Representation of the female personage in the fairy tales from Marina Colasanti
DOI:
https://doi.org/10.5433/el.2017v19.e30729Keywords:
Fairy tales, Female personage, Reading, Marina ColasantiAbstract
This article analyzes the representation of the female personage in Marina Colasanti’s fairy tales, A moça tecelã, Entre a espada e a rosa and Um espinho de marfim, de Marina Colasanti. The analysis of Colasanti’s production shows differences and similarities in the composition of her narratives as well as in the representation of the female personages, when compared with the fairy tales of the precursors of the genre. We concluded that the author renews the fairy tales and approaches the receptor to these narratives due to the human dilemmas represented on the texts and her ability to compose the language.References
COELHO, Nelly Novaes. Literatura infantil: teoria, análise, didática. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2000.
COELHO, Nelly Novaes. O conto de fadas: símbolos – mitos – arquétipos. São Paulo: Paulinas, 2008.
COELHO, Nelly Novaes. Panorama histórico da literatura infantil/juvenil: das origens indo-europeias ao Brasil. Barueri: Manole, 2010.
COLASANTI, Marina. Doze reis e a moça no labirinto do vento. Rio de Janeiro: Nórdica, 1982.
COLASANTI, Marina. Entre a espada e a rosa. Rio de Janeiro: Salamandra, 1992.
COLASANTI, Marina. Uma ideia toda azul. São Paulo: Círculo do livro, 1979.
GREIMAS, Julien Algirdas. Semântica Estrutural. São Paulo: Cultrix, 1973.
PROPP, Vladimir. Morfologia do conto maravilhoso. Rio de Janeiro: Forense- Universitária, 1984.
SARAIVA, Juracy I. A. Narrativa literária: aspectos composicionais da narrativa. In: SARAIVA, Juracy I. A. (Org.). Literatura e alfabetização: do plano do choro ao plano da ação. Porto Alegre: Artmed, 2001. p. 51-61.
SOSA, Jesualdo. A literatura infantil. São Paulo: Edusp, 1978.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista se reserva os direitos autorais sobre as contribuições publicadas, sem retribuição material para o autor, podendo disponibilizá-las on-line no modo Open Access, mediante sistema próprio ou de outros bancos de dados; também poderá efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com o intuito de manter o padrão culto da língua, contando com a anuência final dos autores. As opiniões emitidas pelos autores são de sua exclusiva responsabilidade.