciplinary technologies in novel Em nome do desejo by John Silverio Trevisan. Our analyzes seek to highlight the repressive hypothesis of sexuality and the disciplining of bodies and desires of young boys in the space of the seminar in order to ensure the maintenance of a hegemonic masculinity, throwing out those individuals who do not fit the heteronormative standards.

Author Biography

Elzimar Fernanda Nunes Ribeiro, Universidade Federal de Uberlândia

Teacher at the Institute of Languages and Linguistics at the Universidade Federal de Uberlãndia

References

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BOAL, Augusto; GUARNIEIRI, Gianfrancesco. Arena conta Tiradentes. São Paulo: Sagarana, 1967.

BOAL, Augusto. Teatro do oprimido e outras poéticas políticas. 2.ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1977.

CAMPOS, Cláudia Arruda. Zumbi, Tiradentes: e outras histórias contadas pelo Teatro de Arena de São Paulo. São Paulo: Perspectiva; EDUSP, 1988.

COSTA, Iná Camargo. A hora do teatro épico no Brasil. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

GOLDFEDER, Sônia. Teatro de Arena e Teatro Oficina: o político e o revolucionário. 1977. 245 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Políticas) - Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, 1977.

KLAFKE, Mariana Figueiró. Heróis e coringas no palco: o Teatro de Arena prega a resistência. 2016. 180 f. Dissertação (Mestrado em Literatura Brasileira), Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2016.

KONCOVÁ, Kamila. Arena: teatro nacional político. 2015. 61 f. Dissertação (Mestrado em Língua e Literatura Portuguesa) - Filozofická Fakulta, Masarykova Univerzita V Brně, 2015. Disponível em: https://is.muni.cz/th/342296/ff_m/Magisterska_prace_Kamila_Koncova.pdf. Acesso em: 19 abr. 2018.

LEAL, Douglas. As funções do herói e do curinga em Arena conta Tiradentes: Estudo sobre o Teatro de Arena. Questão de Crítica: Revista eletrônica de críticas e estudos teatrais, Rio de Janeiro, v. 2, n. 13, mar. 2009. Disponível em: http://www.questaodecritica.com.br/2009/03/as-funcoes-do-heroi-e-do-curinga-em-arena-conta-tiradentes/. Acesso em: 19 abr. 2018.

MAGALDI, Sábato. Panorama do teatro brasileiro. 6.ed. São Paulo: Global, 1962/2004.

PATRIOTA, Rosângela. A escrita da história do teatro no Brasil: questões temáticas e aspectos metodológicos. História, São Paulo, v. 24, n.2, p.79-110, 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/his/v24n2/a04v24n2.pdf. Acesso em: 19 abr. 2018.

PRADO, Décio de Almeida. O teatro brasileiro moderno. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 1996.

RODRIGUES, Selma Calasans. Arena conta Tiradentes: uma experiência de teatro político, Revista Iberoamericana, Pittsburgh, EUA, v. 50, n. 126, p. 221-228, 1984.

SCHWARZ, Roberto. O pai de família e outros estudos. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.

Published

2018-06-24

How to Cite

Ribeiro, E. F. N. (2018). What tells us the coringa? – meanings of the metatheatricality at Arena Conta Tiradentes. Estação Literária, 21, 51–64. https://doi.org/10.5433/el.2018v21.e33251