From social deathe to the day when Quincas Berro Dágua went to Iemanjá's home and never came back

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/el.2017v20.e31039

Keywords:

Myth, Deaths, Jorge Amado, Candomblé tradition.

Abstract

This text analyzes the deaths of the protagonist of the novel A morte e a morte de Quincas Berro Dágua, by Jorge Amado, such as: the social - when the character leaves the family and starts living on the streets in drunkenness, isolated and forgotten by the family and society; the physics - it deals with natural death when the physiological and neurological functions of the body no longer work; and the mythical - the most controversial since it happens after the announcement of the physical death in which myths of candomblé are represented. It is concluded that the deaths represent both denunciation and criticism of society, as well as the materialization of afro-brazilian myths

Author Biographies

Jares Gomes Lima, Universidade Federal do Espirito Santo

PhD student in Linguistic Studies at the Universidade Federal do Espirito Santo.

Fernando Reis de Sena, Universidade Estadual de Santa Cruz

Master's candidate in Languages at the Universidade Estadual de Santa Cruz

References

AMADO, Jorge. A morte e a morte de Quincas Berro Dágua. Rio de Janeiro: Record, 2005.

AMADO, Jorge. Mar morto. 80. ed. Rio de Janeiro: Record, 2001.

AUGRAS, Monique. O duplo e a metamorfose: a identidade mítica em comunidade nagô. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008. (Coleção Identidade Brasileira)

BELLATO, Roseney; CARVALHO, Emília Campos de. O jogo existêncial e a ritualização da morte. Revista Latino-Americana de Enfermagem, v. 13, n. 1, 2005. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/2000. Acesso em: 13 set 2017.

BERND, Zilá. Literatura e identidade nacional. Porto Alegre: Ed. da Universidade/ UFRG, 1992. (Síntese universitária; 36).

ELIADE, Mircea O sagrado e o profano: a essência das religiões. Trad. Rogério Fernandes. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

FERREIRA, Isabel Maria da Cunha. A morte em quatro narrativas brasileiras da segunda metade do século 20. 2006. 179 fls. Dissertação (Mestrado) - Faculdade de Letras da Universidade do Porto, Portugal. 2006. Disponível em: https://repositorio-aberto.up.pt/bitstream/10216/13043/2/tesemestmorte000069331.pdf. Acesso em: 13 set 2017.

PAULINO, Graça; WALT, Ivete; CASA NOVA, Vera. A questão dos gêneros literários. In: PAULINO, Graça; WALT, Ivete. (Org.) Literatura na escola: teoria da literatura na escola. Belo Horizonte, MG: Lê, 1994, p.37-53.

PRANDI, Reginaldo. Exu, de mensageiro a diabo: sincretismo católico e demonização do orixá Exu. Revista USP, São Paulo, n. 50, p. 46-63, jun./ago. 2001. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/35275. Acesso em: 13 set 2017.

SCHWARCZ, Lilia Moritz. O artista da mestiçagem. In: GOLDSTEIN, Ilana Seltzer; SCHWARCZ, Lilia Moritz (Org.). O universo de Jorge Amado: orientações para o trabalho em sala de aula. São Paulo: Companhia de Letras, 2009. (Caderno de Leituras, Coleção Jorge Amado).

Published

2017-12-01

How to Cite

Lima, J. G., & Sena, F. R. de. (2017). From social deathe to the day when Quincas Berro Dágua went to Iemanjá’s home and never came back. Estação Literária, 20, 231–243. https://doi.org/10.5433/el.2017v20.e31039

Issue

Section

Artigos da Seção Livre